Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Нелегітимна законотворчість

Ще тиждень тому Президент Віктор Ющенко переконував, що ніякої економічної кризи через його указ про достроковий розпуск парламенту бути не може. Однак якщо ситуація з розпуском Верховної Ради та перевиборами найближчим часом не врегулюється, то загроза такої кризи з’явиться, і винними в ній будуть насамперед самі парламентарі, які, проігнорувавши указ Президента про розпуск парламенту, протягом останніх двох тижнів досить активно займалися законотворчістю. Коаліціанти попрацювали досить плідно – з 3-го по 13 квітня вони встигли розглянути не багато, не мало, аж 91 питання. Загалом те, що депутати працювали у звичному режимі, не дуже погано. Однак, оскільки Верховна Рада після президентського указу є нелегітимною, то і ті закони, що понаприймали парламентарі, є нелегітимними. Відтак постає актуальне питання: чи виконувати ці закони (і які саме з них) і чи не очікуватиме тих, хто їх не виконуватиме, покарання?
Із прийнятих нардепами законів передусім варто відзначити Закон „Про основні засади державного контролю (нагляду) за господарською діяльністю в Україні”. Ним передбачено створення єдиного узгодженого правового поля, що регулюватиме порядок проведення контрольних перевірок різних видів фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання, механізми прийняття рішень та вчинення дій контролюючими органами за наслідками проведення ними згаданих перевірок. Заслуговують на увагу і Закон "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про гуманітарну допомогу", який передбачає зміну граничного строку експлуатації автомобілів, які ввозяться на митну територію України до 8 років, Закон „Про внесення змін до деяких законів України (щодо забезпечення якості імпортної сільськогосподарської продукції)”, яким передбачається те, що сільськогосподарська   продукція,   яка  ввозиться  на  митну територію України, підлягає обов’язковій сертифікації (крім сировини, яка ввозиться виключно для виробництва товарів, що підлягають обов´язковій сертифікації),  санітарно-епідеміологічному, радіологічному,   а  в разі  ввезення об'єктів державного ветеринарно-санітарного  контролю  та  нагляду  – товарів першої - п'ятої,    сьомої,    десятої,    дванадцятої,   чотирнадцятої  - шістнадцятої,  дев'ятнадцятої,  двадцять  першої, двадцять третьої груп  Української   класифікації   товарів   зовнішньоекономічної діяльності  (УКТ  ЗЕД) – ветеринарному контролю. При цьому  іноземні сертифікати беруться до уваги виключно у випадках, коли  взаємне  визнання  таких  сертифікатів  передбачено  нормами відповідних  міжнародних  договорів. 
Також прийнято за основу законопроекти: про внесення змін до Закону України „Про судоустрій України”, „Про статус суддів”, „Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців” (щодо процедури припинення повноважень суб'єктів господарювання), "Про електроенергетику", "Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг", про внесення змін до Земельного кодексу України (щодо обмеження вилучення особливо цінних земель заповідників та національних природних парків), про сільськогосподарський перепис. Ще внесли зміни у Закон "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" щодо приведення у відповідність до Закону України "Про нотаріат", про розвиток виробництва та споживання біологічних видів палива, про внесення змін до Закону України "Про житловий фонд соціального призначення", про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо зміни цільового використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення), інше.
Крім того, було внесено зміни до Держбюджету на 2007 рік щодо списання цільових позик для інвалідів та щодо кредитування Державної служби автомобільних доріг, ратифіковано Кредитну угоду (третій проект "Ремонт автомобільної дороги Київ - Чоп") між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку.
З політичних моментів парламент прийняв Закон „Про схвалення рішення Президента України про допуск підрозділів збройних сил інших держав на територію України у 2007 році для участі у багатонаціональних військових навчаннях”.
 
Нелегітимний кодекс
 
Наразі ця законотворчість ще не закінчилася. Адже лабораторія законодавчих ініціатив Азарова – коаліціянтів працює надалі. Зокрема, у середу Кабмін, який, нагадаємо, також не визнає президентського указу про розпуск парламенту, планує розглянути та затвердити остаточний варіант проекту Податкового кодексу, а 18 квітня зареєструвати його у нелегітимній Верховній Раді. З досвіду можна сказати, що припадати пилом це дітище першого віце-прем‘єра Миколи Азарова не буде, як і все, що виходить з-під пера цього злого генія.
Якщо говорити про останню версію кодексу, про яку розповідали ті, хто був допущений до його оглядин, а саме представники Українського союзу промисловців та підприємців, то розділів в ньому вийшло не 19, як планувалось, а 18. Як говорить перший віце-президент УСПП Олександр Шнипко, власне на прохання УСПП викреслили з кодексу главу, що присвячена податку на нерухомість, тобто цього податку поки що вводити не збираються.
Нововведення передбачають зокрема зниження ставки ПДВ з 25% до 18%, але водночас в проекті Податкового кодексу передбачено збільшення оподаткування прибутку, зокрема введення 20-відсоткового оподаткування інноваційних та інвестиційних проектів з 1 січня 2008 року. Також вводиться поняття податкового кредиту, але його надаватимуть лише тим підприємствам, які вкладають гроші у модернізацію основних фондів. Ще запроваджуються нові норми амортизації, що, на думку розробників, має стимулювати оновлення виробництва.
Що стосується місцевих бюджетів, то Азаров серйозно розщедрився, вписавши пункт, відповідно до якого закріплюється право місцевих бюджетів залишати в себе податок з прибутку підприємств, що працюють на їхній території, навіть якщо це філіали «столичних» компаній, які не мають власної юридичної реєстрації.
Водночас разом з проектом Податкового кодексу уряд планує зареєструвати у ВР законопроект про легалізацію доходів, з яких не сплачено податків, тобто проект довгоочікуваної амністії капіталів. Як пообіцяв Азаров, прийняття цих законопроектів створить найкращий податковий клімат серед країн Європи, що позитивно позначиться притоком інвестицій, і додав що, у випадку, якщо економіка України й надалі розвиватиметься такими чудовими темпами, і політична криза буде швиденько подолана, то уряд ініціюватиме в подальшому зниження податків.
 
Скептики
 
На початку оповіді про творіння Азарова недарма йшлося про те, що його варіант було показано лише представникам УСПП, а громадськість до нього не допустили. Як каже в коментарі «Гал-info» директор Інституту трансформації суспільства Олег Соскін, громадського обговорення законопроекту не було, і те, що про нього відомо, це одне, а яким буде його остаточна версія – друге.
«Ми маємо яскравий приклад мобільності Азарова – навіть Ксенія Ляпіна, яка пильно стежить за його творчістю, пропустила той момент, коли в закон про Державний бюджет на 2007 рік було внесено статтю про перегляд орендних ставок», – говорить Соскін. І додає: „Що б там не приймали нардепи, усі їхні закони від того моменту, як Президент своїм указом розпустив парламент, є нелегітимними через те, що не є легітимною сама Верховна Рада”.
 
«Більшість у Верховній Раді, яку представляють 256-258 народних депутатів, є антиконституційною, і ті, хто прийняв до неї групу Кінаха, що стало останньою краплею президентського терпіння, насправді здійснили заколот. Парламент, як цілісний законотворчий організм, не працює, працює лише його невеличка частина. Все, що встиг понаприймати парламент відтоді, як він був розпущений, є нелегітимним. Президент ці закони або не підпише, або ветує, або проігнорує», – сказав Соскін. На його думку, те, що Верховна Рада та Кабмін зневажають рішення Президента, є підставою для того, щоби нардепи понесли відповідальність.
«Кабмін в тандемі з парламентом має понести відповідальність за те, що вони понаприймали. Зокрема, Кабмін Азарова розробив та зараз подає на реєстрацію в парламент проект Податкового кодексу, який зрізає на корені розвиток національного бізнесу. У ньому прописано податок на нерухоме та рухоме майно, що має вступити в дію в 2009 році, введено податкове навантаження на прибуток підприємств, навіть прописано механізм відслідковування – хто що купуватиме для того, щоб це потім врахувати при сплаті податків. Водночас у Податковому кодексі жодного слова не сказано про непрямі податки. Такі, як мита, нарахування на заробітну плату, ліцензії, тимчасові податки, відрахування до Пенсійного фонду, але ж це також податки. Тобто вони не спростили систему до простого адміністрування податків, а лише збільшили податкове навантаження, у найкращих фашистських традиціях Сталіна-Гітлера», – каже експерт.
Зі слів Соскіна, оскільки Податковий кодекс не був винесений на широке обговорення, не можна буде ставити його на голосування, а якщо його поставлять та приймуть, то підприємці мають його просто ігнорувати і перестати платити податки.
«Підприємці мали перестати іти на поводу в цього Кабміну, ще коли Азаров «запхав» у державний бюджет 18 статтю про оренду, бо це порушення прав підприємців. І якщо зараз приймуть Податковий кодекс, а це досить реально, тому що голова ДПАУ Анатолій Брезвін є людиною віце-прем‘єра Азарова, то для підприємців взагалі настануть скрутні часи», – каже експерт.
На думку Соскіна, після того, як Конституційний Суд прийме рішення про визнання конституційним Указу Президента про розпуск парламенту, потрібно буде застосувати кримінальну відповідальність проти всіх депутатів коаліційної більшості та всіх міністрів на чолі з прем‘єр-міністром Януковичем та віце-прем‘єром Азаровим за свідоме невиконання указу Президента, як заколотників.
Дещо стриманіше до законотворчості Азарова та коаліції ставиться голова представництва Держкомпідприємництва у Львівській області Ярослав Кашуба.
«На громадській колегії, присвяченій проекту Податкового кодексу в Києві, вдалося «відстояти» основні пункти, які вкрай необхідні підприємництву, зокрема у спрощеній системі оподаткування залишили бухгалтерську та консалтингову діяльності, але, на жаль, поки що не вдалося повернути туди аудиторську діяльність. Є й інші позитивні моменти: такі, як зниження ставки ПДВ до 18 відсотків, легалізація доходів, але поряд з тим ввели таку негативну річ, як оподаткування 20-відсотковою ставкою інвестиційних та інноваційних проектів», – зазначив Кашуба у коментарі «Гал-info».
Серед позитивів Податкового кодексу Кашуба також назвав те, що місцеві бюджети стануть більш самостійними – законопроектом закріплено право місцевих бюджетів отримувати податки з прибутків підприємств, які працюють на їхній території, навіть якщо філіали підприємств не мають власної юридичної реєстрації на цій території.
Водночас, зі слів Кашуби, є сумніви щодо дієздатності нового Податкового кодексу у найближчому майбутньому.
«Наразі все знаходиться у підвішеному стані – Президент розпустив парламент, але парламент та Кабмін цього не визнають, відтак крапку у ситуації має поставити Конституційний Суд. Минулого тижня було прийнято закон про перевірки, дуже добрий і довгоочікуваний підприємцями закон, який чітко визначає умови проведення перевірок, зараз планують прийняти закон про благодійництво – також дуже потрібний закон, але, знов таки, крапку має поставити Конституційний Суд», – сказав Кашуба.
Щодо прогнозів, коли ж саме вирішиться конфлікт, то наразі їх фактично ніхто не робить, але, як вважає директор Центру економічного розвитку, позаштатний радник Президента України Олександр Пасхавер, «якщо говорити про конфлікт між Президентом та парламентською коаліцією, то це конфлікт, що лежить у політичній, а не юридичній площині, тому давати оцінку йому потрібно політологам». «Але думаю, що за два тижні буде досягнуто необхідного компромісу, тому що треба враховувати, що це конфлікт не лише політичних еліт, який представляють опоненти, а й конфлікт великого бізнесу, що підживлює ці сторони. А бізнесу потрібна чітка ясність щодо правил гри на ринку, передусім економічних, тому, думаю, що спрацює інстинкт самозбереження і ситуація найближчим часом вирішиться сама. Відтак питань щодо легітимності влади та законодавства, яке вона ухвалює, не поставатиме», – зазначив Олександр Пасхавер.
 
Підсумок
 
Можна скористатися, звичайно, порадою Соскіна і не платити податків взагалі, бо невідомо, які саме податки і в якій кількості треба платити, але, на жаль, актуальне в цій ситуації правило «Незнання закону не звільняє від відповідальності» діє, тобто за несплату податків потім штрафуватимуть. До того ж і у Львівській податковій кажуть, що політика – політикою, а податки вона збиратиме.
„Ми не можемо коментувати легітимності прийнятого зараз Верховною Радою України законодавства, зокрема, якщо ВРУ прийме Податковий кодекс, оскільки це не наша компетенція. Генпрокуратура не може приймати рішення щодо законності прийнятих ВРУ рішень, так само і ДПА, тому що це не її компетенція”, – зазначив у коментарі «Гал-info» Микола Князевич. З його слів, якщо буде прийнято Податковий кодекс, то ДПА у Львівській області виконуватиме його приписи, якщо буде на це наказ від центрального апарату ДПА. „У Податковому кодексі немає нічого революційного, це просто документ, в якому системно виписано розрізнене податкове законодавство, але коментувати його – це не наша компетенція”, – зазначив Князевич.
 
Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ