Слухай онлайн

Відтепер молодь кредитуватимуть по двох програмах

Український парламент розширив перелік державних програм, додавши до них програму розвитку молодіжного кредитування для здобуття освіти у вищих навчальних закладах. Відповідні нововведення передбачають зміни до статті 11 Закону України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні».
 Згідно із законопроектом, молоді громадяни, які отримали за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів пільгові довгострокові кредити для здобуття освіти у вищих навчальних закладах, будуть сплачувати кредит за ставкою у розмірі 3% річних від суми заборгованості по кредиту. У випадках, коли молода людина-боржник має одну дитину, то вона звільнятиметься від сплати відсотків за користування кредитом на навчання. Якщо молодий позичальник має двох дітей, то він звільнятиметься від сплати відсотків за користування вищезазначеним кредитом та за рахунок бюджетних коштів йому погашається 25% суми зобов’язань по кредиту. Якщо ж позичальник має трьох і більше дітей, то він звільняється від сплати відсотків за користування вищезазначеним кредитом та за рахунок бюджетних коштів йому погашається 50% суми зобов`язань по кредиту.
 
Реалії законодавчого забезпечення «молодіжки»
 
Про те, що ця законодавча ініціатива справді необхідна, сперечатися не варто. Адже донині існував просто відірваний від життя закон «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні». Основними статтями цього закону були: Стаття 8. «Підтримка підприємницької ініціативи та діяльності молоді», Стаття 9. «Сприяння підвищенню рівня життя молоді», Стаття 10. «Житлові умови молоді» та Стаття 11. «Освіта, культурний розвиток молоді». Здається, у ньому передбачено все необхідне, але фінансується, на жаль, не все і не в повному обсязі.
Так, Стаття 8: «Підтримка підприємницької ініціативи та діяльності молоді», яка передбачає державну підтримку у створення молодіжних бізнес-інкубаторів  взагалі не виконується через брак фінансування, Стаття 9 «Сприяння підвищенню рівня життя молоді» та Стаття 11 «Освіта, культурний розвиток молоді» виконуються, але стипендії та матеріальна допомога, що ними передбачаються, є мізерними. А от на забезпечення найголовнішої Статті 10 «Житлові умови молоді» щороку відбувається скорочення фінансування, попри голослівні заяви влади про підтримку молоді.    
Зупинимося на останній програмі, яка має фінансово забезпечувати виконання Статті 10 «Житлові умови молоді». Згідно із законом України «Про Загальнодержавну програму підтримки молоді на 2004-2008 роки», що був затверджений постановою КМУ від 29 липня 2002 р. №1089, передбачалось фінансування кредитування молодіжного будівництва за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів з поетапним залученням додаткових позабюджетних джерел фінансування. Далі ж – у період 2009-2012 років фінансування Програми передбачається здійснювати переважно за рахунок позабюджетних джерел фінансування, а також бюджетних коштів, що передбачаються на компенсацію наданих молоді пільгових кредитів, коштів спеціальних фондів відповідних бюджетів, у тому числі акумульованих за рахунок повернених раніше наданих пільгових довгострокових державних кредитів на будівництво (реконструкцію) та придбання житла для молодих сімей та одиноких молодих громадян. За прогнозами розробників програми, її виконання має призвести до забезпечення житлом більш як 20 тис. молодих сімей та одиноких молодих громадян. Крім того, за умови належного фінансування планується забезпечити квартирами та індивідуальними житловими будинками ще близько 50 тис. молодих сімей та одиноких молодих громадян.
Втім, виникають певні сумніви, що цю програму таки вдасться виконати. І про це говорять цифри.
За даними Державного фонду сприяння молодіжному сприяння молодіжному будівництву, у 2005 році на забезпечення статті Держбюджету «Надання пільгового довгострокового державного кредиту молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла» було виділено 110,5 млн грн, з місцевих бюджетів – 20,8 млн грн. Крім того, кошти спецфонду становили – 11,714 млн грн. На виконання цієї програми банками у 2005 році було надано 1089 кредитів, проінвестовано будівництво житла площею 79 834.40 кв. м. У Львівській області на ці цілі було виділено 3, 153 млн грн держбюджетних асигнувань, з місцевих бюджетів – 1,280 млн грн. Загалом на будівництво 2 550 кв. м житла для молоді було надано 26 кредитів.
У 2006 році фінансування програми молодіжного кредитування житла з держбюджету зменшилось до 103,2 млн грн, натомість на Львівщині ці цифри дещо зросли – до 4,1 млн грн.
Ще гірше дбає про молодь нинішній уряд. На 2007 рік на програму пільгового кредитування молоді в держбюджеті закладено лише 70 млн грн. (по загальному фонду – 50 млн. грн і спецфонд – 20 млн грн). Щоправда, це частково компенсується дією іншої програми, а саме програмою часткової компенсації у розмірі 122,1 млн грн. Тож разом ця цифра становитиме 200 млн. грн.
 
Потреби
 
Зрозуміло, що ці 200 мільйонів, виділених в державному бюджеті 2007 року на сферу молодіжного кредитування житла, не зможуть повністю задовольнити існуючі потреби молоді. Так вважають всі, починаючи від народних депутатів, продовжуючи урядовцями та закінчуючи експертами. Наприклад, у Державному фонді сприяння молодіжному будівництву кажуть, що загальна потреба всіх програм молодіжного будівництва становить 800-850 млн грн, тобто урядом практично забезпечується лише четверта частина цієї потреби. Народні депутати також говорять про те, що необхідно збільшувати фінансування цієї програми, але з цифри більш стримані.
За словами народного депутата, члена фракції соціалістів Євгена Філіндаша, суму на молодіжне кредитування потрібно збільшувати. «Парламенту слід обов'язково повернутися до цього питання в кінці першого кварталу 2007 року і прийняти зміни до бюджету. Принаймні, ми на цьому наполягатимемо, адже мінімально необхідний обсяг додаткових асигнувань на 2007 рік становить ще 100 млн грн. Закладені ж у бюджеті цифри – це найнижчий обсяг фінансування за всі роки існування програми пільгового кредитування молоді. Закладені кошти дозволять практично забезпечити житлом менше 10 молодих родин у кожному регіоні, тим часом як на квартирному обліку перебувають понад 100 тис. молодих сімей. До того ж тільки для того, аби повернути борги по договорах, укладених молодими сім’ями у 2003-2005 роках, необхідно близько 140 млн гривень, а в прийнятому на 2007 рік бюджеті виділено на це лише 123 млн грн», – розповів «Гал-info» Євген Філіндаш.
Загалом, на думку Філіндаша, мінімальна потреба сфери молодіжного кредитування житла на 2007 рік становить 300 млн гривень.
На думку керівника Аналітичного агентства «Українська марка» Олександра Олійника, крім прийняття законодавчих змін, для того, щоб покращити ситуацію з молодіжним кредитуванням, необхідно і проводити аудит програм молодіжного кредитування.
«Є різні програми молодіжного кредитування, наприклад кредитування будівництва, кредитування навчання, кредитування власної справи (бізнесу). Зараз парламент вніс зміни до Закону «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні». Набуття освіти – річ необхідна, і ця ідея дуже добра, хоч і не нова. Але постають питання щодо фінансового забезпечення цього закону, бо часто приймають потрібні закони, а от необхідні статті в держбюджет закладати забувають. Інше питання щодо конкурсного відбору. Коштів, які виділяють на молодіжне кредитування, зрозуміло не вистачає, тому мають існувати певні критерії відбору тих, кому держава надасть кредит. У законодавстві ж цих критеріїв не прописано, відтак важко контролювати, куди підуть гроші», – сказав у коментарі «Гал-info» Олександр Олійник. На думку експерта, для того, щоб оцінити ефективність програм молодіжного кредитування, необхідно взагалі призупинити програми кредитування та провести повномасштабний аудит, і лише після того приймати рішення про скорочення або збільшення молодіжного кредитування.
Про потребу проведення аудиту говорить і директор економічних програм національного інституту стратегічних досліджень Ярослав Жаліло. «Те, що 200 млн грн на програму молодіжного кредитування житла мало, це факт. Але за останні роки було прийнято дуже багато державних програм, які через перманентне недофінансування не виконуються в повному обсязі. Відповідно потрібно провести їхній аудит та переглянути їх з точки зору доцільності», – говорить в коментарі «Гал-info» експерт.
Протилежної думки дотримується експерт Інституту світової економіки й міжнародних відносин НАНУ, народний депутат, член фракції Пратії регіонів України Олексій Плотніков. За твердженням депутата, у законодавстві чітко прописано вимоги та умови надання державних кредитів, тому в проведенні аудиту молодіжного кредитування немає потреби.   
«У законодавстві чітко прописано умови надання державних кредитів, тому в проведенні аудиту молодіжного кредитування немає потреби. Є потреба в збільшенні фінансування молодіжного кредитування. Внесення змін до Закону «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні» всіх проблем не вирішить, але дещо покращить ситуацію з молодіжним кредитуванням. Тут діє принцип: скільки не давай, все одно буде мало, але всі розуміють, що це треба робити. Тому в ініціативах виділення коштів на молодіжне кредитування виходять з принципу можливості. Тобто в цьому році ми прописуємо в бюджеті 200 млн грн на молодіжне кредитування будівництва, і менше, аніж торік тому, що більше дати не можемо. А вже наступного року ця сума може збільшитися, тому що зараз спостерігаються відчутні темпи піднесення економіки», – сказав у коментарі «Гал-info» Плотніков.
 
Валентин КОНЦЕВИЧ
 
 
Довідка.  До 2004 року молодою сім'єю вважалися чоловік і дружина, вік яких не перевищував 30 років (якщо, наприклад, дружині виповнилось 28, а чоловікові 32 роки, то вони не підпадали під державну програму). На кредити або компенсацію відсоткової ставки по кредиту могли розраховувати і неповні родини, якщо мати (батько) у віці до 30 років мали неповнолітніх дітей, а також молоді самотні громадяни у віці до 28 років.
Торік Верховна Рада України внесла зміни до чинного законодавства, і тепер молода сім'я, починаючи з червня минулого року, це та, де вік чоловіка і дружини не перевищує 35 років.
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Загрузка...