Минулого року в Україні розпочали впровадження електронної системи звітності. Про перші результати її впровадження «Гал-info» розповів начальник управління інформатизації процесів оподаткування ДПА у Львівській області Олександр Качмар.
– Пане Качмар, як відомо, кампанію переходу на електронну звітність на Львівщині розпочали минулого року. Які перші результати цієї кампанії?
– За найсвіжішою інформацією, на сьогодні більш як 460 підприємств Львівської області уклали угоди з ДПА, що відкриває їм можливість подання податкової звітності в податковий орган виключно в електронній формі. Якщо відстежувати тенденцію, то фактично щотижня близько 50-60 підприємств укладають такі угоди. З тих суб’єктів господарювання, що уклали угоди, близько 190 вже «засвітилося» подачею звітності в електронній формі, а 140 роблять це на регулярній основі. З великих компаній, що користуються технологією подачі звітності в електронній формі, можна назвати ВАТ «Локомотиворемонтний завод», ВАТ «Миколаївцемент», ВАТ «Дрогобицький завод автокранів», у цей спосіб звітуються декілька банків, наприклад, ВАТ «Кредобанк», багато інвестиційних фірм та таких, що ведуть бізнес у галузі високих технологій. Досить багато користується нею і приватних підприємств.
Ось реальний приклад. Перекладач серії книг про Гаррі Потера (Віктор Морозов), який зареєстрований приватним підприємцем у Галицькій інспекції м. Львова, святкував Різдвяні свята за кордоном. Щоб не порушити термінів подачі податкової звітності, він уклав угоду про її подачу в електронній формі. І 1 січня його декларація була успішно прийнята та зареєстрована системою приймання звітності Галицької ДПІ в автоматичному режимі. До речі, звіт був надісланий з Канади. Таким чином звітувати можна і лежачи під пальмою! Звичайно, мріяти про те, щоб відразу таким чином розпочали звітуватись такі платники податків, як «Львівська залізниця», важко. Потужні, територіально та організаційно розподілені компанії з усталеними «бюрократичними традиціями» повинні серйозно підготуватись до такого кроку, причому звітуватись їм зручніше було б через єдиний центр, незалежно від територіальної приналежності структурного підрозділу. Ми розуміємо це і маємо в планах відпрацювати технологію, коли платник при звітуванні не буде прив’язаний до тієї чи іншої інспекції – автоматизована обробка це дозволяє, необхідно лише завершити в рамках всієї служби створення телекомунікаційної транспортної мережі.
Щодо тенденції, то хоч січень і не є показовим місяцем, але є підстави сподіватись на поглиблення зацікавленості платників у такому способі «спілкування» з податковою службою. Причина – наприкінці грудня завершено розробку безкоштовного програмного забезпечення для формування та подачі електронної звітності, яке стало доступним для користувачів. Досі відсутність такого забезпечення було суттєвим стримуючим фактором. Сьогодні ж це забезпечення є доступним для скачування з веб-сайту ДПА України. Посилання на нього можна знайти і на нашому сайті. Розуміючи, що не кожний має можливість «потягнути» з Інтернету програмне забезпечення, що «важить» 50-60 Мб, хочу додати, що, укладаючи угоду з податковою інспекцією, його можна попросити записати на власний носій (наприклад, флеш-накопичувач).
– Хто є розробником цього програмного забезпечення і скільки коштували податковій послуги по його розробці? Ця програма є калькою з іноземного зразка чи вітчизняною розробкою?
– Напрацювання та окремі розробки цієї програми існували вже досить давно. Певною мірою одним з перших кроків в цьому напрямку можна назвати організацію приймання документів податкової звітності за принципом операційної частини (як у банку). До речі, це було вперше в Україні реалізовано у Львові майже 10 років тому, тут і було створене відповідне програмне забезпечення. Можна сказати, ми були піонерами. Звичайно, на сьогодні це буденна практика для будь-якого податкового органу в Україні – у всій службі для приймання звітності використовується єдине програмне забезпечення. Це продукт компанії «Інтелект-сервіс», відомого розробника комплексів бухгалтерського обліку та автоматизації підприємств. Можливо, трохи сумно, що наша розробка, що відслужила майже десятиліття, відійшла в історію, однак будь-яке ПЗ вимагає серйозного супроводу та постійного функціонального доопрацювання, що вимагає відповідних ресурсів. На жаль, структура ДПА не передбачає потужних розробницьких підрозділів, тому логічно, що на озброєння прийнято готовий програмний продукт.
Однак все сказане стосується внутрішнього ПЗ. Ключовим моментом є те, що податковою службою розроблено, затверджено та оприлюднено (в тому числі і на сайтах податкових органів) відкритий (підкреслюю слово «відкритий») формат електронного документу тієї чи іншої форми податкової звітності. Цей формат базується на широко відомій специфікації Xtensible Markup Language (XML). Це означає, що функціональність формування податкової звітності в електронній формі може бути реалізована будь-ким в будь-якому ПЗ, головне, щоб ця функціональність працювала за визначеними правилами та щоб на неї був попит. Таким чином, не витративши ні копійки, ми вже маємо низку програмних продуктів, що мають необхідні можливості. Звичайно, це програмний комплекс «Бест-звіт» компанії „Інтелект-сервіс”, про яку ми вже згадували. Ще одним потужним розробником програмних продуктів, що пропонує таку функціональність є компанія 1С. Це є комерційні продукти. Основна їх функція – автоматизація бухобліку підприємства, однією зі складових якої є формування звітності. Я не виключаю, що існує й інше програмне забезпечення цього типу, але те, що я назвав, є найпопулярнішим. Але, як уже згадувалось, є і безкоштовна альтернатива – ПЗ розроблене нашими черкаськими колегами.
– Тобто ця програмка може працювати окремо від бухгалтерських систем, є «незалежною» програмою?
– «Бест-звіт», конфігурації «1С» та інші програми дозволяють, ведучи бухгалтерський облік і проводячи документи, формувати податковий звіт автоматично, тобто обираючи відповідний пункт меню отримуєш вже повністю заповнений податковий звіт. Остання ж (програмне забезпечення для подання до органів ДПС засобами телекомунікаційного зв’язку податкової звітності в електронному вигляді), на відміну від названих систем, фактично є редактором електронної форми – ви його запускаєте, вибираєте тип звіту і отримуєте бланк, в який маєте вписати цифри. Тобто це прямий замінник паперового бланку, який ви пізніше завіряєте електронним підписом і відправляєте в податкову.
– Наскільки захищена інформація, яка передається Інтернетом? Чи можна підробити електронний підпис?
– Підпис, зроблений на основі стандартизованих алгоритмів криптування інформації, генерації та використанням ключів цифрового підпису. Для його підробки необхідно десятки тисяч годин роботи потужних комп’ютерів, тому, в принципі, така можливість виключається. Важливо, щоб платник, що самостійно генерує ключі цифрового підпису, записує їх на магнітні носії, забезпечив їх надійне збереження та контрольоване використання. Звичайно, угода передбачає випадки, коли носії з ключами можуть бути втраченими, в такому випадку платник повинен оперативно про це повідомити податкову службу і згенерувати нові ключі, а попередні будуть визнані недійсними.
– Як виглядає механізм подання звіту в електронній формі?
– Платник укладає з інспекцією, в якій обслуговується, договір, що визначає порядок подання податкової звітності, податкових накладних та реєстрів податкових накладних в електронній формі у визначеному форматі та з використанням програмного забезпечення для накладання ЕЦП, що можна безкоштовно отримати з сайту ДПАУ. Договір укладається на рік, і на його основі платник податків отримує право надавати звітність в електронній формі без подачі паперової копії. Однією із переваг електронної звітності є те, що платник, знайшовши помилку, може подавати звіт повторно. Враховуватиметься остання версія поданого звіту. До кінця терміну можна подати звіт і у паперовому вигляді, і якщо це буде остання версія, то вона матиме переважаючу силу. У майбутньому використання електронного цифрового підпису стане буденною справою. Не залишаючи офісу чи не використовуючи ручки, можна буде укласти угоду з діловим партнером, надіслати заяву, надати офіційну довідку, подати податкову чи іншу звітність. Цифрові підписи засвідчуватимуться одним з центрів сертифікації ключів ЕЦП. У цьому напрямку наша держава робить поки що перші кроки.
Проте багато хто лякається самого факту укладання договору з податковою службою. З поняттям „угода” пов’язують певні зобов’язання, які можуть вилитися чимось негативним. Хочу наголосити, що основна мета угоди – надати право платнику податків подати звіт у електронному вигляді, не позбавляючи його можливості здати звіт традиційним способом. Угода лише встановлює правові відносини щодо використання цифрового підпису. Нею також передбачено, що платник може подавати не тільки звітність, але й податкові накладні, реєстр податкових накладних в електронній формі. Це повинно бути цікаво, наприклад, платникам, що претендують на відшкодування ПДВ, адже для цього необхідно подати чималий „стос” документів. А служба зацікавлена максимально прискорити процес обробки цих даних та зробити цей процес максимально прозорим. Окрім того, всім відомі і черги при здачі звітності в кінці терміну, і не завжди просторі та зручні приміщення, і віддалі, які необхідно долати для того, щоб цю звітність подати. Крім того, при цьому відсутній безпосередній контакт платника з податківцем, а отже і підґрунтя для багатьох негативних явищ.
Розмовляв Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ