Слухай онлайн
Культура  |  Історія

Який зі смертних гріхів вважався найважчим і чому?

Який зі смертних гріхів вважався найважчим і чому? Як його зображували у мистецтві?

Про це йдеться у статті Ксенія Вєльчєва, кандидата філологічних наук та доцента кафедри англійської філології та перекладу Університет імені Альфреда Нобеля (м. Дніпро) на "Symbolon. Центр середньовічних та ранньомодерних студій" у Facebook.

Серед смертних гріхів, на думку ранніх християнських мислителів, найстрашнішу загрозу для людини становила гординя. Хоча, як ми вже писали, у зв’язку з економічними змінами XI – XIV ст. жадібність починає засуджуватися не менш активно, інвективи проти гордині зовсім не йдуть у небуття.

Головне місце поміж гріхів гордині дістається завдяки повчанню з Вульгати, що гординя є початком гріха (Сир 10:15). Таке трактування знаходить відгук у Касіяна і Григорія Великого та домінує під їх впливом протягом довгого часу. Марнославство і гординя, які в першого систематизатора гріхів Евагрія Понтійського (IV ст.) і Касіяна постають окремо, розглядаються Григорієм Великим вже по-іншому. У марнославстві він вбачає відгалуження гордині і поєднує їх, перетворюючи октаду гріхів на гептаду. В якості головного гріха гординя з’являється на середньовічних зображеннях дерев пороків у вигляді кореня.

Дерево пороків. Псалтир де Ліля (прибл. 1310 р.). MS. Arundel 83 II, fol. 128v, British Library. Гординя є коренем дерева, яке зростає з первородного гріха Адама і Єви. Плоди дерева промовисто звисають вниз, демонструючи шлях, яким іде грішник. Натомість плоди дерева чеснот, зображеного у Псалтирі поряд, здіймаються вверх. Фото - Symbolon.
Дерево пороків. Псалтир де Ліля (прибл. 1310 р.). MS. Arundel 83 II, fol. 128v, British Library. Гординя є коренем дерева, яке зростає з первородного гріха Адама і Єви. Плоди дерева промовисто звисають вниз, демонструючи шлях, яким іде грішник. Натомість плоди дерева чеснот, зображеного у Псалтирі поряд, здіймаються вверх. Фото - Symbolon.
1/1

Біблія містить і описи конкретних проявів гордині. Наприклад, через власну пиху люди вирішили побудувати у Вавилоні вежу, яка б вершиною сягала неба. Спокусі підвладні не лише люди, але й херувими, про що свідчить падіння Люцифера, який вирішив уподібнитись Всевишньому. Мотив власного піднесення знайшов різноманітні вияви в образах гордині у середньовічному мистецтві. Це може бути величний вершник на коні (на відміну від згорбленої фігури Жадібності) або вершник, який падає.

Пруденцій. «Психомахія». Cotton MS Cleopatra C VIII, British Library (остання чверть Х ст. – перша половина ХІІ ст.). У поемі розповідається про битву пороків і чеснот за людську душу. Гординя (у поемі – на вкритому левовою шкірою коні) атакує Надію і Смиренність, але падає у виритий Брехнею рів. Далі в тексті Надія подає меч, а Смиренність зрубає Гордині голову. Фото - Symbolon.
Пруденцій. «Психомахія». Cotton MS Cleopatra C VIII, British Library (остання чверть Х ст. – перша половина ХІІ ст.). У поемі розповідається про битву пороків і чеснот за людську душу. Гординя (у поемі – на вкритому левовою шкірою коні) атакує Надію і Смиренність, але падає у виритий Брехнею рів. Далі в тексті Надія подає меч, а Смиренність зрубає Гордині голову. Фото - Symbolon.
У центрі зображення пекла демони скидають Гординю у вигляді лицаря з коня (прибл. 1140 р.). Церква Сант-Фуа, Конк. Фото - Symbolon.
У центрі зображення пекла демони скидають Гординю у вигляді лицаря з коня (прибл. 1140 р.). Церква Сант-Фуа, Конк. Фото - Symbolon.
Гординя падає з коня, який спотикнувся (прибл. 1225 р.). Шартрський собор. Фото - Symbolon.
Гординя падає з коня, який спотикнувся (прибл. 1225 р.). Шартрський собор. Фото - Symbolon.
1/3

Вплив на візуальні втілення гріха гордині мала також мода, часом народження якої Мішель Пастуро називає XII ст. Популярними стають алегоричні фігури жінок у багатому одязі, які милуються власним відображенням у дзеркалі.

Ієронім Босх (майстерня). Сім смертних гріхів і чотири останні речі. Фрагмент. 1480-ті рр. Музей Прадо, Мадрид. Чортеня допомагає модниці насолоджуватись власним виглядом. Фото - Symbolon.
Ієронім Босх (майстерня). Сім смертних гріхів і чотири останні речі. Фрагмент. 1480-ті рр. Музей Прадо, Мадрид. Чортеня допомагає модниці насолоджуватись власним виглядом. Фото - Symbolon.
1/1

Самозакоханість виявляють і витончені гарно вдягнені чоловіки.

Часослов з ілюстраціями Робіне Тестара (прибл. 1475 р.). Його серія зображень гріхів починається з Гордині – пишно вдягненого юнака, який задоволено розглядає своє відображення. MS M.1001, fols. 83v–84r. Фото - Symbolon.
Часослов з ілюстраціями Робіне Тестара (прибл. 1475 р.). Його серія зображень гріхів починається з Гордині – пишно вдягненого юнака, який задоволено розглядає своє відображення. MS M.1001, fols. 83v–84r. Фото - Symbolon.
1/1

Цікаво, що епідемію чуми середньовічні моралісти вважали карою за людські гріхи, серед яких найчастіше називали гординю, вбачаючи один з її проявів саме у сучасній моді.

Пітер Брейгель Старший. Зведення Вавилонської вежі (1563 р.). Музей історії мистецтв, Відень. Фото - Symbolon.
Пітер Брейгель Старший. Зведення Вавилонської вежі (1563 р.). Музей історії мистецтв, Відень. Фото - Symbolon.
Лукас ван Фалькенброх. Зведення Вавилонської вежі (1594 р.). Лувр, Париж. Фото - Symbolon.
Лукас ван Фалькенброх. Зведення Вавилонської вежі (1594 р.). Лувр, Париж. Фото - Symbolon.
Мозаїка базиліки Нотр-Дам-де-Фурв’єр, Ліон. Фото - Symbolon.
Мозаїка базиліки Нотр-Дам-де-Фурв’єр, Ліон. Фото - Symbolon.
Смиренність завдає нищівного удару Гордині. «Зерцало дів» (прибл. 1140 р.). MS Arundel 44, fol. 34v, British Library. Фото - Symbolon.
Смиренність завдає нищівного удару Гордині. «Зерцало дів» (прибл. 1140 р.). MS Arundel 44, fol. 34v, British Library. Фото - Symbolon.
Гійом де Дегільвіль. «Паломництво людського життя». Гординя їде верхи на Лестивості. Поруч із нею дзеркало. Південь Нідерландів, прибл. 1440 – 1460 рр. The Hague, KB, 76 E 6. Фото - Symbolon.
Гійом де Дегільвіль. «Паломництво людського життя». Гординя їде верхи на Лестивості. Поруч із нею дзеркало. Південь Нідерландів, прибл. 1440 – 1460 рр. The Hague, KB, 76 E 6. Фото - Symbolon.
1/5

Отже, гординя зображується як корінь дерева пороків, а також персоніфікується чоловічими і жіночими фігурами. Серед традиційних атрибутів фігури Гордині знаходимо лева, орла, павича, а також дзеркало. Емблемою цього гріха стає і Вавилонська вежа, зображення якої завойовують особливу популярність у мистецтві Нідерландів XVI ст.

Сім смертних гріхів - страхи людини середньовіччя

Нагадаємо, що в Середньовіччі найбільшими страхами людини були сім смертних гріхів

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Загрузка...

");