20 грудня у Львівському органному залі відбувся концерт ʺЯків Степовий. Фортепіано. Ukrianian Liveʺ.
Концерт реалізований у рамках проєкту з відродження української класики Ukrainian Live. Вже близько року Львівський органний зал спільно з громадською організацією Collegium Management проводить концерти музики українських композиторів (серед них тур 13 містами України Ukrainian Live Tour, концерт під відкритим небом у с. Годовиця, де творив Георг Пінзель, концерти в рамках ЛюдкевичФесту та ін.).
Ноти спеціально для цього виступу піаністу Дмитру Микитину люб’язно надав всесвітньовідомий бас-баритон Павло Гунька з власних архівів у Британії. На концерті звучали близько половини творів зі збірки. Зокрема, багато прелюдів, Соната, Рондо, Сюїта на теми українських народних пісень.
Яків Степовий - неперевершений майстер малих форм, автор шедевральних солоспівів та проникливих камерних творів. Український композитор початку ХХ століття, якому довелося зазнати на собі всю буремність та примхливу вдачу тих років.
ʺУ нього багато красивих фортепіанних мініатюр на одну-дві сторінки, вони особливі. В них, можливо, немає якогось широкого спектру емоцій, але є багато барв у межах однієї атмосфери. Це камерна музика, інтимна, медитативна. Однозначно приємна, і для виконавця, і для слухача. Інколи це жартівливі замальовки, іноді елегійні кантилени. А Рондо G-Dur – улюблений твір, який я збережу та занесу до свого концертного репертуару на декілька наступних роківʺ, – поділився Дмитро Микитин.
Концерт розпочався в напівтемряві, щоб створити відповідну атмосферу. Організатори пояснюють: чим менше слухач відволікається на навколишні предмети, тим глибше може проникнутися цією музикою. Дмитро Микитин потішив не лише своєю чарівною грою, але і також короткими коментарями між творами, де пояснював слухачам вибір саме такої програми, ділився своїми знахідками у музиці Степового, а також розкрив питання актуальності його музики сьогодні: ʺВ 21 столітті час йде дуже швидко, це період бурхливих експресій, шум та темп зростають з кожним днем та супроводжують нас постійно, тому саме жанр мініатюри звучить свіжо та мерехтливо для сучасного слухачаʺ.
Програма концерту була поділена на 5 основних блоків. Відкрили концерт Елегія, Експромт та Пісня Якова Степового. Цікаво, що твори виконувались без перерви, тому сприймались як один цілісний цикл. Акцентним став блок прелюдів, адже саме в цьому жанрі композитор якнайкраще втілив своє мистецьке бачення. 13 прелюдів – короткі, але надзвичайно проникливі твори, більшість з яких мають особисті присвяти. Розвиваючи драматургію концерту, піаніст виконав два Рондо. Ці твори більш динамічні, вирізняються танцювальним характером та пульсуючим ритмом. Особливе місце у програмі займала Сюїта на теми українських народних пісень. Різні частини твору розкривали контрастні настрої – від впевненого маршу до ніжної пісні. Завершувала концерт Соната Якова Степового, яку сміливо можна віднести до найкращих зразків сонатної спадщини української музики. Як подарунок вкінці концерту Дмитро Микитин зіграв для відвідувачів органного залу твір, який став для нього особливим, а саме Колискову. Не випадково саме ця композиція закривала концерт, немовби нагадуючи після монументальних рондо, сюїти і сонати, що все таки Степовий – геній мініатюри.
Після концерту слухачі висловлювали подяку за те, що команда Ukrainian Live відкрила для них щиру, теплу та ліричну музику, яку приємно слухати. Вона торкається найпотаємніших струн душі. А прозорі та світлі мелодії не залишають байдужим.
ʺВона апелює до глибинних відчуттів спокою, любові, легкого смутку, подекуди тривоги. Але ці емоції дуже культурно, інтелігентно приглушені у музиці Степового, вони потребують значної майстерності в передачі барв та відтінків на сцені. І тим не менш, це дуже жива і зрозуміла музика, яка не втрачає своєї актуальності в ХХІ ст, а можливо навіть більше – здобуває новий рівень визнання та увійде в репертуар сучасних виконавцівʺ, – каже піаніст Дмитро Микитин.
Автор - Христина Шукост -