Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Індустріальні парки – новий вид бізнесу

Міжнародний ярмарок інвестицій та нерухомості проходить у Львові вже вшосте. Мета його порівняно з минулим V ярмарком інвестицій залишилась сталою – заманити на Львівщину якомога більше інвесторів. Втім, є і відмінність. Як стверджують організатори, змінився формат представлення інвестиційних пропозицій – якщо в минулому році представляли переважно галузеві проекти, то цьогоріч зупинилися лише на пілотних. Усього цього року було представлено 236 проектів загальною сумою 5-6 млрд дол., з них 190 (на суму 2,5 млрд доларів) було представлено вперше.

Якщо говорити про найважливіші, то варто насамперед згадати проекти будівництва доріг - нової платної концесійної автостради «Львів-Краківець» (вартість інвестпроекту 410 млн євро) та проект будівництва нової концесійної автодороги «Львів-Рава-Руська-Держкордон» (вартість інвестпроекту 100 млн євро), сім проектів та інвестиційних пропозицій в Агропромисловий комплекс, серед яких найбільшим є проект розбудови регіонального аграрного центру „Шувар”,  16 проектів розбудови на Львівщині туристично-відпочинкових комплексів та проект створення українсько-польського інформаційно-туристичного центру, проект створення логістичного вузла «Явір-центр» (вартість інвестпроекту 250-300 млн дол. США), реконструкція аеропорту «Львів» (вартість інвестпроекту 21 млн євро) та інші.
Щодо двох останніх проектів, то вони входять в перелік новинок - проектів створення індустріальних парків. Крім проекту реконструкції та розширення Львівського аеропорту та створення логістичного вузла є проекти будівництва індустріальних парків в Самбірському, Радехівському, Кам’янко-Бузькому районах та в Черлянах. Основна ідея індустріальних парків - розбудова інфраструктури. До слова, на Львівщині є лише один запущений проект індустріального парку в Старосамбірському районі – створено українсько-ірландське СП з виготовлення автозапчастин до іномарок, і паралельно до будівництва заводу відбуватиметься розбудова інфраструктури, такого собі «заводського містечка».
Як стверджують організатори цьогорічного ярмарку інвестицій, пропозиція щодо створення індустріальних парків на Львівщині матиме майбутнє. Передусім тому, що область має найвищий коефіцієнт транзитності. Так зокрема вважає начальник управління міжнародного співробітництва та євроінтеграції Львівської ОДА Оксана Музичук. «Облаштування сучасної транспортної інфраструктури, де такі об’єкти можуть стати опорними, для нас є вкрай важливим. Один з таких проектів  - спорудження на базі Львівського аеропорту потужного регіонального аеропорту, який має збільшити місцеві транспортні можливості та надати додаткові робочі місця. Також велику увагу приділено наземним автотранспортним коридорам. Зараз потрібно поступово переходити від заохочення суто складальних виробництв, на кшталт тієї ж фірми «Леоні» в Стрию, до створення промислових парків», - каже Музичук. 
В підготовці до цьогорічного ярмарку це «побажання» було враховано. Якщо в минулому році на аукціонах виставлялись практично «голі» ділянки, то цьогоріч, незалежно від того, чи виставлялась ділянка на продаж чи на продаж права оренди, кожна ділянка у супровідних документах містила проект відведення земельної ділянки, погоджений відповідними державними службами під конкретні цілі, які є необхідними місту або району, техпаспорт та звіт про експертно-грошову оцінку.
Враховуючи те, що всі 8 виставлених областю на аукціоні ділянок були  розкуплені, а з виставлених містом шести хоча купили лише одну, все ж можна стверджувати, що Львівщина почала вигравати від «інвестицій» - на куплених ділянках побудують об’єкти інфраструктури, які необхідні області. Інша справа чи дотримаються інвестори свого слова та чи влада якісно це проконтролює.
Щодо питання землі, то реформи на цьому не закінчаться. Як стверджує голова Львівської ОДА Петро Олійник, всім головам районних державних адміністрацій віддано розпорядження провести аудит землі і підготувати земельні ділянки (супроводжуючі документи) під інвестиційні проекти створення індустріальних парків. Крім того, як стверджує Олійник, він мав розмову з міським головою Львова Андрієм Садовим, і було вирішено, що земля в місті продаватиметься лише під забудову готелями та автостоянками… 
Звучить все це дуже гарно, але треба враховувати, що саме «на совісті» інвестора лишається взагалі участь в інвестиційних проектах. Наприклад, цьогоріч по підсумках ярмарку інвестицій інвестори виявили зацікавленість зокрема до проектів реконструкції аеропорту „Львів” (зацікавились амбасада США, ТзОВ „Менеджмент Консалтинг” (м. Київ), адвокатське об’єднання «Верховенство права» та Інститут світової економіки НАН України), проектом розбудови регіонального аграрного центру „Шувар”  (зацікавились представник компанії „LORDship”), проектом розбудови інфраструктури Яворівського озера  (зацікавились бізнесмени міста Кракова та Донецька), проектом реконструкції санаторію „Шкло” та Великий Любінь (зацікавився „Росан Капітал”), проектом будівництва туристично-відпочинкового комплексу «Стільсько» (зацікавилось ТзОВ „Радонал” (Дрогобич)), проектом розробки інформаційно-аналітичної системи АПК  (зацікавилась „Люблінська ізба рольніча” (РП)), проектом організації виробництва керамічної штампованої черепиці на базі ПП „Салон Люкс”  (зацікавились чеські інвестори).
Крім того, інвесторів зацікавила розробка проекту логістичного центру у Львові, проект «Замків «Золотої підкови», проекти розбудови пунктів перетину кордону „Корчова - Краковець”, „Нижанковичі – Мальховіце” та „Рава-Руська –Гребенне”.
З цього переліку наразі підписано договір лише з чеською компанією «LTP invest» щодо створення промислового парку «Черляни», згідно з яким бізнесмени взяли на себе зобов’язання упорядкувати 50 га на території ПП «Черляни» та здійснювати самостійний пошук та залучення іноземних інвесторів. Нагадаємо, що минулого року була підписана угода з американськими інвесторами щодо створення СП «БродиАгроОйл», але, як бачимо, далі угоди справа не пішла. Втім, будемо сподіватися, що вона таки зрушить з мертвої точки, принаймні організатори роблять для цього все можливе.
«Наше завдання звести на форумі докупи інвестиції та інвестиційні проекти, бізнесменам створити можливість провести переговори, визначити вигідні для них умови та дослідити вільні ніші українського ринку. Решта залежатиме лише від них», - говорить віце-президент торгово-промислової палати Юрій Пукальський. Тієї ж позиції дотримується і начальник головного управління промисловості ЛОДА Ростислав Сорока. «На форум та ярмарок інвестицій приходять здебільшого представники великих консалтингових фірм, які представляють інвесторів, що займаються моніторингом ринку. Потім інвестор розглядає пропозиції і проводить переговори з тими, хто його цікавить. Зрозуміло, що це не робиться дуже швидко, а робиться зважено. На форумах же відбувається урочисте підписання угод, переважно для того щоб привернути до інвестпроекту більше уваги і залучити додаткові інвестиції», - каже Сорока.
Наступний форум, вочевидь, зберігатиме всі ці традиції, включаючи представлення саме пілотних проектів і, швидше за все, проводитиметься ще у Львові. Проте як самі інвестори, що беруть участь у форумі та ярмарку, так і організатори говорять про необхідність його розширення. І можливо, через кілька років форум та ярмарок інвестицій проводитиметься в якомусь маленькому курортному містечку, як цього хоче Петро Олійник, або наприклад у відповідному великому виставковому бізнес-центрі десь на окраїні Львова (до речі, ідея проекту будівництва міста-супутника Львова, типу «бізнес-містечка» була представлена цьогоріч на форумі). Поки що ж облдержадміністрація готуватиметься до наступного, VII Міжнародного економічного форуму та ярмарку інвестицій та нерухомості у Львові, заздалегідь плануючи зустрічі політиків, що мають підготувати плацдарм для переговорів бізнесменів, а також покращити і сам підхід до презентації інвестпроектів –  анонсувати підготовлені інвестиційні пропозиції принаймні за місяць до початку проведення форуму та ярмарку інвестицій.

Довідка:

Станом на 1 липня 2006 року обсяг прямих іноземних інвестицій, вкладених в економіку Львівської області, становив 431,6 млн дол. США, що на 19,7% більше, аніж минулого року. За обсягом прямих іноземних інвестицій Львівщина посідає 9 місце в Україні, на її території працює 1110 підприємств за участю іноземного капіталу. Найбільше в економіку Львівщини вклали поляки – 74,8 млн дол., угорці – 56,2 млн дол та німці – 53,9 млн дол. Крім того, в десятці найбільших іноземних інвесторів Львівщини є Данія (38,5 млн дол.), Великобританія (30,5 млн дол.), Швейцарія (26,2 млн дол), США (19 млн дол), Швеція (17,5 млн дол.). Більшість інвестицій припадає на промисловість, зокрема на машинобудування, харчову промисловість, переробку, банківський сектор та фінансування, операції з нерухомістю. 55,5 % іноземного капіталу в області концентрується у Львові (239,7 млн дол).


Валентин Концевич, «Гал-info»

 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ