Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Депутатські палиці у натовські колеса

«Регіонал» Нестор Шуфрич пропонує парламенту підписатися під позаблоковим статусом України

Поки у Брюсселі готувалися до "натовського" візиту в Україну (16-17 червня) делегації Північноатлантичної Ради та генсека Альянсу Яапа де Хооп Схеффера, антинатовські "проповідники" у Києві готували свою показову програму. Комуністи і "вітренківці" оголосили мобілізацію пікетувальників - для "палкої" зустрічі брюссельських гостей. Приготували свій "номер" і у "Регіонах". За тиждень до приїзду у Київ натовської делегації "регіонал" Нестор Шуфрич зареєстрував у парламенті законопроект "Про неучасть України у військових блоках". Про НАТО у документі жодної згадки, але І без того зрозуміло, що на таку законотворчість Нестора Івановича надихнула саме тема посилення співпраці України з Альянсом.

"Україна є державою, яка не бере участі у військово-політичних союзах та системах колективної безпеки і дотримується трьох неядерних принципів: не приймати, не виробляти і не набувати ядерної зброї", - записав Нестор Шуфрич у своєму законопроекті, зіславшись на те, що ухвалення такого закону сприятиме додержанню суверенітету, незалежності та забезпеченню недоторканності території України.
Далі - список, що можна Україні, а чого ні у статусі позаблокової. Дозволяється "активно сприяти зміцненню загального миру і міжнародної безпеки, брати участь в операціях з підтримання миру, миротворчій діяльності, наданні гуманітарної допомоги за наслідками природних та техногенних катастроф". Забороняється: укладення міжнародних договорів й участь у міждержавних об'єднаннях, не сумісні із позаблоковим статусом, передача військових кораблів, зброї, боєприпасів, іншого спорядження воєнного призначення, кооперація щодо виробництва озброєння з державами - членами військово-політичних союзів та систем колективної безпеки.
Шансів стати законом у такого законопроекту немає, запевняють експерти, але дискусію щодо зміни статусу України він підігрів.

Коментарі для «ВЗ»

Василь ГРИЦАК, народний депутат (Партія регіонів}
-  Цей законопроект нічого не дасть. Навіть якщо Припустити, що він набере 226 голосів, важко уявити, що його підпише Президент.
-  Тоді ДЛЯ ЧОГО було вносити такий проект - щоб покрасуватися перед електоратом?
- Кожен народний депутат має конституційне право на законодавчу ініціативу. Нестор Шуфрич скористався цим правом.
-  Це була виключно його Ініціатива чи рішення, узгоджене з фракцією?
-  Наскільки мені відомо, погодження не було. Та й чого народний депутат має погоджувати з фракцією той чи інший законопроект?
-  Йдеться ж не про пересічний законопроект...
- Може, Й не пересічний, але неперспективний - це точно.

Юрій ПРОКОПЧУК, народний депутат (БІОТ)
- Такі пропозиції - нонсенс. Ми не Швейцарія, в якій зібрані кошти світових багатіїв І яка має тверді гаранти свого нейтралітету. Україна сьогодні - буфер між НАТО і Росією. Це не та ситуація, коли можна заявляти про нейтралітет і позаблоковий статус. Тому популістські заяви і кроки у цьому напрямку - не більше, ніж гра на публіку, намагання сподобатися своїм виборцям, яким продовжують пудрити мізки антинатовською риторикою. Україна має входити у систему колективної оборони - це якщо розглядати питання з військової точки зору. Є й політична складова, яку включає блоковий статус держави. НАТО - це не лише колективний захист, а насамперед світові, європейські стандарти життя.
-  Якщо розкласти по полицях, чим неприйнятний для Україні статус позаблокової держави?
- По-перше, він загрожує територіальними претензіями з боку інших держав. Є Росія, є Румунія, яка постійно висуває претензії щодо острова Зміїний... Нейтральний статус нівелюватиме Україну як партнера, у тому числі з виробництва озброєння. Ми колись продавали озброєння, були у світовій десятці експортерів, займаючи значну світову нішу... Військова, торгова, політична складові - усе це треба розглядати у комплексі. Україна не може рухатися європейським шляхом, не визначившись, де вона. Без вступу у НАТО нам не бачити Євросоюзу.

Ігор АЛЕКСЄЄВ, народний депутат (КПУ)
-  Ще у грудні 2007 року ми з Петром Симоненком зареєстрували законопроект про проголошення Україною постійно нейтрального і позаблокового статусу. Зважаючи на Ті геополітичне і географічне розташування, на розвиток ситуації навколо НАТО, перспектив взаємовідносин України з Російською Федерацією, це найбільше відповідало б національним інтересам. Вступ до будь-якого з військово-політичних формувань загрожує поглибленням розколу в українському суспільстві. Зміна Україною військово-політичного статусу може призвести до загострення відносин зі стратегічними й економічними партнерами. Участь України у військово-політичному блоці означатиме ймовірність втягнення її у ролі воюючої сторони у гострі міжнародні конфлікти (наприклад, повернення в Афганістан, участь у військових операціях в Іраку). Також потягне за собою необхідність переходу Збройних сил на нові стандарти, а це означає скорочення державного замовлення на продукцію вітчизняного військово-промислового комплексу (ВПК). Ніхто не даватиме нам можливості розвивати власний ВПК, бо зацікавлений у збуті своєї продукції.
-  Як вписується у вимоги про нейтральний статус України базування у Севастополі Чорноморського флоту Росії?
-  Перебування російського флоту на території України до 2017 року визначене договором. Ще до завершення цього терміну відбудуться переговори, які вирішать долю Чорноморського флоту. Це не проблема.
-   А посилення територіальних претензій до України - проблема, яку позаблоковий статус може лише загострити, кажуть його противники...
-  Якщо взяти претензії, наприклад, Румунії (до речі, члена НАТО), то вони дивують. Це яскравий приклад політики подвійних стандартів щодо України. Статут НАТО не передбачає вступу до блоку країн, які мають невирішені територіальні суперечки. Тим не менше, Румунію прийняли, незважаючи на те, що вона не припинила висувати територіальні претензії до України. Щодо Росії, ТО нагнітання пристрастей навколо питання Тузли, Криму - це прерогатива так званих яструбів (як з російського, так і з українського боку), які роблять політичний капітал на заявах, які загострюють ситуацію між Україною і Росією.


Інна ПУКІШ-ЮНКО
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ