Реформування гральної індустрії триває вже третій рік. Але недосконала законодавча база та малоефективне державне регулювання сфери грального бізнесу не сприяють виходу гемблінг-компаній з “тіні”. Крім того, саме держава за допомогою регуляторних механізмів повинна слідкувати за дотриманням операторами вимог закону та наявністю в гральних закладах безпечних умов для користувачів.
Попри певні труднощі КРАІЛ видає ліцензії, на ринок виходять нові учасники, галузь розвивається і потребує ефективного державного управління.
Складові регуляторної політики
З урахуванням того, що надмірне захоплення азартними іграми може призвести до виникнення хворобливої залежності та появи проблем з фізичним і психічним здоров’ям, роль держави у регулюванні грального ринку є надзвичайно важливою. У першу чергу йдеться про безпеку громадян.
З метою захисту користувачів від шахрайства та відмивання коштів держава запровадила ліцензування операторів ринку азартних ігор. Так, упродовж 2021-2022 років КРАІЛ видала 8 ліцензій на облаштування наземних казино та 16 — на організацію онлайн-ігор (4 з них анульовано). Варто зазначити, що такі ліцензовані оператори, як Cosmolot, Slots City, SlotoKing, Vulkan, Pin Up очолюють рейтинг популярності за версіями більшості незалежних експертів.
Також у профільному законі встановлені чіткі вимоги щодо місця розташування наземних гральних закладів та обмеження щодо віку користувачів — до гри допускаються особи, яким виповнився 21 рік.
Варто зазначити, що названі вище бренди, а також First Casino, ChampionCasino, Favbet казино беруть на себе відповідальність за безпеку користувачів, включаючи захист персональних даних. Зареєструватися на сайті можуть тільки повнолітні особи. А щоб вивести виграні кошти, потрібно пройти верифікацію, надавши копії паспорта.
Державне регулювання гемблінг-сфери передбачає й контроль витрат та сплату податків. Цей аспект потребує серйозного доопрацювання. На думку КРАІЛ, вирішальну роль щодо контролю грошових потоків, та й дотримання принципів відповідальної гри відіграватиме Державна система онлайн-моніторингу (ДСОМ). Але її впровадження поки що не є пріоритетним для законодавців.
Важливою складовою регуляторної політики є гарантування виплат виграних коштів. Обов’язкові гарантії користувачам, що їхні гроші не пропадуть, передбачені, наприклад, в законодавстві Канади та США. В Україні ж, відповідно до ст. 15 Закону ”Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор” оператори зобов’язані фіксувати в онлайн-системі всі операції з прийняття та повернення ставки, здійснення виплати виграшу та обміну коштів на ігрові замінники гривні й навпаки. А контролювати дотримання цих вимог мала б КРАІЛ з допомогою ДСОМ.
До регуляторних функцій держави належить також зменшення ризиків розвитку гральної залежності. З цією метою в Україні створено Реєстр осіб, схильних до лудоманії. Станом на квітень 2023 року у список внесено 740 людей. Хоча справжні масштаби залежності від гри невідомі, бо в Реєстрі не зафіксовані ті, що грають онлайн. За обережними прогнозами експертів, кількість лудоманів в країні може упродовж двох-трьох років перевищити пів мільйона.