Міністерством з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (МТОТ) ініційовано запровадження обмежувальних заходів до 28 юридичних осіб наукових і музейних установ, представники яких взяли участь у незаконних археологічних розкопках на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя.
Про це повідомляє прес-служба Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (МТОТ).
Протягом останніх п’яти років, Російська Федерація активно проводить незаконні археологічні розкопки. До розкопок залучена низка провідних наукових і музейних установ Російської Федерації. Активну участь в археологічних розкопках беруть кримські наукові установи, що були незаконно зареєстровані, як російські юридичні особи.
Велика кількість незаконних археологічних розкопок здійснюється в межах реалізації РФ великих інфраструктурних проектів – будівництва транспортного переходу через Керченську протоку, будівництва така званої «траси Таврида», тощо.
Підставою для проведення археологічних розкопок на території Кримського півострова є «відкриті листи» (дозволи) на проведення відповідних робіт, що незаконно видаються співробітникам профільних наукових установ Міністерством культури Російської Федерації. За період 2014-2018 років Мінкультури РФ було ухвалено більше 90 наказів про видачу дозволів на проведення археологічних розкопок на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя.
В межах здійснення моніторингу дотримання правового режиму тимчасово окупованої території МТОТ було ідентифіковано низку фізичних осіб, що отримали дозволи на проведення незаконних археологічних розкопок. До 15 з них, які є громадянами Російської Федерації, за ініціативи МТОТ, Указом Президента України від 19.03.2019 № 82/2019 було застосовано санкції.
Зараз МТОТ ініційовано запровадження обмежувальних заходів до 28 юридичних осіб наукових і музейних установ, представники яких взяли участь у незаконних археологічних розкопках на тимчасово окупованій території АР Крим та м. Севастополя. Проект відповідного акта направлено на погодження до заінтересованих органів державної влади, після чого він буде спрямований на розгляд Уряду.
Довідково:
За оцінками представників Російської Академії Наук, лише під час розкопок в ході будівництва мосту через Керченську протоку було знайдено більше 1 мільйона археологічних артефактів. 15 травня 2019 року Інститут археології РАН, видав двохтомне дослідження (800 аркушів в кожному томі) присвячене результатам археологічних розкопок на території Кримського півострова в 2017-2018 роках.
Проведення археологічних розкопок на тимчасово окупованій території суперечить низці актів міжнародного гуманітарного права:
- статті 5 Конвенції про захист культурних цінностей у випадку збройного конфлікту від 14.05.1954 щодо захисту і збереження культурних цінностей на окупованій території; статті 9 Другого протоколу до Гаазької конвенції про захист культурних цінностей у випадку збройного конфлікту 1954 року від 26.03.1999, яка прямо забороняє державі-окупанту проведення археологічних розкопок на окупованій території, вивезення об’єктів культурної спадщини з окупованої території, модифікацію культурних цінностей, що може ставити під загрозу свідчення історичного, наукового чи культурного характеру.
- положенням пункту 32 Рекомендації, що визначає принципи міжнародної регламентації археологічних розкопок, від 05.12.1956, який вказує, що держава-окупант має утриматися від проведення археологічних розкопок на окупованій території;
- статті 11 Конвенції про заходи, спрямовані на заборону та запобігання незаконному ввезенню, вивезенню та передачі права власності на культурні цінності, від 14.11.1970, яка вказує, що вивезення чи передача прав на культурні цінності, що відбулися внаслідок окупації є незаконними;
- статті 6 Конвенції про охорону всесвітньої культурної і природної спадщини від 16.11.1972, в частині недопущення завдання шкоди культурній і природній спадщині, що розміщена на території іншої держави, тощо.
- статті 10 Конвенції про охорону підводної культурної спадщини від 02.11.2001, яка вказує, що дозвіл на проведення будь-якої діяльності спрямованої на культурну спадщину на континентальному шельфі чи у виключній економічній зоні може надавати лише держава-суверен, тощо.