Щороку в першу суботу липня, відзначається Міжнародний день Дніпра. Це екологічне свято, яке присвячене великій і найдавнішій європейській річки. Про це нагадують у прес-службі Асоціації рибалок України.
Річка Дніпро є однією з найбільших в Європі. Протікає вона по території 3-х країн: Росія (485 км), Білорусія (595 км) і Україна (1121 км). В даний час довжина річки 2201 км. Площа басейну становить 504 тис. кв. км. Греблі поділили річку Дніпро на Каскад водосховищ: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каменське, Дніпровське і Каховське. На українській ділянці Дніпра розташовано 26 міст, в тому числі столиця України - Київ. Дніпро вважають головною водною артерією України: він постачає водою близько 70 відсотків населення країни.
Дніпро малював Куїнджі, оспівували у віршах і прозі класики. «Рідкісний птах долетить до середини Дніпра!..»
Але, сьогодні стан Дніпра фахівці оцінюють як критичний. У далекому минулому залишився спогад, про «широкий і могутній ...». Сьогодні Дніпро фрагментований, русло річки в багатьох місцях змінено. Він обмілів, після створення ряду гребель, втратив власну течію. І тепер не в змозі змити все, що в нього потрапляє з побутовими і виробничими стоками. Дніпро вже не гуде, він стогне. Дніпро потихеньку вмирає.
Цьому є причини. На Дніпрі побудовано шість гребель. Фактично на річці зникли природні пороги, а разом з ними і види риб які жили на «швидкій воді». Течія сповільнилася. Почалася зміна екосистеми - пояснюють в Асоціації рибалок України - При створенні водосховищ були затоплені унікальні за своєю значимістю природні ландшафти. Через потрапляння зі стоками хімічних речовин Дніпро щороку цвіте всіма «кольорами веселки». В основному це пов'язано з фосфатами, які викликають бурхливий ріст синьо-зелених водоростей. При відмиранні і гнитті вони утворюють токсини, а так само спалюють розчинений у воді кисень. В результаті починається масовий мор риби.
Хаотична, часом незаконна забудова заганяє берегову лінію в бетон, Дніпро все більше втрачає можливість само очистити свої води.
Четвертий рік поспіль спостерігається маловоддя. Це призводить до обміління річки. Тільки в столичній акваторії 56 мілин, на яких можна стояти на середині Дніпра по коліно у воді.
На сьогодні не існує комплексної Державної Програми по відновленню Дніпра: як річки; як джерела питного водопостачання; як водної транспортної артерії. Земснаряди не розчищають замети і мілини, а так само не відновлюють замулені витоки малих річок які живлять Дніпро. Вони сьогодні працюють не на благо річки, а видобувають пісок для комерційних цілей. В результаті на дні річки вириваються величезні мертві котловани, які природа намагається затягнути. В результаті зсуву ґрунту відбувається обвалення берегової лінії. Вириті земснарядами ями мігрують - в одному місці затягуються, в іншому з'являються ...
Вода в водоймищах за твердженням вчених нагадує «коктейль зі всієї Таблиці Менделєєва» ... Тільки в 2018 році в водойми країни було скинуто понад 2,5 млрд куб м. різних стоків. З яких 1/3 це неочищені стоки.
Вода - середовище проживання риби. Не може в нездоровому середовищу народитися і вирости здоровий організм. Тому риб'ячі зграї катастрофічно рідшають. Риба хворіє, деякі види мутують. За останні десятиліття зникло більше 40% природних нерестовищ. Рибі ніде відкладати ікру і ростити своє потомство - сказали в Асоціації рибалок України
Особливої шкоди завдають сільгосп поля, які впритул підійшли до водойм. Після рясних дощів вся хімія змивається в воду. Вона як напалм знищує водні живі ресурси. Мізерні штрафи за отруєння водойми не дисциплінують порушників. У 2018 році різними хімікатами було знищено все або майже все живе в 1400 водоймах країни. Ще в 970 стався масовий мор риби через гостру нестачу розчиненого у воді кисню.
Дніпро сьогодні серйозно хворий. Поки не пройдена точка неповернення, необхідно терміново припинити злочинне споживацьке ставлення до великої Ріки.
На думку членів Асоціації рибалок України, порятунком для Дніпра може стати Міжнародний Проект водного транспортного шляху Е-40.
ДОВІДКА. Е-40 - це водний транспортний маршрут протяжністю понад 2500 кілометрів. У ньому беруть участь три країни: Польща, Білорусь і Україна. Передбачається, що він стане новим торговим маршрутом між Балтійським і Чорним морем, по річках Вісла, Прип'ять, Дніпро. На даний момент над Проектом працює транскордонна Комісія. Кошти на його здійснення виділяє Євросоюз в розмірі 2 млрд євро.
Сьогодні цей шлях умовно судноплавний від Бреста до Херсона. Самою проблемною несудохідною ділянкою вважається Брест-Варшава. Проект передбачає поглиблення русла, забезпечить додаткову водність, а так само звести певні інженерні споруди.
Безсумнівно, важливо розширити можливості торгівлі між трьома країнами, чисельність яких складає більше 100 млн чоловік. Водний маршрут дозволить перевозити до чотирьох мільйонів тонн вантажів щорічно.
Водний транспорт більш економічний і екологічний в порівнянні з автомобільним. Підраховано, що на один тонно-кілометр обсяг викидів вуглекислого газу водного транспорту в півтора рази менше, ніж залізничного, і в п'ять разів менше, ніж автомобільного. До того ж річкові баржі можуть перевозити великі обсяги вантажів. Одна баржа бере до 900 тонн, тим самим замінюючи 18 залізничних вагонів або 45 двадцяти тонних вантажівок.
Для здійснення цього Проекту нам необхідно відновити транспортну інфраструктуру, яка за роки Незалежності була повністю зруйнована. Це стосується річкових портів, вантажних і пасажирських суден, а так само фахівців водного транспорту. Слід зазначити, що водний транспорт стає «дешевим» тільки тоді коли він працює при повному завантаженні і регулярно.
У цьому Міжнародному Проекті ми в першу чергу повинні звернути увагу на річку Дніпро від Києва до Херсона.
Річка давно потребує комплексного підходу для її порятунку. Вона кричить, вимагаючи Державної Програми по її відновленню - каже голова Асоціації рибалок України Олександр Чистяков - І мова йде не тільки про її судноплавну частину. Не потрібно забувати, що річка - це живий організм. І тому говорити тільки про судноплавство - це дорога в нікуди. Прорити судноплавний фарватер не враховуючи інших потреб річки - це утопія. Природа тут же затягне фарватер. Необхідний комплексний підхід до оздоровлення всієї річки, що включає в себе днопоглиблення і не тільки судноплавної частини.
Можливо, даний Проект стане порятунком для Дніпра, він допоможе оздоровити річку і створити необхідну транспортну інфраструктуру. Річка знаходиться в такому стані, що відкладати на потім не можна! Дніпром потрібно займатися терміново!