Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Попереду – тотальне подорожчання

Вже у лютому може подорожчати пальне, в травні підвищитися ціни на цукор, а ціни на олію ще з минулого року, після невеличкої паузи, продовжують свій стрімкий ріст. Разом з тим у пересічних українців підвищення зарплатні, маю на увазі тих, в кого воно відбулося, здатне лише покрити ріст інфляції, так би мовити бонусів годі і чекати. Нижче спробуємо розібратися, що нас з вами очікуватиме в цьому році, і відповідно морально до цього підготуватися.
Продукти і не тільки
 
Заступник голови ЛОДА Іван Стефанишин вважає, що ризик подорожчання до кінця маркетингового року серед продуктів харчування є у випадку з цукром, олією та яловичиною.
«Загалом, ситуація на продовольчих ринках є регульованою – запасів з врожаю по основних групах товарів вистачить фактично до нового маркетингового року, але разом з тим є деякі проблеми, не пов’язані з можливим дефіцитом товарів. Поставки борошна з Держрезерву та Аграрного фонду гарантовані до липня 2008 року, тому економічних передумов для подорожчання хліба немає. Як запобіжний засіб, з хлібопекарськими підприємствами підписано меморандум, відповідно до якого хлібопекарні зобов‘язуються на перевищувати 15% рівня торговельної надбавки та рівня рентабельності.
Якщо говорити про такі групи товарів, як овочі, то тут валове виробництва вище рівня споживання, тому ціни рости не мають.
Інша ситуація з цукром: попри те, що врожай буряків у 2007 році був добрим і цукру вироблено достатньо, основні запаси цукру знаходяться в населення і у комерційних структур, які, як ми вже бачили, можуть вдатися до спекуляцій. На мою думку, кризовий момент раптового стрибка ціни на цукор може настати в травні 2008 року», – каже Стефанишин.
Так само небезпечною він вважає ситуацію з олією. За твердженням посадовця, ринок олії в Україні монополізований, а проти монополістів дуже важко боротися, принаймні останнім часом олійні монополісти показують перевагу – ціни на олію попри відсутність економічних передумов для підвищення ціни лише зростають.
По інших групах товарів, зокрема щодо прогнозу зростання цін на м‘ясо, Стефанишин каже, що певна проблема є з дефіцитом яловичини, а от щодо м‘яса птиці та свинини, то ціни на ці продукти можуть дещо знизитися. „Це може статися, якщо Україна в цьому році вступить в СОТ, що є дуже реально. Ціни на м‘ясо птиці та свинину тоді можуть впасти через дешевий імпорт цих продуктів. Так, місцевий виробник програє, але від дешевших цін виграє споживач. Але лишається питання щодо якості. Подібна ситуація і з молочними продуктами, якщо вітчизняний виробник вироблятиме більш якісну та натуральну продукцію, то тоді він зможе витримати конкуренцію з боку імпорту”, – каже Стефанишин.
Крім потрібних продуктів харчування, подорожчають і так звані „смакові товари”. Як зазначають представники Союзу оптовиків-виробників алкоголю та тютюну, тютюн і алкоголь дорожчають через збільшення акцизного мита. Щоправда, катастрофічним підвищення не буде – горілка подорожчає на кілька гривень, а пачка цигарок всього на 5-10 копійок. Ціни на пиво та вино, як говорять експерти агропромислових ринків, залежатимуть як від енергоносіїв, так і від погоди та ціни імпорту. Під імпортом мають на увазі хміль, який завозять основні виробники, серед яких „Львівське пиво” та „Оболонь” з-за кордону, а фактор погоди, якщо пригадати, проявив себе минулого року, коли через посуху на Сході та повені на Заході було знищено величезну кількість виноградників. Але наразі говорити про те, наскільки саме відсотків можуть зрости ці товари, експерти не беруться.
Щодо імпортних продуктів, то ціни на них залежатимуть від ситуації на ринках-постачальниках продукції, але враховуючи те, що в Україну з продуктів харчування завозять переважно екзотичні фрукти та прянощі, які в Україні не ростуть, і які не входять до споживчого кошику, то вони „картини” не створюватимуть.
Ціни на непродовольчі товари також не стоятимуть на місці, принаймні через світові інфляційні тенденції. „Важливим фактором, що впливатиме на ціну непродовольчих груп товарів в Україні, буде ситуація на світових ринках, через те, що в Україну завозиться багато імпорту, який дорожчатиме через світові інфляційні процеси, – говорить в коментарі „Гал-info” аналітик GFK Group Гліб Вишлинський, – Рівень світової інфляції становить наразі до 5% на рік, відповідно, настільки в рік і зростатимуть ціни на непродовольчі товари. Водночас, роздрібна ціна на непродовольчі товари залежить від рівня торговельної надбавки, з якої формується прибуток підприємств-ділерів. Дилери, своєю чергою, закладають показник інфляції в Україні. В 2007 році показник інфляції становив 16,6%, а на 2008 рік прогнозований показник інфляції за даними НБУ становитиме 14,5% ”.
Як вважають аналітики ринків, ріст на непродовольчі групи товарів відбуватиметься, як і минулого року, рівномірно, без стрибків, з врахуванням місячних показників інфляції. Ситуацію, щоправда, міг би змінити розвиток власного виробництва, що призвело б до посилення конкуренції між власним виробництвом та імпортом, але як вважає Вишлинській, через не зовсім сприятливий інвестиційний клімат іноземні інвестори не спішитимуть вкладати гроші у будівництво виробництв в Україні, і такого, як було в Україні в 90-х, коли власне виробництво перевищувало імпорт, вже не вдасться досягти.
Як прогнозує в коментарі „Гал-info” експерт МЦПД Олександр Жолудь, з імпорту в Україні дорожчатимуть в першу чергу енергоносії. „З 1 січня вже на 38 % подорожчав імпортний газ, наступне його подорожчання може відбутися вже через півроку. Також зростатимуть ціни на нафтопродукти, оскільки є чітка тенденція до подорожчання нафти. Подешевшення в галузі будівництва годі і чекати, як і на саму сировину, що зумовлено високим попитом на неї в Україні, так і на самі послуги будівельників. Водночас через проблеми на світових фінансових ринках може подешевшати не лише імпортне непродовольчі товари, зокрема автомобілі, та побутова техніка а і український експорт. Теоретично тоді б експортери мали б переорієнтувати своє виробництво на внутрішній ринок, але ринок його не зможе засвоїти, бо продукцію що виробляють експортери в більшій своїй частині не є затребувана на внутрішньому ринку”, -- каже експерт.
Ще один вид товару, який також на думку експертів, зросте в ціні – послуги. „Зростання тут відбуватиметься, але відсоток зростання буде різнитися по регіонах. Через подорожчання робочої сили, енергоносії тощо зростуть ціни в житлово-комунальному господарстві, але відсоток різнитиметься по регіонах і то суттєво. Також стабільно на 10 % на рік зростуть медичні послуги та на 15- освіта. Ріст цін на послуги будівельників також різнитимуться у регіонах – в залежності від інтенсивності розбудови міст. Туристичні послуги та пов‘язані з галузями розваг – кіно, театр тощо також подорожчає, але це подорожчання залежить від туристичної та розважальної інфраструктури регіону. Наприклад відпочинок в Карпатах цього лижнього сезону подекуди подорожчав вдвічі”, -- каже Жолудь.
 
 Пальне
 
Як прогнозують аналітики ПЕК, зростання на всі види автомобільного пального відбудеться вже наприкінці січня. Як зазначив в коментарі «Гал-info» експерт Центру енергетичних досліджень «Психея» Геннадій Рябцев, в середньому ціни на пальне в січні зростуть на 3-5 відсотки.
Найбільше подорожчає дизельне паливо – за попередніми прогнозами «Психеї» його ріст становитиме 5 відсотки, високооктанові марки пального А-98 та А-95 зростуть в ціні на 4 відсотки, решта – на 3-4 відсотки. Скраплений газ також зростатиме в ціні пропорційно, разом з підвищенням цін на інші види палива, але його ріст, як вважає експерт не зумовлений подорожчанням видобутку або іншими факторами, а зумовлений ефектом «дотягування» цін.
«Підвищення може бути і більшим, якщо Кременчуцький НПЗ не збільшить виробництво нафтопродуктів. Інших факторів підвищення цін на пальне наразі немає», – каже експерт.
Ріст цін, говорить експерт буде зумовлений тим, що на ринок пального докотиться хвиля подорожчання закупівельних цін, яка виникла наприкінці минулого року.
Щодо росту цін на скраплений газ та на дизпаливо, які раніше були дешевшими за бензин, то як зазначив в коментарі „Гал-info” експерт з питань ПЕК, речник «Галнафтогаз» Олесь Пограничний, то вони ростуть через збільшення споживання цих видів пального – все більше власників авто, говорить експерт, починають встановлювати на свої авто газові редуктори, а також, купуючи нове авто, все більше громадян спрямовує свій вибір на дизельні авто.
Водночас щодо подальших перспектив цього ринку, експерти не беруться точно прогнозувати, говорячи про те, що багато чого залежатиме як і від світових цін на нафту, які збільшуються, так і від політики українського уряду.
«Наразі оголошені плани по обмеженню торговельної надбавки підприємствам, що торгують паливом та введенню ліцензування продажу нафтопродуктів є лише проектом рішення, і говорити про результат їх застосування, можна буде лише після того як вони набудуть чинності. Але, на мою думку, урядові наразі немає підстав для втручання, хоча в подальшому АМКУ варто моніторити ситуацію щодо порушення продавцями палива антимонопольного законодавства, а також в подальшому уряд має ввести обмеження торгівельної надбавки. Найризикованішим місяцем, щодо стрибка цін на пальне буде березень, оскільки тоді збільшиться споживання нафтопродуктів, через весняно-польові роботи», – каже Геннадій Рябцев.
 
Про зростання добробуту
 
Експерт Олександр Жолудь вважає що в Україні таки відбувається інтенсивний ріст доходів громадян, відтак зростає попит на товари та послуги. Також високим рівень споживання називає Гліб Вишлинський, мовляв попри зниження темпів економічного зростання української економіки, в Україні стабільним є високий рівень споживання, який ціни зупинити не спроможні. Натомість песимістично до високого рівня споживання ставиться директор Інституту трансформації суспільства Олег Соскін. „Деякі експерти говорять про ріст доходів населення, але насправді доходи ростуть тільки за рахунок збільшення офіційних зарплат та пенсій бюджетників, а зарплати найнятих працівників та працівників середнього бізнесу не збільшуються. Тому реально доходи громадян, з врахуванням високої інфляції не збільшуються а знижуються, і відповідно про збільшення споживання не можна вести і мови”, -- вважає експерт.
Назвати райдужними перспективи українських громадян, принаймні через тотальне зростання цін дуже важко, але споживання буде, сімейні бюджети малих українців витрачатимуться на необхідні товари та послуги й надалі, вестиметься мова лише про те, яку кількість товарів громадяни зможуть собі дозволити придбати за свої кревні.
 
Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ