Сьогодні, говорячи про автомобіль, мають на увазі передусім мобільність. Якщо раніше авто купляли як засіб, котрий часто використовувався для того, щоб поїхати на вихідні на рибальство або відвезти тещу на дачу, то зараз купівля авто лише для таких цілей розцінюється як марнотратство. Натомість для роботи це ідеальний варіант, не зважаючи на такі неприємні речі, як затори, витрати пального та схильних до суїциду пішоходів. І це підтверджує попит на автомобілі, який з року в рік зростає. Як вважають аналітики, у 2007 році інтенсивність продажів автомобілів в Україні може зрости на 30-50 відсотків, а то й більше. Але водночас зі зростанням попиту на автомобілі виникають такі проблеми, як збільшення загазованості, відтак погіршення екологічної ситуації в місті, та транспортне перевантаження міста, яке місцева влада не спроможна вирішити.
Прогнози
За даними аналітиків Універсальної інвестиційної групи, до якої зокрема належить Концерн «Галнафтогаз», у 2006 році відбулось зростання загального автопарку України порівняно з 2005 роком на 6% – до 7,2 млн одиниць, у тому числі на 7% – до 5,9 млн одиниць парку легкових автомобілів. Це призвело до зростання загальної кількості автомобілів з розрахунку на 1 тис. осіб – до 157 одиниць, а легкових автомобілів – до 127 легкових авто з розрахунку на 1 тис. осіб. Щодо перспектив на 2007 рік, то, за прогнозами експертів, слід очікувати зростання автопарку України до 7,8 млн авто та парку легкових автомобілів – до 6,5 млн одиниць, що призведе до зростання моторизації до рівня 170 авто на 1 тис. осіб та кількості легкових автомобілів з розрахунку на 1 тис. осіб – до 138 одиниць.
Щодо продажів, то, за розрахунками аналітиків, у 2006 році зростання продажів нових легкових і комерційних автомобілів в Україні, порівняно з 2005 роком становило 38,1% – 405 952 одиниць, а зростання продажів легкових автомобілів становило 40% – 371 019 одиниць. Їхній прогноз на 2007 рік – збільшення продажів ще на 30 відсотків.
Ще один важливий показник – виробництво. Так, за даними аналітиків Універсальної групи, в Україні у 2006 році було вироблено 267 тис. легкових автомобілів, що на 39,1% перевищує показник 2005 року, який становив 192 тис. одиниць (і становить 71,9% від продажів легкових авто в Україні за 2006 рік). Вже в цьому році, як стверджують аналітики, слід очікувати зростання загального виробництва автомобілів до 360 тис., з яких виробництва легкових автомобілів – до 340 тис. шт.
Втім, прогнози аналітиків Універсальної групи щодо зростання виробництва та попиту автомобілів не найбільші. Як вважає експерт Міжнародного центру перспективних досліджень (м. Київ) Олександр Жолудь, ріст збільшення продажу автомобілів може перевищити прогнозовані експертами в 2007 році 30 відсотків.
«Все залежить, які саме автомобілі – нові чи вживані – мають на увазі експерти, що дають такий прогноз. Якщо говорити про нові авто, то зростання продажів може бути навіть більший, аніж 30 відсотків – до 50 відсотків. Якщо порівняти 2005-й та 2006 роки, то зростання продажів збільшилося вдвічі, тому зараз 30 відсотків – це мінімум. Якщо говорити про ринок автосекондхенду, то так само тут мінімальне зростання буде 30 відсотків. Це пов‘язано з ростом добробуту населення, зі стабілізацією політичної ситуації. Також впливає на попит очікування позитивних законодавчих змін, таких як, наприклад, вступ до СОТ, що має полегшити митні правила. Але водночас стримуючим фактором є те, що Україна є бідною країною, тому, наприклад, існує таке явище, як відсутність вимивання застарілих авто, як це відбувається в США та Європі, і люди їздять на своїх застарілих авто, допоки не продадуть їх біднішому покупцю та куплять собі новіші, або допоки автомобіль перестане нормально функціонувати і невигідним буде його ремонт», – каже Жолудь.
Водночас до прогнозів експертів скептично ставляться представники місцевої влади.
«Прогнози експертів, на мою думку, не відповідають дійсності, принаймні відсоток, зазначений у їхніх прогнозах, є завищеним, – вважає начальник управління транспорту та зв‘язку Львівської міськради Микола Шкурган. – У Львові близько 75-85 тис. приватних автомобілів і значна кількість із них нові автомобілі. Відтак говорити про те, що ріст автопродажів може сягнути 30 відсотків, недоречно. Так, зараз активно купують нові автомобілі, але найбільший відсоток росту продаж я би прогнозував на рівні 5-8 відсотків, не більше».
Натомість жодних прогнозів не хочуть робити самі дилери, посилаючись на те, що це невдячна справа.
«Українці досить заполітизований народ, тому можна говорити про те, що попит на автомобілі, відтак інтенсивність продаж залежить не лише від зарплати, а й від політики і від змін в законодавстві, – говорить заступник генерального директора з продажів ВАТ «Галичина-Авто» (офіційний дилер ЗАЗ, Деу, «Шевроле», ВАЗ, «Дачія», ТАТА і КАМАЗ у Львові) Мирослав Паливода. – Якими можуть бути ці зміни, або що наприклад може статися в політичному житті через місяць не відомо». Як приклад, Паливода приводить можливість зміни кредитної політики банків.
«Зараз 70 відсотків автомобілів продається в кредит. Якщо знизяться кредитні ставки банків, то відповідно попит на автомобілі збільшиться», – говорить Паливода.
Щодо продажів, то, за розрахунками аналітиків, у 2006 році зростання продажів нових легкових і комерційних автомобілів в Україні, порівняно з 2005 роком становило 38,1% – 405 952 одиниць, а зростання продажів легкових автомобілів становило 40% – 371 019 одиниць. Їхній прогноз на 2007 рік – збільшення продажів ще на 30 відсотків.
Ще один важливий показник – виробництво. Так, за даними аналітиків Універсальної групи, в Україні у 2006 році було вироблено 267 тис. легкових автомобілів, що на 39,1% перевищує показник 2005 року, який становив 192 тис. одиниць (і становить 71,9% від продажів легкових авто в Україні за 2006 рік). Вже в цьому році, як стверджують аналітики, слід очікувати зростання загального виробництва автомобілів до 360 тис., з яких виробництва легкових автомобілів – до 340 тис. шт.
Втім, прогнози аналітиків Універсальної групи щодо зростання виробництва та попиту автомобілів не найбільші. Як вважає експерт Міжнародного центру перспективних досліджень (м. Київ) Олександр Жолудь, ріст збільшення продажу автомобілів може перевищити прогнозовані експертами в 2007 році 30 відсотків.
«Все залежить, які саме автомобілі – нові чи вживані – мають на увазі експерти, що дають такий прогноз. Якщо говорити про нові авто, то зростання продажів може бути навіть більший, аніж 30 відсотків – до 50 відсотків. Якщо порівняти 2005-й та 2006 роки, то зростання продажів збільшилося вдвічі, тому зараз 30 відсотків – це мінімум. Якщо говорити про ринок автосекондхенду, то так само тут мінімальне зростання буде 30 відсотків. Це пов‘язано з ростом добробуту населення, зі стабілізацією політичної ситуації. Також впливає на попит очікування позитивних законодавчих змін, таких як, наприклад, вступ до СОТ, що має полегшити митні правила. Але водночас стримуючим фактором є те, що Україна є бідною країною, тому, наприклад, існує таке явище, як відсутність вимивання застарілих авто, як це відбувається в США та Європі, і люди їздять на своїх застарілих авто, допоки не продадуть їх біднішому покупцю та куплять собі новіші, або допоки автомобіль перестане нормально функціонувати і невигідним буде його ремонт», – каже Жолудь.
Водночас до прогнозів експертів скептично ставляться представники місцевої влади.
«Прогнози експертів, на мою думку, не відповідають дійсності, принаймні відсоток, зазначений у їхніх прогнозах, є завищеним, – вважає начальник управління транспорту та зв‘язку Львівської міськради Микола Шкурган. – У Львові близько 75-85 тис. приватних автомобілів і значна кількість із них нові автомобілі. Відтак говорити про те, що ріст автопродажів може сягнути 30 відсотків, недоречно. Так, зараз активно купують нові автомобілі, але найбільший відсоток росту продаж я би прогнозував на рівні 5-8 відсотків, не більше».
Натомість жодних прогнозів не хочуть робити самі дилери, посилаючись на те, що це невдячна справа.
«Українці досить заполітизований народ, тому можна говорити про те, що попит на автомобілі, відтак інтенсивність продаж залежить не лише від зарплати, а й від політики і від змін в законодавстві, – говорить заступник генерального директора з продажів ВАТ «Галичина-Авто» (офіційний дилер ЗАЗ, Деу, «Шевроле», ВАЗ, «Дачія», ТАТА і КАМАЗ у Львові) Мирослав Паливода. – Якими можуть бути ці зміни, або що наприклад може статися в політичному житті через місяць не відомо». Як приклад, Паливода приводить можливість зміни кредитної політики банків.
«Зараз 70 відсотків автомобілів продається в кредит. Якщо знизяться кредитні ставки банків, то відповідно попит на автомобілі збільшиться», – говорить Паливода.
Попит на автомобілі спровокує виникнення проблем
Попри те, що не всі, хто взяв участь в опитувані «Гал-info», погоджуються з прогнозами щодо зростання виробництва, продажу, а відтак і збільшення самого автомобільного парку України, вони погоджуються з тим, що в будь-якому випадку транспортне навантаження на міста збільшується, що врешті-решт призводить до виникнення супутніх проблем, таких, як зменшення вільного місця на проїжджій частині та на тротуарах, які все більше використовують під парковки, погіршення екологічного стану в місті, через збільшення загазованості, зменшення безпеки руху та інше. Інша справа, що цей процес є, на жаль, не зворотнім, бо таким його створює саме життя, яке в 21 століття вимагає все більшої мобільності.
«Всі великі міста перевантажені транспортом, але треба зрозуміти, що автомобіль зараз купується не стільки заради задоволення, скільки для того, щоб бути мобільним. Автомобілі купують для роботи, а не для того, щоб вони стояли в гаражі, – говорить заступник генерального директора з продаж ВАТ«Галичина-Авто» Мирослав Паливода. – Вирішити проблему перевантаження міста транспортом, на жаль, досить важко. У різні часу у різних місцевих влад були свої іде, як вирішити цю проблему, одна з яких – перекрити транспорту допуск до центру міста. Але треба розуміти, що центр Львова – це діловий центр, там розташовані банки, усілякі установи, органи влади, і тому вже через місяць після такої заборони всі будуть далі їздити по центру, тільки вже з перепустками. Треба привести до нормального стану об’їзні дороги, але ця проблема у Львові існує дуже давно, і існуватиме ще мабуть досить довго».
На думку Мирослава Паливоди, одним із варіантів вирішення проблеми може стати сам автомобіль.
«Чим більше буде завантажене місто, тим більш популярними будуть маленькі, економічні та маневрені автомобілі, стихія яких – міські затори. Великий автомобіль – це добре, але для маневрування в заторах підходить погано. Зараз вони користуються популярністю, але не такою вже й великою. І витіснення їх малими автомобілями – це справа часу», – вважає Паливода.
«Всі великі міста перевантажені транспортом, але треба зрозуміти, що автомобіль зараз купується не стільки заради задоволення, скільки для того, щоб бути мобільним. Автомобілі купують для роботи, а не для того, щоб вони стояли в гаражі, – говорить заступник генерального директора з продаж ВАТ«Галичина-Авто» Мирослав Паливода. – Вирішити проблему перевантаження міста транспортом, на жаль, досить важко. У різні часу у різних місцевих влад були свої іде, як вирішити цю проблему, одна з яких – перекрити транспорту допуск до центру міста. Але треба розуміти, що центр Львова – це діловий центр, там розташовані банки, усілякі установи, органи влади, і тому вже через місяць після такої заборони всі будуть далі їздити по центру, тільки вже з перепустками. Треба привести до нормального стану об’їзні дороги, але ця проблема у Львові існує дуже давно, і існуватиме ще мабуть досить довго».
На думку Мирослава Паливоди, одним із варіантів вирішення проблеми може стати сам автомобіль.
«Чим більше буде завантажене місто, тим більш популярними будуть маленькі, економічні та маневрені автомобілі, стихія яких – міські затори. Великий автомобіль – це добре, але для маневрування в заторах підходить погано. Зараз вони користуються популярністю, але не такою вже й великою. І витіснення їх малими автомобілями – це справа часу», – вважає Паливода.
Те, що час сам розставить крапки над «і», вважає і начальник управління архітектури та містобудування Львівської міськради Юрій Криворучко.
«Транспортна проблема в зв‘язку із постійним збільшенням транспортного навантаження вирішуватиметься самостійно, бо місто – це самодостатній, самоорганізований організм. Десять років тому була та сама проблема, і та сама проблема буде через 10 років. Ще десять років тому вважалось, що та кількість транспорту, яка їздила вулицями Львова, є завеликою, і треба з цим щось робити. Так само вважають і зараз. Якщо взяти Краків, який за розмірами відповідає Львову, то він має ті самі проблеми: люди стоять зранку і ввечері по 2-3 години в заторах, і це нормально для центральноєвропейського міста. І всі, до речі, потрапляють на роботу, просто виїжджають раніше. Так само туристи – у Львові їх 200 тисяч, а в Кракові – 5 млн, і багато з них подорожує в авто. І ця проблема також вирішується самими ж людьми – вони розуміють, що чим більше машин, тим менше місця, тому, якщо ти хочеш не стояти в корках, то обирай інший вид транспорту, або йди пішки», – сказав Криворучко в коментарі «Гал-info».
Щодо конкретних кроків вирішення транспортної проблеми міськрадою, то, за словами Криворучка, вже фактично розроблені маршрути велосипедного руху, а також є розробки по збільшенню пропускної здатності центра місту з використанням бічних вулиць.
«Місто фактично розробило мережу велосипедного руху, з доріжками та велопарковками, тому раджу мешканцям вже купляти велосипеди, поки ціна на них в зв‘язку з майбутнім ростом попиту ще не збільшилася. Крім того є розробки по реформуванні схеми дорожнього руху в центрі міста, створення «малого кільця» та все більшого залучення бічних вуличок одночасно з розвантаженням центральних. Так, це робитиме менш комфортним проживання на бічних центральних вуличках, але іншого виходу немає», – каже Криворучко.
Також одним з варіантів вирішення проблеми з транспортним перевантаженням Криворучко називає будівництво паркінгів.
«В місті є 20 ділянок, на яких можна влаштувати паркінги для автомобілів. Вони знаходяться переважно на межі периферії-центр міста. Є проект будівництва паркінгу в самому центрі міста на вул. Вороного, але наразі по цій ділянці пройшли лише слухання. Тобто ділянки під паркінги є, а основна проблема — залучення інвестора, тому що це «довгі гроші». Ми пропонуємо інвесторам готові комплексні проекти паркінгів на 500-600 парковочних місць, з супер-маркетами, ресторанами, магазинами та іншим, але йдеться про досить значні суми, тому наразі інвестори не спішать вкладати грошей», – каже Криворучко.
З його слів, вже є домовленості з мережею «Інтермаркет» про будівництво підземних гаражів біля їхніх великих торговельних центрів, але наразі будівництва ще не розпочато.
Водночас єдиним способом вирішити транспортну проблему міста через обмеження руху в центрі Львова називає начальник транспорту та зв‘язку ЛМР Микола Шкурган.
«Я не кажу, що проблеми транспортного навантаження в нас немає, вона є, і для її вирішення потрібна сконсолідована праця всіх управлінь міськради. Інша проблема – фінансування. Наскільки мені відомо, у цьогорічний бюджет не закладено коштів на будівництво паркінгів та інших речей, які могли би вирішити транспортну проблему міста, і управління архітектури ЛМР шукає інвесторів. Тому єдиним засобом для вирішення транспортної проблеми є обмеження в‘їзду в центр міста», – вважає Шкурган.
Щодо того, чи не настав вже час обмежити рух у центрі міста, то Шкурган зазначив, що управління постійно напрацьовує механізми вирішення проблеми з транспортним перевантаженням центра міста. «Наразі ми поступово розвантажуємо місто від маршрутних таксі, зменшуючи кількість маршрутів, що пролягають через центр міста. В перспективі можна говорити про обмеження руху в центрі міста для приватного автотранспорту, але наразі такий момент ще не настав», – каже Шкурган.
«Транспортна проблема в зв‘язку із постійним збільшенням транспортного навантаження вирішуватиметься самостійно, бо місто – це самодостатній, самоорганізований організм. Десять років тому була та сама проблема, і та сама проблема буде через 10 років. Ще десять років тому вважалось, що та кількість транспорту, яка їздила вулицями Львова, є завеликою, і треба з цим щось робити. Так само вважають і зараз. Якщо взяти Краків, який за розмірами відповідає Львову, то він має ті самі проблеми: люди стоять зранку і ввечері по 2-3 години в заторах, і це нормально для центральноєвропейського міста. І всі, до речі, потрапляють на роботу, просто виїжджають раніше. Так само туристи – у Львові їх 200 тисяч, а в Кракові – 5 млн, і багато з них подорожує в авто. І ця проблема також вирішується самими ж людьми – вони розуміють, що чим більше машин, тим менше місця, тому, якщо ти хочеш не стояти в корках, то обирай інший вид транспорту, або йди пішки», – сказав Криворучко в коментарі «Гал-info».
Щодо конкретних кроків вирішення транспортної проблеми міськрадою, то, за словами Криворучка, вже фактично розроблені маршрути велосипедного руху, а також є розробки по збільшенню пропускної здатності центра місту з використанням бічних вулиць.
«Місто фактично розробило мережу велосипедного руху, з доріжками та велопарковками, тому раджу мешканцям вже купляти велосипеди, поки ціна на них в зв‘язку з майбутнім ростом попиту ще не збільшилася. Крім того є розробки по реформуванні схеми дорожнього руху в центрі міста, створення «малого кільця» та все більшого залучення бічних вуличок одночасно з розвантаженням центральних. Так, це робитиме менш комфортним проживання на бічних центральних вуличках, але іншого виходу немає», – каже Криворучко.
Також одним з варіантів вирішення проблеми з транспортним перевантаженням Криворучко називає будівництво паркінгів.
«В місті є 20 ділянок, на яких можна влаштувати паркінги для автомобілів. Вони знаходяться переважно на межі периферії-центр міста. Є проект будівництва паркінгу в самому центрі міста на вул. Вороного, але наразі по цій ділянці пройшли лише слухання. Тобто ділянки під паркінги є, а основна проблема — залучення інвестора, тому що це «довгі гроші». Ми пропонуємо інвесторам готові комплексні проекти паркінгів на 500-600 парковочних місць, з супер-маркетами, ресторанами, магазинами та іншим, але йдеться про досить значні суми, тому наразі інвестори не спішать вкладати грошей», – каже Криворучко.
З його слів, вже є домовленості з мережею «Інтермаркет» про будівництво підземних гаражів біля їхніх великих торговельних центрів, але наразі будівництва ще не розпочато.
Водночас єдиним способом вирішити транспортну проблему міста через обмеження руху в центрі Львова називає начальник транспорту та зв‘язку ЛМР Микола Шкурган.
«Я не кажу, що проблеми транспортного навантаження в нас немає, вона є, і для її вирішення потрібна сконсолідована праця всіх управлінь міськради. Інша проблема – фінансування. Наскільки мені відомо, у цьогорічний бюджет не закладено коштів на будівництво паркінгів та інших речей, які могли би вирішити транспортну проблему міста, і управління архітектури ЛМР шукає інвесторів. Тому єдиним засобом для вирішення транспортної проблеми є обмеження в‘їзду в центр міста», – вважає Шкурган.
Щодо того, чи не настав вже час обмежити рух у центрі міста, то Шкурган зазначив, що управління постійно напрацьовує механізми вирішення проблеми з транспортним перевантаженням центра міста. «Наразі ми поступово розвантажуємо місто від маршрутних таксі, зменшуючи кількість маршрутів, що пролягають через центр міста. В перспективі можна говорити про обмеження руху в центрі міста для приватного автотранспорту, але наразі такий момент ще не настав», – каже Шкурган.
Лірика
Чи настав час до змін і конкретних дій, на жаль, як завжди, вирішувати не нам з вами, автомобілістам та пішоходам, – тим двом основним учасникам руху, які більше за всіх і страждають від збільшення транспортного навантаження на місто. Такі питання вирішуватиме наша влада, проводячи запізнілі тендери на ремонт доріг, затримуючи фінансування вже розпочатих дорожніх робіт, проводячи по кілька років слухання щодо потреби будівництва наземних та підземних паркінгів та парковок, постійно вносячи все нові й нові зміни в перманентно незатверджений генеральний план міста, в якому то з‘являються, то зникають нові хордові магістралі, кільцеві об‘їзди та підземні трамваї, інше.
А тим часом місто розвиватиметься далі, повільно, але безупинно змінюючи свій рельєф, випинаючи порослі нових споруд торговельно-розважального призначення на кістках колишніх виробничих монстрів СРСР, з повним комплектом непередбаченої управлінням архітектури та містобудування інфраструктури та під’їзними дорогами. Змінюватиметься невпинно і сама атмосфера міста – вічно сонні вулички в центрально-периферійній частині міста Лева невдовзі перетворяться на об’їзні дороги малого чи середнього кільця, залежно від того, як його назвуть у згаданому управлінні міськради, по площі Ринок, проспекту Свободи та пр. Шевченка їздитимуть велотаксі, якими керуватимуть студенти Медінституту – вихідці з Індії та інших дружніх Україні країн, а такі райони, як Сихів, Наукова та Стрийська остаточно перетворяться на Новий центр, з якого в Старий Центр, через побудований ще за Кучми та Кірпи Сихівський міст їздитиме один трамвай... Добре це чи погано – побачимо. З часом.
Валентин КОНЦЕВИЧ
А тим часом місто розвиватиметься далі, повільно, але безупинно змінюючи свій рельєф, випинаючи порослі нових споруд торговельно-розважального призначення на кістках колишніх виробничих монстрів СРСР, з повним комплектом непередбаченої управлінням архітектури та містобудування інфраструктури та під’їзними дорогами. Змінюватиметься невпинно і сама атмосфера міста – вічно сонні вулички в центрально-периферійній частині міста Лева невдовзі перетворяться на об’їзні дороги малого чи середнього кільця, залежно від того, як його назвуть у згаданому управлінні міськради, по площі Ринок, проспекту Свободи та пр. Шевченка їздитимуть велотаксі, якими керуватимуть студенти Медінституту – вихідці з Індії та інших дружніх Україні країн, а такі райони, як Сихів, Наукова та Стрийська остаточно перетворяться на Новий центр, з якого в Старий Центр, через побудований ще за Кучми та Кірпи Сихівський міст їздитиме один трамвай... Добре це чи погано – побачимо. З часом.
Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ