У Львові, окрім одвічних проблем з водопостачанням та вивозом і утилізацією сміття, є проблема, яку постійно «оспівують» водії, незалежно від того, яким транспортом вони керують, – проблема бездоріжжя. Чи вдасться її вирішити в найближчому майбутньому, сказати дуже складно, враховуючи досвід всіх попередніх господарників нашого міста. Єдина надія – всілякого роду саміти та приїзди високопосадовців.
Львів‘яни, мабуть, пам‘ятають, якими були дороги міста під час VI саміту Президентів держав Центральної та Східної Європи, який проводився у Львові у травні 1999 року, а якими - після. З нещодавніх прикладів можна пригадати весняно-літні візити Президента, прем‘єра та інших високопосадовців. Саме після них й почали ремонтувати наближену до аеропорту вулицю Виговського, а також вул. Словацького та площу Галицьку і Соборну. Водночас попри чи не найбільш завантажену, важливу та одну з найдовших вулиць Львова – Городоцьку, у місцевих «відповідальних» руки так і не дійшли – зроблений за декілька років клаптик дороги навпроти супермаркету «Скриня» наразі виконує функцію паркінгу, а трамвайна колія, що виступає на відтинку Городоцька - площа Кропивницького - Оперний театр й надалі калічать підвіску автомобілів.
Економіка боротьби з бездоріжжям
Ремонт львівських доріг має два основних джерела фінансування – спецфонд міського бюджету (відповідна стаття витрат: «Проведення робіт, пов‘язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і отриманням автодоріг»), який формується з надходжень податку з власників транспортних засобів та грошей Фонду розвитку міста (бюджет розвитку).
Як розповіла «Гал-info» начальник фінансового управління ЛМР Любов Максимович, цьогоріч міськрада отримала 17,3 млн грн надходжень податку з власників транспортних засобів, які мають піти на цільову статтю видатків міського бюджету «проведення робіт, пов‘язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і утриманням автодоріг». З цієї суми, як зазначає Максимович, наразі засвоєно 11,3 млн грн, і всі вони пішли на оплату проведення робіт зазначеного вище в статті. До порівняння, минулого року сума податку з власників транспортних засобів, що надійшла в місто, становила 13,7 млн грн.
Разом з тим, дещо інші цифри називає начальник відділу капремонту Управління інженерного господарства ЛМР Михайло Вантух. З його слів, на початок 2007 року з коштів, що надійшли до міської скарбниці у вигляді податку з власників транспортних засобів було заплановано 15 млн грн, з яких 11 млн грн мало піти на капремонт доріг в Управління інженерного господарства та 4,2 млн грн райдержадміністраціям на поточний ремонт. Пізніше до цієї суми рішенням виконкому ЛМР та ухвалою сесії ЛМР у жовтні 2007 року РДА додали ще 4,5 млн грн. З цих додаткових асигнувань 1,5 млн грн отримав Залізничний район, по 1 млн грн - Франківський та Шевченківський райони, 480 тис. грн. Галицький, 370 тис.грн. Сихівський та 320 тис. грн. – Личаківський район.
Іншим джерелом фінансування, яким є Фонд розвитку міста, розпоряджається Управління капітального будівництва. В цьому році, як зазначає Вантух, УКБ на будівництво і ремонт нових доріг отримало, відповідно до ухвали сесії ЛМР № 555 від 13.02.2007. , 20 млн грн, які мали піти на виконання робіт на вулиці Городоцькій та Мечникова.
Однак і тут є суттєва різниця у цифрах. Начальник УКБ Богдан Коваль у коментарі «Гал-info» зазначив, що на ремонт вул. Городоцької УКБ отримало 5,5 млн.грн, Мечнікова – 10 млн.грн., Антонича 300 тис.грн., Садибної – 300 тис.грн, вул. Винниця – 250 тис.грн. а також 480 тис.грн. на погашення боргів перед підрядниками, які виконували роботи на вулицях Гонти-Підвальній. Зі слів Коваля, із зазначених об‘єктів здали в експлуатацію дорогу на Гонти-Підвальній, а дороги на Антонича та Садибній планують здати в грудні 2007 року. Городоцьку та Мечникова в цьому році не закінчать – це так звані довгобуди.
Отримати коментарі у львівських будівельників доріг щодо того, чи не побоюються вони, що іноземні підрядники перехоплять ринок будівництва доріг у Львові, нам не вдалося (начальники підрядних організацій або відмовляються від коментарів, або їх неможливо застати на робочому місці). Так само наразі не відомо, скільки грошей беруть іноземні будівельники за свої послуги – вул. Виговського та вул. Словацького іноземні підрядники будували за свій кошт, як кажуть у Львівській міськраді – безкоштовна демонстрація можливостей. Але факт лишається фактом – дороги іноземці будують швидко і сучасною технікою. До прикладу, відрізок дороги вул. Виговського від кільця на Кульпарківській до Кульчицької, іноземці відремонтували до місяця часу, в той час як вітчизняні підрядники з аналогічним по довжині відтінком возяться вже півроку…
Обіцянки і реальність
У середині травня цього року тоді ще начальник інженерного управління ЛМР Іван Онисковець заявив про те, що в 2007 році на ремонт доріг виділено близько 40 млн гривень, мовляв, стільки коштів за останні 40 років не виділялось для річних ремонтів і ця сума буде зростати з року в рік. З його слів, на ці кошти в 2007 році можна буде відремонтувати більше 120 тис. м. кв. доріг і вулиць.
«Ми розпочали ремонт вулиці Лисенка, яку плануємо ремонтувати в два етапи і завершити до кінця червня 2007 року, вже завершено ремонт вулиці Заньковецької. Розпочнемо роботи на вулиці Івана Франка, в районі вулиці Козельницької, біля музею Івана Франка, працювати розпочнемо через два-три тижні , великі роботи розпочнуться на площі Соборній, та площі Галицькій, будуть розпочаті роботи на Винники, Брюховичі, Рудно. Податки з власників транспортних засобів, що збираються у тих населених пунктах, надходять в бюджет міста, і ми мусимо ремонтувати вулиці і там, роботи вже виконані в Брюховичах, Винниках, зараз виконуються в Рудно. Також будемо ремонтувати вулицю Ярослава Мудрого, Шафарика, Харківська вже в роботі, приступили до виконання робіт на вулиці Богдана Хмельницького, виїзд на Жовківський напрямок», – зазначив Онисковець.
Крім того, планується відновити бруківку, зняти асфальто-бетонне покриття і відновити в центральній частині міста мощені дороги. Також Онисковець повідомив про те, що в ЛМР планують завершити за два-три місяці ремонти на Городоцькій, розпочати на Мечникова (від Костя Левицького і до Личаківської) та на вулиці Чупринки (від Київської і до Степана Бандери).
Вже в листопаді цього року новий начальник управління інженерного господарства Тетяна Семенюк відзвітувала, що з цього наобіцяного за 6 місяців було зроблено.
«9 листопада ми відкрили для руху пл. Галицьку. Тут проїзну частину було викладено бруківкою. Таку практику продовжуватимемо і в наступному році. Продовжимо роботи на пл. Галицькій і розпочнемо перебруковувати проспект Свободи.
Крім того, зараз формуємо титульні списки ремонтів доріг у 2008 р. Враховуючи проведення чемпіонату Європи з футболу у Львові, це обов’язково будуть дороги, які ведуть до майбутнього стадіону і у центральну частину міста.
Зараз в роботі вулиці Лисенка, Ярослава Мудрого. Вулиця Мечникова і вул. І. Франка заплановані як перехідні об’єкти, проте, якщо дозволять погодні умови, до кінця грудня їх також відремонтують. Уже відремонтовані вул. Величковського, вул. Заньковецької, вул. Б. Хмельницького, пл. Соборна, вул. Залізничній, вул. Лисенка, вул. Івана Франка (ділянка біля ЗАГСу)», – повідомила Семенюк.
Як обіцяє чиновник, наступного року завершать ремонт вул. Ярослава Мудрого, працюватимуть на вул. Угорській, вул. Коперника, вул. Лисенка, вул. Шпитальній, вул. Л. Українки, вул. Друкарській, вул. Бортнянського, вул. Шевській, пл. С. Яворницького та інших важливих об’єктах».
Як розповів «Гал-info» начальник відділу капремонту управління інженерного господарства ЛМР Михайло Вантух, на сьогодні зі списку вулиць, капітальний ремонт яких було заплановано провести цього року, завершено роботи на дорогах вулиць Величковського, Шафарика, Б.Хмельницького-Чигиринська, вул. Добровської, Мушака, Б.Хмельницького (під‘їзд до міста), Заньковецької, дороги району вул.. Симоненка – В.Великого, вул. Харківської, Пасічної (Пасічна 75-77), В.Великого 55, І. Вільде, Залізничної, площі Соборної, Вулецької, доріг району вул. Кльоновича-Ак.Богомольця, вул. Дивізійної, Купчинської, Чубинського, Галицької. Крім того, завершено капремонт під‘їзної дороги до тублікарні, деякі дороги м. Винники, смт. Рудно, смт. Брюхович та села Зубра, зроблено капремонт тротуару на вулиці Садибній та облаштовано закриті водостоки на вул. Хуторівка.
Наразі на вулицях Лисенка, Ів.Франка та Я. Мудрого ремонт продовжується.
Якість ремонту доріг
«Ремонт доріг проводиться недостатньо – ми ремонтуємо повільніше, ніж дороги встигають старіти», – говорить радник міського голови Львова з питань організації дорожнього руху Валерій Астаф‘єв. Причиною такої ситуації він називає відсутність нормального фінансування ремонту доріг та відповідних будівельних потужностей.
«Коштів, що виділяються на ремонт доріг, недостатньо. Також проблемою є нестача будівельних потужностей. Треба виділяти з міського бюджету більше грошей на ремонт доріг та залучати сучасні технології. Чим кращими будуть останні, тим довговічнішими будуть дороги міста», – зазначив «Гал-info» Астаф‘єв.
Щодо якості ремонту, то, як зазначає радник львівського мера, наразі важко сказати, хто будує краще – вітчизняні підрядники чи іноземні. «У Львові будують дороги як вітчизняні підрядники, так і іноземні фірми. Хто з них будує якісніше – покаже час», -- зазначив він. Однак, якщо говорити про часові рамки, то, як це не дивно, іноземці чомусь зазвичай справляються швидше з таким самим обсягом роботи, аніж наші співвітчизники. Можемо припустити, що справа виключно в бажанні працювати…
Поганий стан доріг, як одну з причин, що часто призводить до порушень правил дорожнього руху та виникнення ДТП, називає начальник ДАІ у Львівській області Василь Струс. З його слів, через поганий стан дорожнього покриття водії, порушуючи правила дорожнього руху, часто заїжджають або на протилежну смугу руху, або об‘їжджають ділянку по паралельній вулиці з одностороннім рухом. При цьому часто такі маневри супроводжуються виникненням заторів та ДТП.
Дослідник транспортних проблем міста, доцент „Львівської Політехніки” Віталій Мазур вважає, що будівництво доріг треба тримати під суворим контролем. «У Львові є організації, які мають право проводити дослідження та сертифікацію доріг після їх ремонту. І питання залучення таких організації, вже піднімалося ЛМР, але наразі продовження я не чув. Але експертів варто залучити, бо їхня оцінка дасть можливість оптимізувати процес будівництва доріг, дозволить визначитися з підрядником, який будуватиме довговічніші дороги в місті, будуватиме краще за інших», – зазначив Мазур в коментарі «Гал-info».
Стосовно висновків, то їх не так вже й багато - бюджет капітального ремонту доріг є занадто малим. Якщо підсумувати, то в цьому році на ремонт міських доріг виділено 36,3 млн грн, або приблизно 4,84 млн євро, які пішли на ремонт орієнтовно 120 кв. м доріг. Водночас, якщо говорити про розцінки, то будівництво 1 км дороги Львів-Ужгород (категорія 1А, 4 смуги з роздільним обладнанням) коштує 5 млн євро, а будівництво дороги гіршої якості (категорії 3А) – 1,5 -- 2 млн євро. Дороги ж з бруківки коштують значно дорожче, ніж дороги найвищої категорії 1А, але попри те, напрошується висновок, що 12 км. доріг за 4,84 млн євро добре не збудуєш. Щодо різниці якості виконання ремонту доріг іноземними та вітчизняними підрядниками, то мабуть достатньо подивитися на те, з допомогою якої техніки і як працюють іноземці, чи то у Львові, чи то на трасах обласного сполучення. Різниця, мабуть, очевидна і коментарів не потребує.
Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ