Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство  |  Культура

Старовинні кораблі XVIII та ХІХ ст. відреставрували на Хортиці

На о. Хортиця відбулось представлення двох великих кораблів - дубель-шлюпки XVIII ст. та байдака ХІХ ст. - які були відреставровані в рамках Гранту посольства США з реставрації старовинних суден НЗ «Хортиця» "Запорозька верф", наданого Посольським Фондом США збереження культурної спадщини у 2014 році у сумі 69 тис. доларів.
Музейний простір
Музейний простір
Музейний простір
Музейний простір
Музейний простір

Перша пам'ятка – «дубель-шлюпка», або, як їх іще називали, «дуб». В 2008-му та 2010-му роках з дна Дніпра біля Хортиці було піднято на поверхню фрагменти такого типу суден першої половини XVIII століття. 

Ці двощоглові вітрильно-гребні судна довжиною до 20 метрів і шириною до 4 метрів були збудовані понад 260 років тому. З середини XVIII та у XIX ст. «дуби» із бойових човнів стають типовими торгівельними суднами для усієї акваторії Дніпра і, подекуди, будівництво їх продовжувалося до початку ХХ ст. Співробітниками заповідника була проведена ґрунтовна та кропітка робота з дослідження, консервації та реставрації кораблів. Під час робіт застосовано як світовий досвід, так і власні новаторські напрацювання. Для реставрації дубель-шлюпки було створено просторовий каркас, який повторює обводи судна. Таким чином вдалося не тільки поєднати між собою розрізнені фрагменти, але й візуалізувати контури корабля, не зважаючи на втрату значної частини деталей, підвищити виразність пам'ятки.

Другий експонат – «байдак». Знайдений він в 2010 році після паводку на березі Десни у Київській області. Це вантажне судно, що датується кінцем ХІХ ст. Має просту плоскодонну конструкцію, побудоване з масивних соснових дошок товщиною 100-150 мм довжиною до 10 метрів, скріплених між собою дубовими шпангоутами. Байдак, як тип річкового судна відомий ще з доби запорозького козацтва, а при його будівництві використані традиційні технології, відомі ще з часів Київської Русі. 

Разом із сотнями предметів, які розкривають таємниці давніх мореплавців, ці та інші унікальні знахідки стануть гідними експонатами майбутнього Музею судноплавства, який планується побудувати на Хортиці.

Керівник проекту – завідувач відділом охорони пам'яток Національного заповідника Хортиця, кандидат історичних наук Дмитро Кобалія. Авторами проектів із вивчення та збереження гідроархеологічних пам'яток Хортиці в різні роки були Валерій Нефедов, Юрій Мазурик, Андрій Денисенко, кандидат історичних наук, генеральний директор Національного заповідника «Хортиця» Максим Остапенко. Більшість із них були реалізовані за підтримки меценатів, благодійних фундацій, представників ЗМІ та небайдужих громадян.

Дослідження підводної спадщини у Запоріжжі – унікальний тривалий проект, який не має аналогів ані в Україні, ані в межах усього колишнього СРСР. Ці роботи були започатковані в кінці 1960-х років під керівництвом професора Георгія Шаповалова. В 1999-му році командою підводних археологів Національного заповідника «Хортиця» вперше були проведені роботи з дослідження, підйому та реставрації «козацького човна» 1730-х років. У 2004-му разом з відомим російським музичним виконавцем та громадським діячем Андрієм Макаревичем було піднято «бригантину руського маніру», у 2012-му – восьмиметровий човен-однодеревка ІХ ст. Разом з тим, човен XIV ст, виявлений у 2015 році в річці Стир на Волині, досі чекає на своїх рятівників та меценатів.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ