Зміни, що почнуть впроваджуватися вже з 2020 року, наблизять систему підготовки лікарів до європейських стандартів та дозволять українським лікарям бути конкурентними на світовому рівні. Про це сьогодні, 20 серпня, повідомила прес-служба МОЗ України.
Інтернатура - це один з етапів підготовки лікаря. Після закінчення шостого курсу медичного університету та успішного складання Єдиного державного кваліфікаційного іспиту, студент-медик повинен пройти практичну підготовку у закладі охорони здоров’я. Така підготовка протягом кількох років і називається інтернатурою.
Наразі існує суттєва різниця між кількістю років підготовки лікарів в Україні та у світі. Наприклад, в США підготовка лікаря акушера-гінеколога триває 12 років, в той час як в Україні - 9. Це є нерелевантним досвідом і унеможливлює конкуренцію українських спеціалістів на світовому рівні.
Зараз студенти різних спеціальностей проходять інтернатуру від одного до трьох років. Проект наказу пропонує збільшити тривалість інтернатури до трьох років для всіх спеціальностей, крім загальної стоматології. Стоматологи проходитимуть інтернатуру один рік. Крім того, після інтернатури планується, що лікарі будуть проходити резидентуру, яка триватиме відповідно до складності спеціалізації. У майбутньому український студент-медик матиме стільки ж років підготовки, як і його колеги за кордоном.
Кількість спеціальностей, за якими відбуватиметься набір до інтернатури, зменшено з 34 до 13.
Експертна комісія МОЗ України визначила 13 загальних спеціальностей (акушерство і гінекологія, анестезіологія та інтенсивна терапія, внутрішні хвороби,загальна практика сімейна медицина, загальна стоматологія, медицина невідкладних станів, педіатрія, психіатрія, отоларингологія, офтальмологія, радіологічна онкологія та ядерна медицина, радіологія, хірургія), які стануть підготовчим етапом для подальшої вужчої спеціалізації. Наприклад, щоб стати нейрохірургом, студент повинен пройти інтернатуру за спеціальністю хірургія, а згодом резидентуру за спеціальністю нейрохірургія.
Поступова трансформація системи дозволить наблизити рівень освіти до європейських стандартів і готувати конкурентних спеціалістів.
На сьогодні студенти-медики, які навчалися на бюджетній формі навчання, можуть або скористатись можливістю розподілу, або знайти самостійно місце працевлаштування з проходженням інтернатури. Студенти-контрактники самі обирають місце проходження інтернатури і повинні принести гарантійний лист від медзакладу про зарахування до закладу освіти.
Така система розподілу не відповідає європейським стандартам та збільшує корупційні ризики. Щоб унеможливити корупцію та дати рівні права всім студентам, пропонується запровадити розподіл за електронним реєстром за результатами Єдиного державного кваліфікаційного іспиту. Для студентів, які здають тільки ліцензійний іспит “КРОК 2”, рейтинговим показником буде результат складання цього іспиту.
На розподіл не впливатиме форма навчання студентів: однакові шанси матимуть як студенти-бюджетники, так і ті, які навчались за контрактом. Визначальними стають реальні знання, підтвердженні на комплектному іспиті.
Проходити інтернатуру випускник зможе лише в в тих закладах охорони здоров’я, які відповідатимуть вимогам до баз стажування (потужна матеріально-технічна база та достатній пацієнтопотік), затвердженим МОЗ України.
Після проходження інтернатури студенти проходять обов’язкову атестацію на присвоєння звання лікаря-спеціаліста. Зараз це - іспити та співбесіди в університетах. За новим наказом для того, щоб успішно завершити інтернатуру, необхідно буде пройти тестування у формі ліцензійного інтегрованого іспиту Крок 3 за відповідною спеціальністю, допуском до якого буде об'єктивний структурований клінічний іспит (ОСКІ).