3 травня 1880 року у Львові почала діяти перша в Україні трамвайна лінія, яка з'єднала головний залізничний вокзал по вулиці Городоцькій з Митною площею та Підзамчем. Через два дні в місті було відкрито два маршрути кінного трамваю
Першим трамваєм була конка - міська залізниця, вагони якої рухалися по дерев'яних рельсах, що виступали на 15 см над рівнем вулиці і приводилися в рух тягловими тваринами (найчастіше кіньми). Перші в світі міські конки відкрилися в Балтіморі (США, штат Меріленд) у 1828, у Нью-Йорку в 1832 і в Новому Орлеані в 1834 роках. Однак, по-справжньому успішними конки стали тільки після того, як в 1852 році француз Альфонс Лубу винайшов рейки з жолобом для реборди колеса, які топляться в полотно дороги. Остання конка закрилась в 1956 році в мексиканському місті Селая.
У 1879 році німецький інженер Вернер Сіменс створив перший електричний локомотив, на основі якого в 1881 році було збудовану першу в світі електричну трамвайну лінію в Берліні і того ж року в Парижі.
У 1878 році львівська міська рада оголосила конкурс на будівництво у місті трамвайного сполучення. Його виграла компанія з Трієсту «Societa Triestina Tramway», яка брала на себе будівництво та експлуатацію громадського транспорту, який через 25 років мав бути переданим у міську власність. 25 листопада 1879 року відбулася перша пробна поїздка трьома вагонами на Митній площі, а 3 травня 1880 року перший в Україні кінний трамвай виїхав на міський маршрут. Через два дні за проїзд почали брати плату - п'ять вагонів робили 19 поїздок на день по двох напрямках, залізничний вокзал — вулиця Городоцька — площа Митна і залізничний вокзал — Підзамче, рухаючись із середньою швидкістю 6,4 км/год по дубовій колії шириною 1 метр. До 1889 року львівський трамвайний парк налічував 105 коней та 37 пасажирських і 3 вантажних вагони, які в середньому за рік перевозили 1 867 000 пасажирів. У 1906-07 роках кінний трамвай перейшов у власність міста.
Тим часом у 1893 році львівський магістрат оголосив тендер на будівництво ліній електричного трамваю та електростанції потужністю 400 кінських сил, який виграла віденська фірма «Сіменс&Гальське», яка зобов'язувалася після двох років експлуатації на вимогу міської ради, якщо така буде, продати місту трамвай. Будівництво лінії електричного трамваю почалося у вересні 1893 року, а 15 травня 1894 року між 1 і 2 годиною ночі відбулась пробна поїздка двома вагонами. 31 травня 1894 року до міського ярмарку у Львові було відкрито регулярний рух другого в Україні і четвертого в Австро-Угорщині електричного трамваю, який працював на трьох маршрутах, що рухались від сучасного проспекту Свободи до Стрийського парку, Личакова та залізничного вокзалу. У 1896 році місто викупило мережу електричного трамваю і електростанцію.
У Києві кінний трамвай з'явився в 1891 році, паровий - у лютому 1892 року, а 2 травня 1892 року Київ став першим українським, першим у Російській імперії, десятим у Європі містом, де почав працювати електричний трамвай. Третім (після Києва і Львова) українським містом, де зявився електричний трамвай, стали Чернівці (3 червня 1897 р.), четвертим - Катеринослав (нині - Дніпро, 26 червня 1897 р.), п'ятим - Кременчук (1899). У Москві травмвай з'явився в 1899 році, а в Санкт-Петербурзі - в 1907-у.