Тема пільгових пасажирських перевезень набирає обертів і породжує все більше конфліктів у суспільстві. Як відомо, з 20 січня цього року приватні перевізники Львівщини ухвалили рішення скасувати пільгу на поїзд для пенсіонерів за віком. Незадоволені мешканці сваряться з водіями автобусів і касирами на автостанціях. Перевізники ж наполягають – все законно.
Пенсіонер Павло Павлович, інвалід ІІ, звернувся до каси автостанції з наміром придбати пільговий квиток до Буська. Отримавши відмову, чоловік вирішив з ясувати, чому не може скористатися послугою, яка була доступною раніше. Касири скерували його до адміністрації станції, а там підтвердили: пенсіонери таки не мають права на пільговий проїзд. «На підставі чого?» - знову запитав чоловік. «На підставі листів від перевізників», - відповіли йому, показавши з чотири листи.
Далі пенсіонер зателефонував на номер «гарячої лінії» 112. Там йому порадили у таких випадках викликати поліцейських, щоб ті склали акт, з яким можна буде потім звернутись до суду. Чоловік поліцію не викликав, бо квапився потрапити додому. За його словами, пільговий квиток зі Львова до Буська коштує до 20 грн, повна його вартість – до 39 грн.
Ця історія трапилася 1 лютого на автобусній станції АС-2 (автовокзал «Північний», вул. Хмельницького, 225). А наступного дня Павло Павлович розповів її журналістам Гал-інфо.
Автостанція №2 входить до структури ТзОВ «Гал-Всесвіт». Товариство також має у підпорядкуванні головний львівський автовокзал на вулиці Стрийській та автостанцію №8 на площі Двірцевій.
Директор підприємства Орест Жехович у розмові з кореспондентом Гал-інфо підтвердив, що перевізники дійсно зверталися на підприємство з листами, в яких вимагали припинити пільговий продаж квитків.
«Серед наших автостанцій найбільше квитків пільговикам продає саме автостанція №2, яка обслуговує автобуси Жовківського, Сокальського, Червоноградського, Буського, Радехівського тощо напрямків. У січні ми почали отримувати листи від перевізників, в яких вони висунули нам чітку вимогу, - припинити видавати пільгові квитки пенсіонерам за віком, оскільки законодавство не передбачає такої пільги і в державному бюджеті не передбачені кошти на компенсацію перевізникам вартості таких перевезень», - зазначив він.
Як розповів директор підприємства, листи він отримав зокрема, від таких перевізників як Миколаївське АТП-14627, Львівське автотранспортне підприємство-14630, ТзДВ «Червоноградське АТП 14628», Бродівське АТП – 14610, ТзОВ «Автосвіт», ПП «Автотранспортне підприємство - Завада», ТзОВ «Міра і К», ПрАТ «Радехівське АТП-14629», ТзОВ «Стрийське АТП».
Цитуємо один з таких листів:
«У відповідності до діючого Закону України «Про державні соціальні стандарти і державні соціальні гарантії» право пільги на транспортні послуги надається громадянам України виключно Законами України (стаття 19).
Враховуючи вказану законодавчу норму просимо Вас внести відповідні зміни в систему продажу «нульових» квитків з 20 січня 2018 року.
Оскільки право пільгового проїзду для категорії громадян «пенсіонери за віком» не врегульоване Законом України, посвідчення «пенсіонер за віком» не є підставою для придбання «нульового» квитка, і з 20 січня 2018 року наполягаємо на припиненні реалізації цих квитків для вказаної категорії пасажирів касирами автобусної станції», - йдеться в листі від ПрАТ «Радехівське АТП-14629».
Листи від інших перевізників також містили посилання на прогалини в законодавстві та наполегливі вимоги припинити продаж квитків пенсіонерам за віком. Автостанції змушені були дослухатися.
«Ми, відповідно до законодавства, діємо за дорученням перевізників. Відтак, саме на вимогу останніх автостанції змушені були припинити реалізацію пільгових квитків. В іншому випадку перевізники мали би право звернутися до суду і вимагати від автостанцій компенсації вартості перевезень за пільговими квитками», - додав Орест Жехович.
Водночас, варто зауважити, що для деяких категорій пільговиків проїзд як і раніше буде безкоштовним. Йдеться насамперед про учасників бойових дій (учасників АТО) та осіб, прирівняних до них, інвалідів І групи та осіб, які супроводжують інваліда 1 групи, членів сімей загиблих учасників бойових дій, інвалідів війни.
«Хотів би наголосити, що наше підприємство в жодному разі не має наміру наживатися на пільговиках. Ми усвідомлюємо свою соціальну відповідальність перед людьми, і ті, кому пільги належать відповідно до закону, можуть і надалі ними користуватися. Навіть пропри те, що в державному бюджеті жодної копійки на компенсацію пільгових перевезень не передбачено і ми також зазнаємо збитків», - наголосив директор ТзОВ «Гал-Всесвіт».
Перевізники в розмовах з журналістами також запевнили, що не братимуть гроші з пільговиків, які мають право безкоштовного проїзду відповідно до чинного законодавства. Водночас вони зауважили, що жодної компенсації за пільгові перевезення не отримують уже давно. На міжміських маршрутах її немає останніх років п’ять, а на приміських підприємцям лише час від часу вдається отримати певні кошти від місцевих бюджетів, які, втім, вартості таких перевезень не покривають. Відтак, скасування безоплатного проїзду для пенсіонерів – вимушений крок.
В бюджеті Львівської області торік на компенсацію пільгових перевезень було закладено 15 млн грн. Згодом при перегляді бюджету ще 3 млн додали. Цього року кошти доведеться шукати де-інде.
Львівська ОДА, аби зменшити викликану діями перевізників соціальну напругу, рекомендує їм таки запровадити пільги для певних категорій населення. Повний їх перелік подано нижче в таблиці.
Більшість перевізників до рекомендацій не дослухалися і залишили пільги лише для атовців та інвалідів І групи. Так вчинили всі крім, АТП-14631. За інформацією Гал-інфо, на маршрутах підприємства всі вище перераховані пільговики мають право безкоштовного проїзду. Попри те, що жодної гарантії отримати компенсацію за надану послугу цей перевізник не має.
Голова Асоціації перевізників Львівщини Іван Велійка наполягає, що дії перевізників законні, адже українське законодавство не передбачає такої пільгової категорії як «пенсіонери за віком».
«Закон України від 2000 року «Про державні соціальні гарантії і державні соціальні стандарти» містить статтю 19, де визначено, що пільги на комунальні житлові послуги, транспортні і послуги зв’язку визначаються виключно законами України. Ми не знайшли в жодному законі, а їх є 7, де би категорія пільговиків «пенсіонер за віком» мала забезпечену законом пільгу. Відповідно, ми прийшли до висновку, що ця пільга не має під собою законодавчого підґрунтя». - зазначив він у інтерв’ю виданню «Дивись.Інфо», пояснюючи відмову приватних перевізників безкоштовно возити пенсіонерів з 20 січня 2018 року.
Інші громадяни, яким законами України забезпечені пільги, додав Велійка, продовжать ними користуватися.
Звичайно, зазначає він, відповідно до законів про місцеве самоврядування, ці органи мають право на сесії місцевої ради прийняти рішення про додаткові категорії пільговиків. Але вони повинні розуміти, що коли вони надають цій категорії пільгу, вони повинні передбачити на це гроші з місцевого бюджету.
«Система не відповідає потребам, які би перекрили втрати транспортних підприємств з надання послуг пільгових перевезень. Приводжу дуже простий приклад. На Львівщині 688 тисяч пільговиків, з них 505 тисяч – це пенсіонери за віком; у Львові 166 тисяч пільговиків і приблизно 125 тисяч – пенсіонери за віком.
Чи реальне таке припущення, що кожен пільговик Львова користується громадським транспортом чотири рази на місяць, а на приміських маршрутах – 1 раз на місяць? Виходячи із цих применшених даних, АТП Львівщини недоотримують 450 мільйонів гривень на рік. Це 250 нових автобусів», - додав він.
Детальніше про юридичні тонкощі, пов’язані пільговим проїздом, розповідає заступник міського голови Львова з питань житлово-комунального господарства Сергій Бабак.
«Мінсоцполітики стверджує, що пільгове перевезення пенсіонерів у приміських і міських маршрутах регулюється Постановою Кабінету Міністрів України № 354 від 1993 року «Про безоплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування». Однак, постанова суперечить Закону України «Про державні і соціальні стандарти і державні і соціальні гарантії». Цей Закон прийнятий у 2000 році. У цьому Законі у ст. 18 йдеться, що соціальні гарантії надає держава, а у ст. 19 вказано, що виключно Законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних і інших послуг.
Отож, що ми маємо: 1993 рік – Постанова Кабміну, де вказано, що пенсіонери мають право на пільговий проїзд, та 2000 рік – Закон України, де цієї категорії нема. Минуло 18 років. За цей час Кабмін мав або внести пенсіонерів, як пільгову категорію у Закон, або анулювати Постанову.
Тому, якщо керуватися Законом, а він має вищу юридичну силу, то пенсіонерів немає в переліку пільговиків, які мають право на пільговий проїзд. Якщо ж Мінсоцполітики вважає, що потрібно керуватися Постановою, то чому Мінфін не передбачає і не відшкодовує коштів за пільговий проїзд пенсіонерів, як це було до 2016 року.
Тому держава має терміново врегулювати всю цю законодавчу базу щодо безкоштовного перевезення пільгових категорій».
Проблема перевезень пасажирів пільгових категорій збурює суспільство не перший рік. Керівництво держави не поспішає приймати потрібних, хоча, може і непопулярних рішень, а люди, відстоюючи свої права, конфліктують з водіями автобусів і перевізниками.
Можна зрозуміти людей, які хочуть скористатися законною пільгою, але варто дослухатися і до підприємців, адже перевезення – це також товар, у виробництво якого закладаються певні фінансові ресурси. Як і в утримання автостанцій, комфортність транспорту, якість надання самої послуги.
Іван Мельник