Завтра, 12 травня, Екокомітет ВРУ розгляне законопроєкт №5414 щодо посилення адміністративної відповідальність за порушення законодавства у сфері державного екологічного контролю.
Це вже третя за останні півроку законодавча ініціатива, метою якої є посилення відповідальності за порушення природоохоронного законодавства. Втім, на відміну від своїх попередників – законопроєктів №4459 та №5204 – проєкт Закону №5414 вводить двосторонню відповідальність – як для бізнесу, так і для контролюючих органів. Так, наприклад, за безпідставне накладення санкцій на підприємство інспектор може отримати штраф від 3 400 – 10 200 гривень з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на один рік.
Бізнес впевнений, що механізм притягнення інспекторів до відповідальності за прийняття неправомірних рішень, у тому числі, щодо безпідставного проведення перевірок, а також у випадку скасування результатів перевірок у судовому порядку, стимулюватиме використання аналітичного підходу до роботи контролюючого органу без надмірного втручання в господарську діяльність підприємств.
Водночас, бізнес-спільнота звертає увагу на деякі положення документу, які потребують доопрацювання:
Проєкт Закону вносить зміни у Кодекс України про адміністративні порушення у зв’язку з потенційним прийняттям проєкту Закону про державний екологічний контроль №3091. Так, вказаний законопроєкт наразі тільки готується до повторного першого читання. Це може створити колізії та прогалини у правозастосуванні деяких норм в КУпАП. Вважаємо доцільним прив’язати вступ в дію законопроєкту до прийняття Закону про державний екологічний контроль.
Встановлення відповідальності за недопущення інспекторів до проведення перевірки та/або за ненадання інформації на вимогу інспектора суперечить чинному Закону про нагляд та контроль у сфері господарської діяльності №877-V, який гарантує бізнесу таке право у випадку порушення контролюючим органом порядку здійснення перевірки. Така відповідальність до посадових осіб підприємства має наступати виключно у разі, якщо відповідні вимоги інспектора є законними та повністю ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.
Суперечливим виглядає запровадження відповідальності за вчинення перешкод та інших дій, що можуть перешкоджати інспекторам, в той час як самого визначення того, які саме дії можуть бути кваліфіковані як перешкоди, у тексті документу немає. Тож з метою уникнення неоднозначного трактування, доцільно привести це положення у відповідність до визначення поняття «створення перешкод», яке подається Законом №877-V.
Пропонована у документі матеріальна відповідальність за порушення для державних службовців та підприємств є не співмірною та не пропорційною. Адміністративна відповідальність повинна залежати від ступеня суспільної небезпеки та характеру шкоди, завданої неправомірними діями. При цьому, при встановленні відповідальності для посадових осіб за безпідставне накладення штрафу має бути враховано його розмір, та відповідно, від цього має залежати і розмір фінансової відповідальності посадової особи за протиправні дії.
Таким чином, Європейська Бізнес Асоціація концептуально підтримує проєкт Закону №5414, але вважає його передчасним та таким, що потребує доопрацювання в частині узгодження з діючим законодавством.