Слухай онлайн
Культура

Мозаїчне панно "Риби" Володимира Патики варто відновити

Мозаїчне панно "Риби" авторства Володимира Патики (магазин "Океан" на вулиці В. Великого 26А у Львові) варто таки відновити.

Фото https://zbruc.eu/node/90893

Як пишуть "Варіанти", 18 липня 2019 року під час реконструкції магазину "Океан" на вулиці Володимира Великого, 26А, відбулося часткове руйнування стіни з відомим мозаїчним панно "Риби" авторства Володимира Патика, яке він виконав в радянські часи спільно зі своїми колегами Богданом Сорокою та Грицем Олексюком. Внаслідок цього неушкодженими залишилися близько 10-12% мозаїчної кладки в нижній частині оригінального панно, а також фундамент.

За ініціативи міського голови Львова Андрія Садового 19 липня 2019 року провели позачергове засідання міськвиконкому щодо ситуації на будівельному майданчику колишнього магазину "Океан". На ньому, після обговорення питання за участі: головного архітектора Юліана Чаплінського, представників забудовника ТзОВ "Компанія Ріел-Естейт Груп", львівських митців, архітекторів і громадських активістів, виконавчий комітет Львівської міської ради вирішив скасувати рішення міськвиконкому №138 від 15.02.2019 року "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта будівництва на реконструкцію ТзОВ "Компанія Ріел-Естейт Груп" будівлі магазину "Океан" на вул. Володимира Великого, 26А".

Також 19 липня 2019 року за ініціативи Остапа Патика, сина і спадкоємця Володимира Патика, у приміщенні львівського Прес-клубу відбулася прес-конференція, де обговорювали проблемну ситуацію з приводу руйнування мозаїчного панно та можливості і доцільності його відновлення.

Садовий оглядає наслідки руйнування панно (фото: Фб Андрія Садового)

За місяць часу обговорення ситуації довкола панно дещо стихло, а тому про подальшу долю зруйнованого твору Варіанти запитують в львівського живописця, заслуженого діяча мистецтв України Остапа Патика.

"Як львів'янин та митець, а також син та власник авторських прав, які передаються у спадок, я вважаю, що монументальне панно "Риби" має велику художньо-культурну цінність і його безумовно треба відновити. Наразі існує технічна можливість відновити мозаїку, існують точні фотофіксації, креслення і, на щастя, свого часу зробили 3D-скани мозаїчного панно. Саме це й дозволить його реконструювати з урахуванням співвідношення об'ємів барельєфу та максимально зберегти загальне естетичне сприйняття художнього об'єкту. Забудовник ТзОВ "Компанія Ріел-Естейт Груп" надав доступ до будівельного майданчика з метою проведення технічного обстеження можливості проведення відтворення мозаїки. Оскільки на чинній стіні залишилося 10-12% мозаїки, то можливо провести її реконструкцію на тому самому місці та в тому ж вигляді як і до демонтажу. Це можливо і необхідно" – зазначає він.

Остап Патик оглядає фундамент та залишки мозаїчного полотна

Також Остап Патик повідомив про створення робочої групи за участі відповідних фахівців, яка провела необхідні обстеження і надала рекомендації щодо вжиття заходів збереження залишків стіни з мозаїкою задля запобігання її руйнуванню від несприятливих погодних умов. Зокрема, зібрали, почистили, посортували за кольорами та зберегли у фрагментах (уламках) і матеріалі 75-85% оригінальної смальти. У запасниках двох монастирів (Гошівському та Крехівському) знайшли достатню кількість смальти радянської доби виробництва Подольської фабрики, саме такої, з якої й була мозаїка "Риби". Настоятелі монастирів готові продати цей матеріал за доступними цінами. Хоча, звісно, що пошуки оригінальної, радянської, смальти тривають й надалі. На багатьох фото помітно, що впродовж років існування монументального панно вже втратилась певну частина мозаїчних елементів. Тому, потрібно замовити з Італії ще 5-10 % матеріалу, який максимально наближений за якістю до оригіналу, оскільки ще до руйнування полотно мозаїки вже потребувало часткової реставрації. Також ми отримали висновок від експерта-реставратора щодо можливості та необхідності проведення робіт з відтворення мозаїчного панно.

Забудовник, ТзОВ "Компанія Ріел-Естейт Груп", розуміє увесь негатив цієї ситуації, має добру волю до відновлення і тому всіляко сприяє у доступі фахівців до об'єкта, його обстеження, а також в збереженні оригінальної смальти, яка залишилася після руйнування панно.

"Наразі живий один із виконавців панно "Риби". Я допомагав батькові в створенні мозаїчного панно, 5 років працював з ним у цеху, і тому готовий долучитися до його відновлення. У Львівській Національній Академії Мистецтв є достатня кількість фахівців високої кваліфікації, що здатні у стислі терміни відтворити цю візантійську мозаїку.

Однак питання відновлення панно залишається у площині відносин між Львівською міською радою, її виконавчим органом та забудовником ТзОВ "Компанія Ріел-Естейт Груп" через скасування виконкомом містобудівних умов та обмежень і зупинення дозвільних документів на будівництво Інспекцією ДАБК у м. Львові. Тому для виконання робіт з відновлення мозаїки необхідне вольове рішення з боку органів місцевого самоврядування. Є усі необхідні технічні ресурси, фахівці та сприятливі погодні умови для виконання робіт з відновлення мозаїчного панно "Риби", і тільки від позиції місцевих органів влади залежатиме те, як швидко можна буде приступити до відновлення мозаїки" – зауважує Остап Патик.

Остап Патик з частиною відсортованого матеріалу

Частина львівських активістів вважає відновлення панно недоцільним, оскільки це вже не буде твором Володимира Патика. Однак, світова практика показує, що рішення про відтворення об'єктів культурного спадку після їхньої руйнації в результаті війн, стихійного лиха чи інших обставин, є звичним та розповсюдженим. До прикладу, у французів не було жодних сумнівів щодо необхідності відновлення Собору Паризької Богоматері після нещодавньої руйнівної пожежі. Відтворені після повного знищення під час Другої світової війни історичні міста Дрезден і Варшава. Відновлення історичних центрів цих двох міст відбувалось за архітектурними кресленнями, фотографіями, малюнками і, навіть, просто за усними спогадами жителів. Таких прикладів сотні, а тому панно "Риби", яке є своєрідною візитівкою мікрорайону для декількох поколінь львів'ян, обов'язково варто відновити.

Також сьогодні, 19 липня 2019 року, на фейсбуці міського голови Львова Андрія Садового з'явилося повідомлення, що він отримав листа від власника ТзОВ "Компанія Ріел-Естейт Груп", у якому забудовник пропонує повністю реконструювати мистецький твір своїм коштом і додатково передати місту приміщення на 1000 кв.м для відкриття там мистецького простору, коворкінгу та дитячої школи художнього й музичного спрямування, і виніс це питання на обговорення громади Львова.

Відтак, вирішення питання відновлення панно "Риби" повністю залежить від позиції Львівської міської ради і міськвиконкому щодо можливості відновлення дії скасованих або видачі нових містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта будівництва на реконструкцію ТзОВ "Компанія Ріел-Естейт Груп" будівлі магазину "Океан" на вул. Володимира Великого, 26А. Тому й варто сподіватися про позитивне вирішення цього питання у майбутньому, щоб унікальною мозаїкою могли насолоджуватися нинішні та майбутні покоління львів'ян і гостей міста. 

Фото: Фб Зручне місто

Автор: Марія Палагнюк

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Загрузка...

");