У Львівському Палаці залізничників РОКС відома актриса театру і кіно Ірма Вітовська презентувала автобіографічну моновиставу «Київська перепічка»
Львів мав честь уже вдруге побачити цю відверту, щемку, місцями смішну, місцями – сумну й трагічну моновиставу, яку Ірма Вітовська підготувала до свого ювілею і поїхала з нею в тур містами України. Кияни мають змогу це дійство бачити щомісяця, а от, крім Львова, два покази було ще в рідному місті актриси Івано-Франківську. За словами Ірми Вітовської, у Львові вона навчалася, здобула акторську професію і сформувалася, як актриса, тому це місто заслуговує на особливу увагу. І тут Ірма волонтерила в перші місяці після повномасштабного вторгнення росії в Україну.
Моновистава триває годину і двадцять хвилин, але починається й завершується відеозаписом, на якому Ірма Вітовська розповідає передісторію створення «Київської перепічки» (відео – Сергій Ілляшенко).
…Актриса давно була готова до війни – ще з 2014 року вона активно включилася у волонтерський рух і їздила до наших захисників майже на передову. Коли настав 2022 рік, Ірма з родиною чекала повномасштабної війни з дня на день. «Я дуже підготовлена до війни», - неодноразово повторює вона в цьому відеоролику. На початку лютого 2022-го актриса чекала вторгнення, а між тим час від часу заходила в «Київську перепічку» щось поїсти (так згодом народилася назва моновистави). Думала, що росія нападе на колишній день радянської армії – 23 лютого. Помилилася на один день. І зробила висновок, що нормальна людина ніколи не може бути готовою до війни, бо війна – то не є нормально.
Коли Ірма Вітовська вийшла з ліхтариком на сцену, то запитала: «Хто тут є?». У відповідь почула аплодисменти. А далі була розповідь про те, як родина актриси зустріла ранок 24 лютого три роки тому. Як вона, уже чуючи вибухи в Києві, взяла скотч і почала заклеювати вікна, які в їхній квартирі на 16 поверсі на всю стіну…
Унікальне вміння Ірми Вітовської – про найдраматичніші моменти розповідати легко, іноді навіть піджартовуючи над ситуаціями. Впродовж вистави глядачі проживають разом з актрисою перші місяці повномасштабної війни, піднімаються з нею пішки на останній поверх, вступають в діалог з всюдисущою бабусею-сусідкою, яка впевнена, що путіних є щонайменше 5 і кожен виконує свою функцію…
А от повороту розповіді в дещо фантазійний бік, здається, не очікував ніхто. Бо тут Ірма перетворюється на керролівську Алісу і разом з Кроликом потрапляє в «підземний» світ. Кролик розмовляє голосом Олексія Гнатковського. Ця частина вистави супроводжується анімаційним відео. Анімація від початку дійства ілюструвала окремі епізоди оповіді (художник Віталій Кравець, аніматор Олексій Березюк).
Автобіографічні спогади і фантазії Ірми Вітовської на драматургічну форму перетворила Наталка Ворожбит. Музику написав Дмитро Данов.
На афіші «Київської перепічки» можна побачити інтригуюче «16+». Лише переглянувши виставу, зрозуміла чому: кілька разів з уст Ірми Вітовської таки злітають ненормативні слова, а «срака» звучить як «трясця», але абсолютно не викликає негативу чи несприйняття, бо в тих ситуаціях, про які розповідає актриса, не матюкнувся б хіба святий…
Після закінчення моновистави Ірма Вітовська подякувала львів’янам і сказала, що тур «Київської перепічки» має благодійну мету: частину коштів з продажу квитків і донати в скриньки після показів перераховуються на потреби ЗСУ. (У Луцьку й Львові було зібрано 35000 грн). А ще актриса закликала не боятися ходити на вистави й акції, які роблять боляче, бо біль – невід’ємна складова наших емоцій. Додам від себе: проживаючи болісні моменти, а не ховаючись від них, ми стаємо сильнішими.
Людмила ПУЛЯЄВА.
Фото авторки.
