Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Чи отримає Львівщина нову Стратегію розвитку регіону?

Відповідно до "Державної стратегії регіонального розвитку до 2020 року" кожна область України повинна мати довгостроковий Стратегічний план соціально-економічного розвитку на 5 років з визначеними цілями і завданнями. На сьогодні Львівщина впевнено займає одне з останніх місць серед інших областей України в контексті затвердження напрямів подальшого розвитку регіону.
Фото з lisvisnyk.com.ua.

Стратегічне планування - важливий компонент сталого розвитку як комерційної компанії, так і державної установи або цілого регіону. Саме тому важливість стратегії розвитку Львівщини для подальшого соціально-економічного розвитку регіону неможливо переоцінити – суспільство має усвідомлювати в якому напрямі рухатися, а інвестори повинні розуміти, у що вкладати ресурси.

Відпрацювання стратегії розвитку є надскладним процесом. Якісно розроблений документ повинен враховувати поточний стан розвитку регіону, базуватися на демографічних прогнозах, містити конкретні цифрові індикатори для оцінки ступеню досягнення стратегічних та операційних цілей.

На відміну від "Стратегії розвитку Львівської області до 2015 року", новий документ, який охоплює період до 2020 року, повинен також враховувати кардинальні зміни, що відбулися в державі після Революції гідності. Серед іншого, в документі повинні бути відображені поява в регіоні великої кількості внутрішньо-переміщених осіб, активні процеси трудової міграції, а фактично – подальший відтік в іноземні країни робочої сили та, зокрема, української молоді та багато іншого.

Важливою відмінністю нового підходу до планування розвитку області повинен стати "План реалізації Стратегії розвитку Львівської області на період 2015 – 2017 роки", який повинен містити узагальнені програми та проекти регіонального розвитку. Чи не найголовніше, що  цей документ має включати конкретні заходи ініційовані територіальними громадами області, а не розроблятися в стінах обласної адміністрації чи наукових установ. Без якісно відпрацьованого Плану реалізації нова Стратегія зазнає долю попередньої та залишиться лише декларативним документом.

Кожен із запропонованих громадами проектів повинен обов'язково відповідати визначеним у Стратегії стратегічним та операційним цілям, що є ключовою передумовою для фінансування окремого проекту із бюджету Державного фонду регіонального розвитку. При розробці програм громади повинні зосередитися не тільки на соціальних питаннях, але й на проектах для підтримки бізнесу, що набуває особливого значення в умовах децентралізації.

Незважаючи на важливість документу для подальшого соціально-економічного розвитку Львівщини, розробка документу в регіоні триває вже близько двох з половиною років. Відповідно до розпорядження колишнього голови Львівської ОДА Віктора Шемчука № 314/0/5-13 "Про розроблення Стратегії  розвитку Львівської області на 2014-2020 роки з прогнозом до 2025 року", відпрацьований документ повинен був бути представлений на затвердження до 1 травня 2014 року. 

Часові рамки фактичної розробки документу також суперечать вимогам "Державної стратегії регіонального розвитку до 2020 року" від 6 серпня 2014 року, яка зобов’язувала керівництво обласних державних адміністрацій затвердити відповідні регіональні документи протягом шести місяців, тобто до 6 лютого 2015 року.

Станом на 1 вересня 2015 року затримка з розробкою регіональних стратегій спостерігалася ще у чотирьох областях України, серед яких Тернопільська, Чернівецька, Херсонська та Запорізька. Інші регіони, у тому числі охоплені бойовими діями Луганська та Донецька області, вже перейшли до етапу імплементації положень документу. 

Цілком зрозуміло, що нескладно відшукати безліч причин, які стали на заваді своєчасному прийняттю стратегічних документів на Львівщині. Чи не найголовнішою слід розцінювати перманентні зміни керівництва області протягом останніх трьох років – за цей час змінилося п’ять голів Львівської обласної державної адміністрації. Крім того, наприкінці 2014 – початку 2015 років робота виконавчої влади регіону була фактично заблокована учасниками протестів, які захопили будівлю адміністрації.

Проте, чи можуть ці фактори служити виправданням регіональної влади перед громадськістю області, особливо на фоні своєчасно та якісно відпрацьованої Стратегії розвитку Донецької області, де і досі триває антитерористична операція?

Серед основних недоліків процесу розробки документів також необхідно підкреслити відсутність поточних проектів Стратегії розвитку та Плану реалізації на офіційному Інтернет-порталі обласної адміністрації, де представлені застарілі версії документів.

Можливо зрушити справу допоможе особисте втручання у процес голови Львівської ОДА Олега Синютки. Про це свідчить нарада, яка відбулася 2 листопада під головуванням очільника області та була присвячена саме розробці цих документів.

Як зазначила заступник начальника управління економіки та стратегічного розвитку департаменту економічного розвитку, торгівлі та промисловості облдержадміністрації Валентина Москаленко, під час наради Олег Синютка поставив завдання до кінця листопада узгодити проекти документів в адміністрації та передати їх на розгляд Львівської обласної ради.

Сподіватимемося, що до кінця поточного року регіональна влади Львівщини виконає вимоги "Державної стратегії регіонального розвитку до 2020 року" та представить суспільству якісно відпрацьовані стратегічні документи подальшого розвитку області, які дозволять перетворити Львівщину на "активного провідника євроінтеграційного курсу України, регіон гармонійного людського розвитку, інноваційноорієнтованої, інтегрованої в національний та світовий простір економіки, безпечного довкілля", як це визначено у проекті Стратегії.

Віталій Юрчук, громадська організація "Центр дослідження проблем регіонального і міжнародного співробітництва".

Стаття підготовлена в рамках реалізації проекту «Регіональна політика в Україні: громадський моніторинг стратегій регіонального розвитку», який реалізується Поліським фондом міжнародних та регіональних досліджень (м. Чернігів) у партнерстві з Асоціацією регіональних аналітичних центрів, Інститутом громадянського суспільства, Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад», Офісом Ради Європи в Україні за підтримки Європейського Союзу

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ