Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

Скарб на вулиці Мечнікова

Знайдено місце, де закопано 12 мільйонів
Львів’яни вже майже звикли до розритих львівських доріг. Якщо такий довгобуд стоїть багато років, і всі навколо нього лише роблять вигляд, що працюють, то городяни підсумовують: “Йде відмивка...”. Причім ідеться не про очищення бруківки чи асфальту... Попри відсутність належного контролю, мільйонні кошти з місцевого бюджету і далі вкидають у цей зловісний земляний саркофаг, який ховає їх у своїй утробі без жодної віддачі. Ще однією проблемою, яка, на жаль, стає для Львова традиційною, з редакцією “Ратуші” поділився директор державного підприємства Міноборони „Львівського заводу збірних конструкцій” Микола Миколайович Пустовойченко.
— Що саме спонукало Вас звернутися до засобів масової інформації? Чи лише зупинка будівельних робіт на вулиці Мечнікова?
— Вулиця Мечнікова, так би мовити, — прелюдія 2007 року. Саме тоді, в лютому 2007 р., ми звертались до мера п. Садового, аби запобігти виконанню робіт на вул. Мечнікова щодо її реконструкції, з питанням укладення цих плит у терміни, передбачені вимогами технології. Наше підприємство є засновником “Трамбетону” України, який уже 10 років займається безпосередньо виготовленням широкоплощинних плит під трамвайну колію, які в народі називають “чеськими плитами” або безшумними, і які, до речі, поставлені у вас під вікном.
Ми писали про те, що “аналіз попередніх років показує, що коли вищевказані умови ігноруються, то виробництво невиправдано затягувалося, а порушений звичайний режим руху трамваїв, тролейбусів та автотранспорту викликав виправдані нарікання львів’ян. Враховуючи вищенаведене та пропозиції інших міст України щодо виготовлення плит під трамвайну колію, а також з метою формування програм нашого виробництва, просимо Вас надати пропозиції щодо визначення необхідної кількості, номенклатури, термінів поставки і фінансування у відповідності до запланованої Вами реконструкції трамвайних колій в м. Львові”.
Ми отримали відписку Желіско Марії: “Враховуючи, що замовником на виконання робіт 2007 році виступає управління капбудівництва, дайте свої пропозиції, замовлення в термін до 19.04.2007 року”. Замовлення на плити з’явилось аж у вересні 2007 року від Лесі Магери, керівника ШРБУ-65, яке є безпосереднім виконавцем робіт на Мечнікова, переможцем тендеру, який вони тягнули до вересня. Тобто, коли залишилося два місяці теплої погоди, а згідно з технічними умовами, укладати ці плити треба за температури щонайменше +100С. І лише тоді ми ПОЧАЛИ робити ці плити. Слід зауважити, що партнери, згідно з графіком фінансування, який є невід’ємною частиною контракту, постійно зривали фінансування. Нам навіть довелося робити плити, використовуючи власні обігові кошти. Але коли ми згодом побачили, що встановлення плит триває й узимку, то наше терпіння скінчилося. Ми зажадали в УКБ негайного припинення ТАКОГО будівництва і домоглися свого.
— Історія мала продовження?
— Після всього, що НАКОЇЛИ на Мечнікова, і враховуючи, що ми прочитали в пресі про те, що в 2008 році керівництво міста виділило великі кошти (приблизно 80 млн грн) на аналогічні ганебні реконструкції, ми повторно звернулися до мера Андрія Садового, його заступника Миколи Одухи і начальника УКБ Богдана Коваля. Адже тепер марнотратство і непрофесіоналізм загрожують одразу чотирьом львівським вулицям: вулиця Стуса — початок будівництва дороги трамвайної колії на Сихів перша черга; вул. Чупринки, Осмомисла і Торгова. Ми написали шановному Андрію Івановичу: мовляв, зверталися до вас ще 21.02.2007 із переконливим проханням „дати відповідні вказівки щодо координації дій відповідних служб міськвиконкому з реконструкції вулиць з заміною трамвайної колії. Ігнорування вами та департаментом житлового господарства нашого звернення призвело до тієї ганебної ситуації, яка склалась з реконструкцією трамвайної колії по вулиці Мечнікова, коли вся тепла пора 2007 року пішла на підготовку й організацію, а будівництво почали восени з демонстративно грубими порушеннями технології кладки плит і чомусь без відповідного авторського нагляду. Закінчується перше півріччя 2008 року. В підлеглому вам департаменті житлового господарства і управління капбудівництва організовують тендери, узгоджують кошториси (бо попередні вже застаріли), і ніхто не може відповісти на два прості запитання: коли і в якій послідовності закриють вказані вулиці, хто і коли виготовить вам плити під трамвайну колію. Посилаючись на різні об’єктивні і суб’єктивні обставини, ми їх частково розуміємо. На жаль, ні ваш заступник М.С. Одуха, якого я, до речі, поважаю і знаю вже багато років, як спеціаліста і людину, ні начальник будівництва міськвиконкому Богдан Якимович Коваль, нам на ці два запитання конкретної відповіді дати не змогли”. Повторюю, згідно з технологією, плити можуть бути виготовлені та реалізовані лише через 45 днів. Робити їх ми можемо за температури +5 — +7 градусів C. Наші можливості — 600 метрів за 25 робочих днів. Необхідна кількість — 5 кілометрів. Уже нині зрозуміло, якщо ситуація залишиться такою, як вона є (нині — 15 липня), то жодної реконструкції вказаних вулиць у закінченому вигляді у 2008 році не відбудеться. Хіба матимемо ще 1 — 2 зруйновані трамвайні шляхи, як нині на вулиці Мечнікова.
— Яким був результат?
— Єдиний. Микола Сергійович Одуха на нас образився.
— Ви не уточнили, що таке авторський нагляд?
— Автори — люди, які проектують реконструкцію цієї вулиці з передбаченими кресленнями, виданими технічними умовами на будівництво. Якщо вони кажуть про те, що бетонна підготовка повинна бути 16 сантиметрів, укладена повинна бути восени за температури +150 С, навесні за температури
+90 С. Це технологічні умови. Ці автори проекту повинні з будівельною організацією укласти угоду і здійснювати нагляд за дотриманням норм.
— На Мечнікова цього не було?
— Як я зрозумів шановного мною Чернишова Валерія Івановича, він просто відмовився брати участь і мати якесь і моральний та інший стосунок до того безладу, який там відбувався.
Ми телефонували декілька разів, ми особисто поїхали на будівництво цієї вулиці вже тоді, коли бачили, що просто відбувається великий поспіх із метою сяк-так зробити якийсь обсяг робіт, щоб отримати за виконані роботи гроші, бо закінчувався рік. Ми були на цьому об’єкті 25 грудня, коли надворі було -9 — -110 С, і побачили, що там відбувається демонстративне грубе порушення технічних умов на будівництвах, адже не можна класти навіть при 00 С!
— Чому?
— Безшумну плиту під трамвайну колію, яку ми виготовляємо, слід приклеїти на вирівнюючий прошарок товщиною до 4 см асфальту. Там повинна бути підготовка — бетонна плита, на бетонну плиту — підготовка з ущільненого асфальтобетону, а на асфальтобетон — уже не ущільнена до 4 см асфальтна суміш, на яку укладають ...
— Словом, що станеться, якщо не дотримуватися технології?
— Характер ділянки цієї дороги є таким, що там під 90 градусів є поворот плит. Уявіть собі, якщо за температури + 30 — 350 С влітку (у Львові вже таке буває і було) бетонні плити нагріються до температури 700 градусів. Асфальт, як ви знаєте за температури +500 С перетворюється на рідку субстанцію. Трамвай згори витисне асфальт, маса двох трамвайних вагонів, помножена на квадрат швидкості і поворот — жодні рейки, жодні плити цього не витримають. Плити поїдуть, і буде страхітлива аварія, наслідки якої передбачати неможливо!!!
— Тобто, така робота — халява?
— Якщо говорити по-простому, то УКБ ПОВНІСТЮ визнало всі ці недоліки і поінформувало нас листом, що вони їх усунуть за рахунок ШРБУ-65. Але цього не відбулося. Роботи припинили, але навесні поспіхом без авторського нагляду знову ж таки почали стелити плити і врешті кинули цей об’єкт напризволяще.
— А чому здійснені, на Вашу думку, такі серйозні порушення?
— Що таке ШРБУ- 65? Я би сказав, що ця організація до кінця, без авторського нагляду будуючи, навіть не розуміла значення і важливість якісного дотримання проектних вимог, а її керівництво, очевидно, поспішало освоїти кошти, бо є бюджет міста, і на вулицю Мечнікова там виділили приблизно 10 — 12 млн, і ці кошти в межах фінансового року, тобто до 1 січня. Тобто наші з вами громадські гроші просто вкинули в багно. І це своїм листом УКБ визнало. Зрозумійте, теплої пори року у Львові достатньо, щоби робити 4 — 5 кілометрів, але для цього треба якісно і вчасно проводити тендери, відкривати фінансування об’єктів, а УКБ взагалі може замовити наші плити, як замовник провести тендер (ми все-таки попадаєм під антимонопольне законодавство), відповідно, ми за ціни відповідаєм, за якість, ми ж даєм гарантію на 10 років, що ці плити не ламаються.
— А як фірма, яка робила неякісні роботи, могла виграти тендер?
— Якщо відкрити веб-сторінку, на якій оголошують тендери у Львові, у цьому році, там сказано, що вони проводять тендер і пред’являють виконавцям кваліфікаційні вимоги, відповідно до 24 пункту тимчасового положення. Йдеться про тимчасове положення Кабінету Міністрів, в якому зазначено, що організації, які висувають свою кандидатуру, дають тендерну документацію і прагнуть стати переможцями, повинні відповідати кваліфікаційним вимогам. Наявність коштів, спеціалістів, техніки і таке інше. Очевидно. ці фірми заявили, що вони це все вміють. Я не знаю, як перевіряли організатори тендеру, наприклад, ту ж “Константу-Захід” на предмет того, як вони можуть зробити вулиці Торгову, Осмомисла, коли там річка Полтва під землею, складні комунікації каналізаційні, надзвичайно складні інженерні мережі. Ця фірма має досвід лише у виготовленні бетонної суміші з завантаженням її в бетонні міксери, більше нічого.
— Багато говорять про так зване “відмивання коштів”, “відкати”....
— Контролювати повноту і цільове використання коштів на будівництво будь-якого об’єкта надзвичайно легко, якщо є добра воля і бажання організаторів тендеру і тих підрозділів, які контролюють виконання цих робіт. Ціна плит відома, ціна рейок відома, кошторис перевіряють напівекономісти. Тобто розглядають фактично виконані обсяги робіт, ціни, які були закладені в кошторис, ціни, за якими взявся переможець тендеру виконати ці роботи, і фактично зроблене. Це все елементарно! Коли ж в умовах інфляції, яка відбувається нині, йде коливання в бік збільшення цін на електроенергію, бетон, залізобетон, метал, то з таких об’єктів робиться довгобуд, наприклад, Мечнікова. І робиться він НАВМИСНЕ. В цій мутній воді можна робити, звичайно, якщо не що завгодно, то багато для того, щоби нецільово використовувати кошти і відмивати гроші. Я не можу сказати, що це відбувається з ШРБУ- 65 чи якимись іншими структурами, але такі можливості відразу з’являються. Що довше будують об’єкт, то більше там фінансують, дофінансовують, переглядають кошторис і так далі, тим більше шпаринок, через які можна відмивати гроші.
— Як можна починати ремонт вулиць Торгової, Осмомисла, тих, що Ви перерахували, якщо не завершений ремонт вулиці Мечнікова?
— Скажіть, як могло ШРБУ-65 виграти тендер на будівництво вул. Мечнікова, коли вони, розривши примітивний об’єкт на вул. Городоцькій, уже четвертий рік кладуть бруківку і невідомо що будують? Професійність і своє вміння ця організація для мене продемонструвала саме на Городоцькій. Але організаторів тендера, мабуть, ця фірма задовольняє.
Зараз з нами ніхто не говорить. Ми раніше в мерію ходили на наради. Керівники без нас таких робіт не робили. Зараз ми не потрібні в мерії, ми там буваємо раз у рік.
Умовами тендеру на 2007 — 2008 роки було передбачено закінчення реконструкції в грудні. Чекайте, якщо технічні умови передбачають +10 — +150 С, як можна в грудні закінчувати будівництво? Це ж установлення контактної мережі і покладення плит! Тобто умови тендера передбачають порушення? Найцікавіше — УКБ і будівельники знали всі вимоги авторів проекту, але їх свідомо ігнорували. До речі, вони донині нічого не усунули.
— Треба було розбирати колію?
— Так.
— Але ж це скажені гроші?
— Ні. Плити уже куплені. Треба було зробити правильний прошарок бетону ущільненого і асфальту неущільненого, згідно з проектом. Це незначні гроші, але була би впевненість.
Мечнікова треба добудувати, це вже не такі великі гроші відносно 12 млн, що зариті там у землю. Усунути недоліки й пустити трамвай. Якби трамвай запустили у минулому році, то за півроку скільки би вже накидано було в касу грошей “Львівелектротрансу”? А це ж наші з вами гроші, а не гроші казнокрадів, чи не так? І потім: вартість матеріалів, адже все дуже подорожчало - інфляція 20% — 25% за перше півріччя цього року.
— Сьогодні щось змінилося?
— Давайте на чистоту. “Константа-Захід” — фірма, яка виграла тендер. Ми виловлювали, вибачте, може не дуже коректно сказано, шукали керівництво цієї фірми, ну давайте ж, укладемо контракт, вам же потрібні плити. Шукаємо директора, заступника, вони не хочуть з нами розмовляти, відключають телефони. І тепер ми офіційно начальника УКБ Богдана Коваля попередили, що раз ви не дали перший аванс, і минуло два з половиною місяці, ми офіційно повідомляємо, що контракт розірвано. Але їду і дивуюся: вулиця закрита, триває демонтаж існуючої колії. Тобто або “Константа-Захід” має надію отримати ці плити з інших регіонів України (а він лише один — Кривий Ріг), або від нас. Але зараз криворізька фірма постачає плити в Одесу, тож якби вони й домовилися, то ціна однієї плити в нас приблизно 11 тис. грн., а в них — приблизно 14 тис. грн. Якщо взяти плити в Чехії, то це буде дорожче в кілька разів. Але з’являться посередники... Розумієте?
— Якщо вони не мають угоди з Кривим Рогом, навіщо вони розбирають колію?
— Питання не до мене. Я роблю своє. І офіційно заявляю: виробити ту кількість плити, яку мерія запланувала на 2008 рік, ми ВЖЕ не встигнемо. А з кожним згаяним днем такі можливості ставатимуть щораз меншими. Як нормальні люди хочуть дитину виношувати 9 місяців, так і ця панель повинна набирати міцність в парниковому ефекті, накрита геотекстилем за температури + 100 С і більше. До 1 листопада — 4 місяці, це лише два з половиною кілометри з п’яти, які заплановані на цей рік. Тобто зрив об’єкта також вже заплановано. На що сподівається влада? Можливо, на диво. А може, НАВМИСНО затягують темпи цього будівництва, а наступна весна, мовляв, покаже. Тобто, знов вкидатимуть у прірву НАШІ З ВАМИ ГРОШІ.
— Найбільша проблема — непрофесіоналізм?
— А може, об’єднання непрофесіоналізму з меркантильністю і бажанням мати великі гроші, заробити на будівництві. Зараз же будівельний бум, усі, хто має гроші, кинулися будувати. Ми брали участь у будівництві доріг, ми працювали і з болгарами, і з македонцями. Ми можемо порівнювати, постачали плити в Калінінград, у Іжевськ, Одесу, Київ, у Кривий Ріг. Рекламацій не було. На превеликий жаль, чомусь віднедавна всі проблеми лише у Львові.

Микола САВЕЛЬЄВ, Надія ДУДОК, "Ратуша"

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ