Миколай Чудотворець був улюбленим святим гуцулів. Саме тому святого вони часто зображали, як на іконах, так і на численних декоративних та ужиткових предметах — зокрема таких як кахлі чи посуд.
Про це розповідають у Музеї народної архітектури та побуту у Львові імені Климентія Шептицького.
"Святий Миколай є одним з найбільш шанованих святих нашого народу. У народній традиції святий Миколай вважається заступником подорожніх і хоронителем людей від стихійного лиха. Особливо він опікується тими, хто перебуває у плаванні, тому рибалки, виходячи на промисел, брали з собою образ св. Миколая. Люди вбачали у святому надійного помічника в господарських та сімейних справах, вихованні дітей. Його сприймали в народі і як опікуна диких звірів та домашньої худоби.
Одним з найбільш шанованих святий Миколай став на Гуцульщині, де він вважався заступником бідних, покровителем ремесел, до якого зверталися чи не в усіх земних напастях та бідах", — йдеться в повідомленні.
У музеї поділились світлинами речей, де використано образ Миколая Чудотворця.
Гуцульська ікона на склі — на Покутті й Гуцульщині сюжети, мальовані на склі називали «образами». Відомий етнограф Володимир Шухевич у дослідженні «Гуцульщина» наголошував, що чільна стіна гуцульської хати призначалась «на образник» — місце для образів, серед яких обов’язково був св. «Николай». До найбільш поширених, колоритних і яскравих образів на склі відносились «червоні», які отримали назву від активного червоного тла, на якому були представлені постаті.
Кахлі займали важливе місце серед окрас селянського побуту на Гуцульщині та Покутті. Свої хати-гражди гуцули будували наче своєрідні фортеці, одним з найважливіших елементів інтер’єру яких була піч. Крім своїх основних функцій (гріти, варити їжу, бути ложем), вона несла естетичне й духовне навантаження. „Піч у хаті — це як вівтар у церкві”, — говорили люди. Схема розміщення кахель на печі мала свій певний, чітко усталений порядок. Чільне місце в оформленні коминів хатніх печей на території Покуття і Гуцульщини займали датовані кахлі іконописного характеру. Найчастіше це було саме зображення лику святого Миколая.
{{2,3,4}}
На фото: експонати з колекції Музею