Сьогодні водіям не до радощів. Адже, окрім літньої спеки, головного болю їм додають і невтішні прогнози щодо цін на автомобільне паливо. Як обіцяють експерти, ціни на нафтопродукти найближчим часом не тільки не знизяться, а й надалі підвищуватимуться.
Ще місяць тому водії вірили у запевнення українського уряду щодо стабільності цін, посилаючись на відповідні домовленості з нафтотрейдерами про те, що вони не будуть необґрунтовано підвищувати цін на автомобільне паливо. Однак події останніх двох тижнів дають підстави говорити про те, що підвищення ціни на пальне стало тенденцією. Причин такої тенденції називалося досить багато – починаючи від чуток про те, що насправді уряд домовився лише про непідняття цін на роздрібний продаж нафтопродуктів, що після підняття цін на гурт дало поштовх підняти і роздрібні ціни, і продовжуючи тим, що «Укрнафта» оголосила про те, що збирається припинити збитковий для неї нафтовидобуток на нерентабельних родовищах, і як наслідок впровадження компенсаційного механізму підняття ціни на нафтопродукти. Ще серед причин, що називалися, – сезонний пік споживання у травні-червні та стрибок цін на нафту на світових ринках.
Бензин буває різним
Зростання цін на нафтопродукти спровокував ріст цін на українську та імпортну нафту. Про це у коментарі «Гал-info» заявив експерт з питань ПЕК, головний редактор журналу «Газ та нафта» Олег Дорожовець.
«24 квітня відбувся аукціон, який проводила „Укрнафта”, і на ньому нафта продавалася вже дорожче, аніж місяць перед тим. Як аргумент „Укрнафта” наводить те, що вона працює з нерентабельними нафтовими родовищами, і те, що з нового року зросла рентна плата. „Укрнафті” не вдалося знизити ренту, і тому вона вжила компенсаторний захід, збільшивши ціну на нафту. А оскільки більшу частину обсягів „Укрнафта” викупляє сама у себе, то, відповідно, піднялась ціна і на АЗС „Укрнафти” та „Львівпетроль”, „Укрпетроль”, які належать групі «Приват». Що ж до імпортного палива, то подорожчав імпорт в Україну з Білорусі, Туреччини, Румунії та Литви відповідно до котувань світових цін на нафту. Зараз ця тенденція до зростання цін на нафту на світових біржах дещо призупинилася, але треба врахувати, що з 1 квітня до 4 травня ціна індикативного бензину А-95 зросла на 100 доларів за тонну – з 670 до 770 доларів. Відповідно, піднялися ціни спочатку на гурт, а потім на роздріб», – сказав Дорожовець.
Як вважає експерт, також не обійшлося без спекулятивного елементу.
«Російська нафта, яку переробляють українські НПЗ, та нафтопродукти, які закуповують українські НПЗ, не подорожчали, але мережі підняли ціни на пальне вслід за „Укрнафтою”, тим самим збільшуючи свій дохід на хвилі зміни ціни», – сказав експерт.
Про те, що тенденція зростання цін на пальне себе ще не вичерпала, іншими словами, ціни на пальне і далі зростатимуть, каже і прес-секретар концерну «Галнафтогаз» Олесь Пограничний.
«Динаміка росту цін на пальне в Україні не була різкою, і наразі не можна говорити, що вона завершилася. 28 лютого тонна індикативного бензину марки А-95 на європейських та світових ринках у середньому коштувала 625,5 дол., натомість станом на 15 травня – уже 781,75 дол. за тонну. У середньому приріст становив 25 відсотків. Водночас, якщо взяти роздрібні ціни на А-95 на українських АЗС, то 28 лютого вони в середньому становили 3,70 грн за літр, а 15 травня – 4,30 грн за літр. Тобто приріст в загальному становить близько 15-18 відсотків», – сказав у коментарі «Гал-info» Пограничний.
Втім, як говорить експерт, подорожчання бензину без спекуляцій таки не проходить. «Треба враховувати, що на базах нафтотрейдерів ще залишаються старі запаси нафтопродуктів, тобто за старою, більш дешевою ціною, але нові обсяги вони закуповують вже за більшою ціною. Водночас все паливо вони продають вже за новими цінами. Крім того, є ціновий аспект щодо російської нафти та нафтопродуктів – росіяни продають їх Україні за європейською ціною, але росіянам в Україні належить більшість нафтопереробних заводів, і зрозуміло, що ціни, за якими на них постачається нафта, значно нижчі від «офіційних».
Цікавою є і позиція в цьому питанні Мінпаливенерго. Як говорить координатор по зв‘язках з громадськістю Міністерства палива та енергетики Єлена Мостицька, у міністерстві підвищення цін вважають виправданим.
„Формула домовленості між урядом та нафтотрейдерами працює правильно. Річ у тім, що ціни на паливо залежать не від неї, а від світових котирувань, а світові котирування різко зросли у середині лютого. До порівняння з теперішніми цінами цей скачок становив 25%. В Україні за цей період вартість палива різко не виросла завдяки старим запасам нафтопродуктів. Але в травні вони будуть вичерпані, тому трейдери будуть вимушені закуповувати паливо за вищими цінами», – сказала вона.
Водночас під сумнів залежність зростання цін на паливо в Україні через підняття цін на нафту на світових ринках ставить експерт Міжнародного Центру перспективних досліджень Олександр Жолудь. Як вважає експерт, ціни на пальне зросли без «прив‘язки» до цін на нафту.
«Якщо говорити про ціни на нафту на світових ринках, то вони за останні місяці фактично не зросли, тому говорити про те, що ціна на паливо в Україні зросла на 10-15 відсотків за останній місяць через коливання ціни на нафту на світових ринках, не доцільно. Зростання цін спричинене сезонним подорожчанням та подорожчанням палива на європейських ринках. Ця взаємозалежність виникла через те, що імпорт нафтопродуктів в Європу з України здійснюється за нульовою ставкою, яка була затверджена ще в травні 2005 року урядом прем‘єрки Юлії Тимошенко», – сказав Жолудь.
Невтішні прогнози
Попри запевнення першого віце-прем‘єра, міністра фінансів Миколи Азаров в тому, що причиною зростання цін на нафтопродукти в Україні є політична криза, навіть її вирішення, мабуть, не принесе Україні дешевшого бензину.
Як вважає директор енергетичних програм Центру політико-економічних досліджень ім. Разумкова Володимир Саприкін, до кінця літа пальне може подорожчати ще як мінімум на 5-7 відсотків.
«Подорожчання відбуватиметься й надалі, але з різною інтенсивністю. До кінця літа пальне може подорожчати ще на 5-7 відсотків, але ціна індикативного А-95 бензину до початку літа, не буде більшою 4,6-4,7 гривні за літр», – прогнозує експерт.
Що бензин не буде дорожчати, вважає і головний редактор журналу «Нафта та газ» Олег Дорожовець.
«У травні, потім у вересні-жовтні спостерігається пік споживання пального. Не можна говорити і про те, що попит на пальне зменшиться влітку, бо це сезон відпусток. Крім того, у кінці травня мають відбутися нафтові торги, і невідомо, яку ціну на нафту запросить „Укрнафта”, яка, до речі, також у кінці травня має провести збори акціонерів. Після того її, у тому числі і цінова політика визначатиметься тим, наскільки група „Приват” та уряд домовляться про менеджмент та розподіл прибутку.
Водночас вже точно відомо, що зросте ціна на російську нафту через збільшення з 1 червня росіянами мита на експорт російської нафти на 44-46 доларів за тонну. Відповідно, якщо зараз тонна нафти коштує 400 доларів, то з 1 червня вона коштуватиме 450, відтак зростуть ціни на нафтопродукти з російської нафти на АЗС. Сказати, наскільки саме відсотків зросте кінцева, роздрібна ціна, наразі дуже важко, але точно можна сказати, що вона не знизиться», – сказав Дорожовець.
З опитаних експертів поки що оптимістично дивиться на ціновий прогноз експерт МЦПД Олександр Жолудь.
«Прогнозувати на місяць вперед важко, але думаю що ціни на пальне надалі залишатимуться стабільними або навіть дещо знизяться. Передумовами до цього є те, що закінчилася посівна, і сільгоспвиробники значно знизять закупівлі палива, тому разом з падінням попиту на паливо впаде і ціна. Якщо ж говорити про те, що може зробити держава для зменшення ціни на паливо, то це знизити акциз. Але тоді постане питання доцільності, тому що знизяться надходження до бюджету від плати за акциз. Тому, думаю, що уряд не робитиме зараз нічого для того, щоб збити ціну», – сказав Жолудь.
Думаю, говорити про те, що прогнози – річ невдячна, – зайве. Як водію хотілось би вірити в прогноз щодо зниження цін на паливо, але… Але очевидно, що Мінпаливенерго й надалі закриватиме очі на ріст цін, хоча б через те, що корпорація «Укрнафта», яка сама видобуває нафту, сама торгує нафтопродуктами і сама підвищує ціни на 50 відсотків належить державі, і серед менеджерів має перших заступників міністра палива та енергетики. Так само трейдери, враховуючи, що з червня почнеться сезон відпусток, і пік споживання палива продовжиться збором врожаю, не знижуватимуть цін. Хіба що відмовляться від прибутку. Щоправда, такого ще ніколи не спостерігалося.
Валентин КОНЦЕВИЧ
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ