З 1 серпня 2007 року ДАІ вводить повноцінний контроль за наявністю у власників автомобілів полісів обов‘язкового страхування. Якщо раніше на відсутність страховки інспектори ДАІ не звертали уваги, а власник авто у найгіршому випадку мусив вислуховувати лекцію про важливість страхування, то тепер інспектори ДАІ отримають право застосування штрафних санкцій у випадку, якщо на лобовому склі авто не буде причеплено спеціального стікера. Що цікаво, таке рішення було прийнято урядовцями під час зустрічі заступника міністра МВС Віктора Суслова та начальника департаменту ДАІ МВС Олексія Калинського з президентом Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ) Володимиром Романишиним.
Лобісти та автомобілісти
Відповідно до Закону «Про обов‘язкове автострахування», співробітники ДАІ мали почати перевіряти наявність полісів цивільної відповідальності ще два роки тому – з 1 квітня 2005 року. Але цього не сталося, оскільки підстав зупиняти всі підряд автомобілі та контролювати наявність страховки даішники не мали. Для того, щоб отримати такі повноваження, у вересні 2005 року були внесені зміни, відповідно до яких автовласник, що застрахував автомобіль, мав мати на автомобілі спеціальний знак (стікер), але виникла інша проблема – неузгодженість самої форми стікера між МТСБУ та ДАІ.
«ДАІ довший час не узгоджувала знак страхового стікера, оскільки не хотіла контролювати у водіїв наявність полісів цивільної відповідальності, – говорить заступник міністра МВС Віктор Суслов. – Натомість зараз ситуація змінилася і найближчим часом нове керівництво ДАІ узгодить знак, розроблений МТСБУ». За його словами, стікер буде кріпитися до лобового скла автомобіля у правому верхньому кутку, і видавати його страхувальники почнуть після затвердження його Державної комісією з фінансових послуг. Мовляв, через те, що для Держфінпослуг це суто технічне питання, то страхувальники скоріш за все друкуватимуть стікери з липня 2007 року. Після ж того як страхові компанії поширять серед своїх клієнтів страхові стікери, ДАІ почне контролювати у водіїв наявність полісів цивільної відповідальності.
«Не можна раптово, наприклад від завтра або з початку квітня, ввести обов‘язковий контроль, люди мають мати час на те, щоб купити поліс та отримати знак. Ми підрахували, скільки приблизно на це може піти часу та вирішили, що дата початку системного контролю має співпадати з датою закінчення проведення кампанії техогляду, відтак з 1 липня 2007 року інспектори ДАІ почнуть контролювати наявність полісу цивільної відповідальності у власників транспортних засобів на основі стікера», – сказав Віктор Суслов. Крім стікера інспектори ДАІ будуть орієнтуватися також на базу даних водіїв МТСБУ, що мають поліс ЦВ.
Ще одна річ, яку ініціюють страхувальники, і від якої наразі пручаються даішники – встановлення на небезпечних відтінках доріг камер фото-відеофікації. Це нововведення також обговорювалося на згаданій зустрічі ДАІ з МТСБУ – відеокамери встановлюватимуться за рахунок Фонду попереджувальних заходів МТСБУ, і вони фіксуватимуть ДТП автоматично. Втім, штрафувати порушників почнуть лише тоді, коли в законодавство будуть внесені відповідні зміни про те що фото-відео-матеріал про ДТП можна буде використовувати в якості доказу, що можна буде застосовувати для застосування штрафних санкцій. За словами Суслова, наразі українське законодавство про адміністративні порушення такого пункту не передбачає, втім відповідний проект вже є. Як каже заступник міністра МВС, страховики вже звернулися до нього з тим, щоб використовувати відеоапаратуру для того, щоб контролювати наявність стікера з полісом цивільної відповідальності, на що Суслов відповів, що міністерство підтримує такі ініціативи, якщо вони будуть впроваджуватися на кошти самих страховиків.
Якщо окреслити коло осіб, зацікавлених у тому, щоб автомобілі були застраховані, іншими словами, з’ясувати, кому це вигідно, то зрозуміло, що насамперед йдеться про інтереси страховиків, які вже не перший рік лобіюють «авто зобов‘язалівку».
«Страховики чекали на прийняття відповідного рішення не один рік, але хоч рішення про обов‘язкове страхування прийняли, упустили те, що державтоінспектори мають штрафувати за відсутність страховки, – говорить керівник відділу PR «Універсальної» Орест Вачков. – Обов‘язкове автострахування – це європейська практика, а контроль за полісами покращить безпеку на дорогах».
Дещо інакше до обов‘язкового страхування ставляться в самому ДАІ. «Ініціатива введення штрафних санкцій за відсутність страхового полісу обговорюється вже досить довгий час, але наразі наказу від нашого керівництво про те, щоб штрафувати водіїв за відсутність страхового полісу не поступало, – говорить керівник прес-центру Державтоінспекції Львівської області Світлана Добровольська. – На мою думку, це погана ідея, тому що примушувати людей страхуватися не можна. Якщо говорити про безпеку руху, то наявність чи відсутність страхового полісу на неї жодним чином не впливає. Єдине що, водій, можливо, почуватиме себе більш захищеним, але насправді краще навчитися нормально водити автомобіль, аніж купити страховий поліс і їхати з думкою про те, що страховики все оплатять».
Іншої думки щодо захисту автовласників директор Інституту Трансформації Суспільства Олег Соскін. «Крім того, що ДАІ не має компетенції разом з МТСБУ ухвалювати рішення про введення штрафних санкцій за відсутність страхового полісу цивільної відповідальності автоводіїв, бо таку компетенцію має лише Верховна Рада, якої наразі немає, то ДАІ треба згадати ще про таку річ, як те, що ДАІ де-юре є не правочинною. Через те, що вона не знаходиться в правовому полі. Коли почалася кампанія реорганізації МВС, то Президент підписав Указ, відповідно до якого Департамент державної автоінспекції був виведений з МВС і його функції було передано Державній патрульній службі, але він не був затверджений ВР і просто завис у повітрі. Для того, щоб ДАІ, можливо, вже з іншою назвою, знову стала легітимною, потрібно, щоб ВР сприйняла Указ Президента як законодавчу ініціативу і внесла відповідні зміни до законодавства. Так само і стосовно страхування цивільної відповідальності – правомірність введення штрафних санкцій за відсутність страхового полісу потрібно узаконити внесенням відповідних законодавчих змін, які би надали право Кабміну визначати порядок та суму нарахування штрафів», – говорить Соскін. За його словами, якщо ДАІ почне штрафувати в липні 2007 року за відсутність страхового полісу без внесення відповідних законодавчих змін, то єдине, що матимуть ДАІ та МТСБУ від цього, то це купу судових позовів від водіїв.
Черговий прихований податок
За полісом ОСЦПВ страхується як майно, так і здоров’я постраждалої сторони в разі ДТП, і відповідно до закону максимальна сума становить 25,5 тис. грн за збиток, завданий майну потерпілого, та 51 тис. грн за шкоду, завдану його життю та здоров’ю. Ліміт відповідальності встановлений по кожному ДТП, а не в цілому на рік. Тобто після виплати компенсації страхова сума не зменшується, а потрапивши знову в аварію, водій може розраховувати на виплату в повній мірі. При оформленні ОСЦПВ закон встановлює сталу франчизу (визначену частину збитку, яка не відшкодовується) у розмірі 510 грн. При оформленні ОСЦПВ до уваги береться вартість автомобіля, об’єм двигуна та водійський стаж. За бажанням клієнта, поліс може «прив’язуватися» до автомобіля. Тобто всі водії, які керуватимуть ним, будуть застраховані, навіть якщо не вписані в поліс. Водночас страховка може бути «прив’язаною» до водія – у цьому випадку він є застрахованим за кермом будь-якої машини. Також поліс поширюється на осіб, які в ньому вказані. У середньому ця страховка коштує 140 грн на рік залежно від автомобіля.
Втім, попри такі «принади» можна говорити про те, що поліс цивільної страхової відповідальності варто розглядати як черговий непрямий податок з власників транспортних засобів. Основна підстава для такого твердження те, що страхові компанії не спішать виплачувати відшкодування у випадку ДТП. Про це кажуть і самі цифри – якщо застрахуватися страховкою КАСКО, середній тариф якої становить 4,5-5,5% вартості автомобіля, то і клієнт зі ці гроші отримує відповідний сервіс, натомість застрахувавшись на 140 грн, мабуть, годі буде очікувати потрібного сервісу та виплат, які покриють ремонт автомобіля. «Крім сторони страхувальників, потрібно також враховувати інтереси споживачів, – каже директор Інституту Трансформації Суспільства Олег Соскін. – Якщо будуть внесені законодавчі зміни, відповідно до яких ДАІ штрафуватиме тих, хто не має страховки, то потрібно прийняти і законодавчі зміни, які спростять процедуру відшкодування, зроблять її автоматичною. Якщо буде так, то у випадку ДТП для того, щоб постраждалий водій отримав відшкодування, потрібен буде лише страховий комісар, а не так, як це зараз тягнеться через суди. Інша річ — страховики знаходять масу дірок в законодавстві, через які страхування становиться вигідним лише їм. Це передусім стосується заниження компенсації. Такі «дірки» потрібно залатати».
Як кажуть експерти, пік активності продажів страхових полісів минулого року припав на 30-31 березня, коли обсяги продажів зросли у 2-3 рази, втім, за рік було продано лише близько 1 млн полісів автоцивільної відповідальності. Кількість транспортних засобів в Україні становить зараз близько 10-15 млн штук, відтак рівень застрахованих ОСАЦВ в Україні становить близько 10%. Наскільки ця цифра зміниться до кінця року, прогнозувати складно, але перед тим, як страхувати чиєсь життя чи авто, мабуть, потрібно оговорити такий момент як законність методів впровадження страхування обов‘язкової цивільної відповідальності, а також запитати тих, кого ця відповідальність безпосередньо торкається, – водіїв.
Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ