Локомотиворемонтні заводи "Укразалізниці" закуповували в 2014-2015 роках і надалі купують у новому році підшипники російського виробництва. Про це йдеться в повідомленні Володимира Коханова, гендиректора АТ "Харківський підшипник" (АТ "ХАРП").
"На ринок України надійшли 25 тис. локомотивних підшипників, у тому числі з Російської Федерації. При цьому підшипники закуповували за високими цінами. При середній вартості підшипників від 3 до 7 тис. гривень за штуку, їх загальна вартість становила понад 100 млн гривень", - повідомляє Коханов.
При цьому виробниками і постачальниками є, зокрема, підприємства, пов'язані з виробництвом і продажем продукції військового і подвійного призначення. Тобто, робить висновок гендиректор підприємства, Україна фактично фінансує за рахунок бюджетних коштів підприємства країни-агресора.
Зокрема, постачальниками підшипників за держрахунок у 2014-2015 році були такі підприємства: ТОВ "ЕПК - Нові технології", ТОВ "ЕПК Волзький", АТ "ЕПК Самара", ВАТ "ЕПК Саратов", АТ "ЕПК Степногірськ", ТОВ "ЕПК Бренко підшипникова компанія", ТОВ "ТД ЕПК" і пов'язані особи, ІП "ЕПК Запоріжжя", ТзОВ "ТД ЕПК Казахстан" і ЗАТ "Вологодський підшипниковий завод".
Російська корпорація ЕПК виробляє підшипники для всіх сфер і займає 70% ринку спеціальних підшипників, які використовуються для виробництва вертольотів, ракет, підводних човнів, кораблів, танків і автомобілів. Наприклад, до складу корпорації входять заводи, які спеціалізуються на виробництві підшипників для оборонної промисловості (в авіатехніці та бронетехніці).
Володимир Коханов стверджує, що не отримав жодної відповіді на свої заяви ні від міністра інфраструктури України Андрія Пивоварського, ні від його заступників, ні від "Укрзалізниці".
"Формальні відповіді на наші листи дають підстави підозрювати, що держзакупівлі здійснюються за непрозорими схемами", - йдеться в заяві гендиректора харківського підприємства.
Зокрема, на його думку, непрозорі закупівлі відбуваються на таких підприємствах:
"Львівський локомотиворемонтний завод",
"Запорізький електровозоремонтний завод",
"Дніпропетровський тепловозоремонтний завод",
"Івано-Франківський локомотиворемонтний завод",
"Київський електровагоноремонтний завод Січневого повстання 1918 року",
"Тепловозоремонтний завод" Полтави,
"Іщюмський тепловозоремонтний завод",
"Миколаївський тепловозоремонтний завод",
На Одеській, Львівській, Південній, Придніпровській і Південно-Західній залізницях.
У своїй заяві Володимир Коханов наводить приклад - закупівлю "Центром забезпечення виробництва" ПАТ "Укрзалізниця" майже 25,33 тис. підшипників більш ніж за 3,4 млн гривень у січні 2016 року. Перемогло в тендері ТОВ "Дефенд Компані", яка постачає продукцію все того ж російського концерну ЕПК, зокрема підприємства АТ "ЕПК Степногірськ".
Гендиректор АТ "ХАРП" пропонує ввести обов'язкову сертифікацію підшипників у національній системі УкрСЕПРО, а також вимагати цей документ при проведенні тендерних закупівель або перевіряти компанію-виробника (це могла би робити довірена особа "Укрзалізниці").
Крім того, в 2015 році були випадки, коли підшипники ЕПК не відповідали чинній в Україні нормативній документації. У січні 2015 року за час прямування поїзда "Київ-Львів" на ділянці Тетерів-Коростень було виявлено підвищене нагрівання буксового вузла колісної пари. Причиною нагрівання було руйнування сепараторів підшипників. Однак "Укрзалізниця" знову закупила підшипники ЕПК у 2016 році.
Нагадаємо, президент Петро Порошенко називав торгівлю з Росією безсовісною.