Торік у грудні у Львові стартував міжнародний проект «Підземне місто: розвиток та популяризація транскордонного туристичного маршруту підземними трасами Львова, Жешува та Любліна», який триватиме 20 місяців. Проект реалізується в рамках технічної допомоги Європейського Союзу, зокрема, гранти надаються за рахунок коштів Європейського Інструменту Сусідства і Партнерства в межах Програми Транскордонного Співробітництва Польща – Білорусь - Україна 2007-2013.
Отож, Львівська міська рада виграла грант від Європейського Союзу у розмірі майже 0,5 млн євро. З них 90% фінансує Єврокомісія, а 10% - партнери проекту - Львів, Люблін та Жешув.
Проект складається з трьох частин. Перша – дослідження. Другий блок – змістовий. Це є формування концепції, розповіді, формування експозиції підземель. І третій блок – дуже практичний - проектування.
«Наприкінці цієї роботи ми плануємо отримати проектно-кошторисну документацію на реалізацію цього підземного туристичного маршруту», - розповів свого часу заступник міського голови з гуманітарних питань Василь Косів.
Метою проекту є збереження та доступність для огляду унікальних львівських підземель шляхом створення туристичного маршруту та його експозиційного наповнення. Проект також передбачає популяризацію підземних туристичних трас Львова, Любліна та Жешува.
Василь Косів пояснив, що нині екскурсії підземеллями хоч і є популярними серед туристів, але роздрібнені: для того, щоб побути у різних об’єктах, туристам треба підніматися на поверхню.
«Це підняття на поверхню завжди трішки згладжує емоції. Суть наших туристичних маршрутів є у їхній неперервності. Людина, маючи змогу опуститися під землю в одному місці, може походити там і пробути 30 чи 40 хвилин», - зазначив Василь Косів.
Тож проектанти мають сказати, де можна реалізувати таку ідею, які підвальні приміщення слід між собою об’єднати, щоб цей туристичний маршрут був безперервний.
Начальник управління охорони історичного середовища Лілія Онищенко в коментарі Гал-інфо розповіла, що львівські підземелля варті того, щоб вони були заекспоновані, щоб постав туристично привабливий атрактивний маршрут.
Вона також зазначила, що попередньо проект представили: «Але це дуже попередньо».
Реалізація Проекту, за її словами, відбуватиметься не за міські кошти, а у співфінансування з ЄС, адже Проект дуже вартісний, тому Львову не до снаги знайти такі кошти.
Вона зазначила, що маршрут підземного міста може починатися від пам’ятника Федорова, де є відкрита частина міського муру і йтиме за церквою Преображення до костелу Єзуїтів.
Депутат Львівської міської ради, голова постійної депутатської комісії із культури, промоції, ЗМІ та туризму Ярослав Музичко розповів, що теж підтримує так ідею.
«Львів багатий на підземелля. Під кожним будинком були пивниці. Окрім того, багаті на підземелля Бернардинський монастир, Преображенська церква, церква Петра і Павла, Домініканський собор. Але слід підходити обережно, щоб не зіпсувати і не зруйнувати те, що маємо», - наголосив Ярослав Музичко.
За коментарем з цього приводу Гал-інфо звернулося і до директор Рятівної археологічної служби Інституту Археології НАН України Олега Осаульчука. Він зазначив, що це такий собі міфічний Проект і археологічні роботи ще навіть не розпочиналися.
«Жодних досліджень ще навіть не було, а вже кошти в обігу – аванси, акти. Що вони там роблять – це загадка», - розповів Олег Осаульчук.
Він також наголосив, що незважаючи на те, що археологія повинна бути первісною складовою реалізації такого проекту, до археологів ніхто не звертався, але самі археологи свої пропозиції щодо Проекту подавали.
«Це все пропозиції паперові, а щоб розробити конкретну трасу для підземного Львова, треба, коли вона буде визначена, дослідити археології, щоб встановити чи взагалі буде можливо реалізувати проект. Може бути багато причин, які не дозволять прокласти той чи інший напрямок траси», - зазначив Олег Осаульчук.
Варто додати, що у Львівській міській раді вважають, що проект підземного міста може бути реалізованим вже наступного року.
Фото: tours.lviv.ua