Який зі смертних гріхів вважався найважчим і чому? Як його зображували у мистецтві?
Про це йдеться у статті Ксенія Вєльчєва, кандидата філологічних наук та доцента кафедри англійської філології та перекладу Університет імені Альфреда Нобеля (м. Дніпро) на "Symbolon. Центр середньовічних та ранньомодерних студій" у Facebook.
Серед смертних гріхів, на думку ранніх християнських мислителів, найстрашнішу загрозу для людини становила гординя. Хоча, як ми вже писали, у зв’язку з економічними змінами XI – XIV ст. жадібність починає засуджуватися не менш активно, інвективи проти гордині зовсім не йдуть у небуття.
Головне місце поміж гріхів гордині дістається завдяки повчанню з Вульгати, що гординя є початком гріха (Сир 10:15). Таке трактування знаходить відгук у Касіяна і Григорія Великого та домінує під їх впливом протягом довгого часу. Марнославство і гординя, які в першого систематизатора гріхів Евагрія Понтійського (IV ст.) і Касіяна постають окремо, розглядаються Григорієм Великим вже по-іншому. У марнославстві він вбачає відгалуження гордині і поєднує їх, перетворюючи октаду гріхів на гептаду. В якості головного гріха гординя з’являється на середньовічних зображеннях дерев пороків у вигляді кореня.
Біблія містить і описи конкретних проявів гордині. Наприклад, через власну пиху люди вирішили побудувати у Вавилоні вежу, яка б вершиною сягала неба. Спокусі підвладні не лише люди, але й херувими, про що свідчить падіння Люцифера, який вирішив уподібнитись Всевишньому. Мотив власного піднесення знайшов різноманітні вияви в образах гордині у середньовічному мистецтві. Це може бути величний вершник на коні (на відміну від згорбленої фігури Жадібності) або вершник, який падає.
Вплив на візуальні втілення гріха гордині мала також мода, часом народження якої Мішель Пастуро називає XII ст. Популярними стають алегоричні фігури жінок у багатому одязі, які милуються власним відображенням у дзеркалі.
Самозакоханість виявляють і витончені гарно вдягнені чоловіки.
Цікаво, що епідемію чуми середньовічні моралісти вважали карою за людські гріхи, серед яких найчастіше називали гординю, вбачаючи один з її проявів саме у сучасній моді.
Отже, гординя зображується як корінь дерева пороків, а також персоніфікується чоловічими і жіночими фігурами. Серед традиційних атрибутів фігури Гордині знаходимо лева, орла, павича, а також дзеркало. Емблемою цього гріха стає і Вавилонська вежа, зображення якої завойовують особливу популярність у мистецтві Нідерландів XVI ст.
Сім смертних гріхів - страхи людини середньовіччя
Нагадаємо, що в Середньовіччі найбільшими страхами людини були сім смертних гріхів.