Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Дилери не допустять закриття «лавочки»

Попри заяви урядовців про те, що Україна подолала останній бар‘єр, який перешкоджав їй вступити до СОТ, відтак зробити більш ліберальними митні правила, та заяву представників Мінтрансзв‘язку про необхідність зниження мита на імпортні авто, ситуація з митними ставками, на жаль, й надалі залишається невизначеною. З одного боку, це провокує синдром «відкладеного попиту», а з іншого – дає підстави громадянам-автомобілістам і далі нарікати на владу, яка мало того, що не ремонтує дороги, а ще й примушує їздити на авто, які проектували ще в кінці минулого століття. У ширшому ж сенсі треба говорити про те, що влада так і не від‘єдналася від бізнесу, який, власне, і лобіює такий стан речей, який ми зараз і маємо.
 Ініціатива Мінтрансзв‘язку
 
Заяви прихильників зниження митних ставок можна порахувати на пальцях. У минулому році з ініціативою зниження мита на ввіз авто до 10 відсотків виступило СБУ, у цьому ж році про те, що необхідно знижувати мито, заговорили в Мінтрансзв‘язку. Змінилась і риторика – якщо раніше потребу зниження митних ставок обґрунтовували боротьбою з корупцією, то тепер нарешті заговорили про безпеку та про боротьбу з сірими дилерами.
Виступаючи на нещодавній колегії „Укравтотрансу”, директор Департаменту автомобільного транспорту Сергій Доброход зазначив, що сьогодні на дорогах України дуже багато зношених автомобілів, які не відповідають необхідним вимогам безпеки. «Згідно з прийнятою Європейським комітетом міністрів транспорту постановою, до 2012 р. в країнах Євросоюзу кількість загиблих у результаті ДТП має скоротитися на 50%. Вони йдуть до цього показника, щорічно зменшуючи його на 7-8%. У нас ці показники теж знижуються, але значно повільніше, і якщо ми хочемо орієнтуватися на Європу, то повинні стимулювати оновлення рухомого складу новими автомобілями», – говорить Доброход.
Інший представник Мінтрансу, заступник міністра транспорту та зв‘язку Леонід Сергієнко каже про те, що чинні позахмарні митні ставки перешкоджають розвитку малого та середнього бізнесу. «Сьогодні ввезти автобус «Неоплан», «Вольво» або «Мерседес» дуже дорого, він коштує майже 300 тисяч євро, і за нього треба сплатити ще 44 відсотки мита. Скажіть, який підприємець витримає це?» – говорить Сергієнко.
«Якщо скасувати мито, то це буде крок по створенню на ринку конкурентного середовища, – говорить голова Асоціації перевізників «Львівський пасажирський тренспорт» Роман Лобода. – Я був на засіданні колегії Мінтрансзв‘язку і знаю, про що йде мова. Україні бракує того, що в нас не виробляють, а саме автобусів для міжобласних та для міжнародних перевезень. Тобто, з одного боку, якщо скасувати ввізне мито, то це вирішить частину проблеми, а з іншого боку – треба задуматися над тим, чому в нас держава не підтримує виготовлення саме того, що нам бракує, чому вітчизняний автопром не випускає конкурентоздатних автобусів та автомобілів».
Щодо шансів прийняття відповідного регуляторного акту, який скасує митні обмеження, Лобода каже, що з огляду на існуючі тенденції по збереженню за лобістами преференцій, така ймовірність є досить низькою.
Зауваження Лободи щодо лобістів досить слушне, і це підтверджують у неформальній обстановці і самі представники дилерів.
Умовно дилерів можна поділити на дві асиметричні частини. Менша частина – автодилери-імпортери, що завозять авто в зібраному стані. Це переважно дилери, які продають не бюджетні та дорогі авто, такі як Mazda, Renault, Citroen, Pegоut, BMW, Lexus, інші моделі, де ціна не грає вже настільки особливого значення або ж зібрати такі авто технологічно складно. Друга, більша частина – імпортери, що завозять і складають в Україні машинокомплекти. До останніх, зокрема, належать найбільші «вітчизняні» виробники, тобто складальники „АвтоВАЗ”, який займає найбільшу частку на Українському ринку нових авто – 21,6% всіх продаж та „АвтоЗАЗ” (16% ринку). Останній, крім «Таврій» та Daewoo Sens та Lanos, себто авто, що виготовляються в Україні, складає ще й Opel Astra, Chevrolet Lacetti та Aveo, деякі моделі Mersedes. Крім того, складанням авто займається „Єврокар”, який представляє такі бренди, як Audi, VW, Skoda.
Японськими, китайськими та корейськими авто займаються дилери, які, крім своїх фірмових салонів, мають ще й цехи по складанню авто. Більшість з них об‘єднана у Всеукраїнську асоціацію автомобільних імпортерів та дилерів (ВААІД). Решта імпортерів, які завозять в Україну машинокомплекти, об‘єднані у Всеукраїнське об‘єднання торговців транспортними засобами (ВОТТЗ). Зі слів президента ВОТТЗ Констянтина Комендо, в Україні близько 800 організацій мають ліцензію на продаж автотранспортних засобів, з яких близько 100 підприємств – офіційні дилери – члени ВААІД, решта, близько 700 організацій – електорат Всеукраїнського об‘єднання торговців транспортними засобами.
Зрозуміло, що це ще не все, – є дилери, так би мовити, не обліковані. Точно назвати цифри, скільки відсотків ринку на кого припадає, не візьметься назвати жоден економіст, але однозначно можна сказати, що не менше, як 50 відсотків із 371 тис. авто, завезених в 2006 р. в Україну, завозиться до нас у вигляді машинокомплектів. Чому? Тому що дешевше. На відміну від імпортера, що ввозить нерозібране авто в Україну, сплачуючи при цьому від 25-ти до 45 відсотків його вартості, імпортери, що ввозять авто в Україну у вигляді машинокомплекту, сплачують всього 5% мита. Тому з огляду на те, що у Верховній Раді досить потужно представлено автомобільне лобі, говорити про те, що така вигідна автодилерам-імпортерам «лавочка» незабаром закриється, на жаль, передчасно.
Єдиний варіант, який розглядають економісти та політологи, – якщо весна, про яку говорить опозиція, таки настане, і склад парламенту повністю оновиться, причому в нього не потраплять лобісти вітчизняної авто- та інших промисловостей. Але досвід 2004 року підказує, що з оновленням владних еліт в Україні наразі не складається.  
 
Автовиробники не дадуть впасти ціні
 
У Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів і дилерів вважають, що ініціатива міністерства імені Миколи Рудьковського не матиме продовження. Можливість зниження мита як на нові, так і на старі авто там розглядають лише у випадку вступу України до СОТ – згідно з нормами СОТ, мита на ввезення як нових, так і вживаних автомобілів мають становити не вище 10%. Причому навіть якщо зниження мита і відбудеться, ефективного зниження цін на нові іномарки у зв'язку зі вступом України до СОТ, все одно не відбудеться, переконані у ВААІД. Як каже гендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко, при вступі будь-якої країни до СОТ для захисту вітчизняного виробника встановлюється перехідний період тривалістю 3-5 років. Крім того, вартість автомобіля визначається, перш за все, ціновою політикою виробника.
«Був час, коли ввізне мито на нові іномарки становило 10%. Потім воно становило 15%, 20%, 25%. При цьому ціна на автомобілі істотно не змінювалась. Навіть якщо зараз знову зробити мито 10%, то машини не подешевшають. Виробник відразу підніме ціну, він просто не дасть дилерові заробляти надприбуток», – вважає Назаренко.
Прогноз Назаренка підтверджують і самі автовиробники. «Ціна знижуватися не буде – заявив на „круглому столі”, організованому виданням «Аргументи і факти», президент корпорації «Богдан» Олег Свинарчук. – Зниження мита не означає автоматичного зниження ціни, і якщо ринок дозволить продавати автомобілі за старими цінами, то вони збережуться». На думку іншого учасника „круглого столу”, народного депутата, «почесного президента» корпорації «АІС» Василя Полякова, зниження мита призведе до збільшення маржі виробників автомобілів, на ввіз яких знижується мито. «На цьому зароблять виробники – і нічого із цим не поробиш. Зниження ввізного мита на імпортовані автомобілі до 10% відбудеться або 1 січня 2008 року (це якщо Україна вступить до СОТ в першій половині 2007 року), або 1 січня 2009 року – якщо Україна вступить до СОТ в другій половині 2007 року після затвердження бюджетної резолюції», – говорить Поляков.
Як Поляков, так і Свинарчук вважають, що більш реалістичний другий варіант, тобто, що Україна вступить до СОТ восени 2007 року, але справи це зрештою не змінить.
Втім, іншої думки щодо прогнозів розвитку ситуації на авторинку економісти. На думку експерта Міжнародного центру перспективних досліджень Олександра Жолудя, навіть якщо автодилерам і вдасться втримати ціни в адаптаційний період, після вступу в СОТ, коли лишатиметься без змін митна ставка, то після того, як вона знизиться, навіть виробники не зможуть втримати ціну. Причина – конкуренція.
«Якщо виробники триматимуть ціну, то люди або самі приганятимуть собі авто з-за кордону, або користуватимуться послугами перегонників, які діставатимуть автомобілі по дешевшій ціні, аніж вони продаватимуться в салонах. Виробники тоді будуть змушені знизити ціну, і це може відбуватися або за рахунок зниження власного прибутку виробників, або за рахунок зниження якості. Дай бог, щоб вони обрали шлях зниження ціни за рахунок прибутку, бо останнім часом вони знижували ціну за рахунок якості. В Україні найбільш популярний сегмент дешевих авто. До порівняння, той же новий Daewoo Lanos поступається десятирічним іномаркам як по технічних параметрах та параметрах комфорту, так і по параметрах безпеки», – каже Жолудь.
Щодо закидів дилерів щодо того, що експерти та журналісти живлять надіями українців, тим самим штучно створюючи синдром «відкладеного попиту», то, на думку експерта, насправді говорити про існування такого явища як відкладений попит зараз недоречно.
«Зараз, з розвитком кредитування та постійним, хоч і не активним, але все-таки ростом доходів громадян, говорити про стимулювання відкладеного попиту не доречно. Він весь час зменшується, але, на жаль, не так активно, як би того хотілось і як це було би можливо, якщо уряд проводив би відповідну економічну політику», – говорить експерт.
 
Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ