Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Конкурс у виші повинен бути єдиним для всіх – професор Петро Мацьків

До початку вступної кампанії залишилось зовсім небагато часу. Виглядає на те, що цього року вона буде не менш напруженою, аніж 2009-го.

 

Минулоріч «каменем спотикання» при вступі до вищих навчальних закладів стало питання великої кількості пільговиків, у якій «загубилися» навіть ті абітурієнти, що мали найвищі бали за результатами ЗНО.  З огляду на це МОН внесло корективи до умов прийому до вишів. Про те, на що слід звертати увагу абітурієнтам цьогоріч, як працевлаштуватися молодому спеціалісту, про втручання політики в освітній процес в інтерв’ю «Гал-інфо» розповів професор кафедри української мови Дрогобицького державного університету ім. Івана Франка, автор монографії, навчальних посібників для вищої школи та десятків наукових публікацій Петро Мацьків.

 

 Незабаром стартує вступна кампанія-2010. Минулоріч виникало багато запитань щодо корупції  при вступі, зокрема для цього активно використовували пільговий вступ до вишу. Яких «сюрпризів» слід чекати вступникам цього року та які «лазівки» у законодавстві можуть бути використані для створення нових корупційних схем?

 

 Вступна кампанія в Україні має одну особливість. Її правила постійно коригуються, причому зміни видаються як останні досягнення в галузі дидактики чи як прохання трудящих. Усе це не має нічого спільного з професійним відбором (набором) майбутніх студентів. Власне, тому й виникає багато запитань щодо корупції при вступі. Щодо пільгового вступу, то це узаконене зарахування студентами осіб, освітній рівень яких здебільшого низький і часто несумісний з можливістю повноцінного навчання. Звичайно, держава повинна турбуватися про окремі соціальні групи людей в інший спосіб, адже не всі вони можуть бути юристами, медиками, педагогами. Конкурс у виші повинен бути єдиним для всіх. Не є таємницею те, що пільговиками стають (правильніше, отримують відповідні документи) молоді люди, які ніколи такими не були і, не дай Боже, їм такими бути. Пільговий вступ – головна причина спотворення  реальних результатів набору студентів.

 

 В Україні триває реформування освітньої галузі – впровадження стандартів Болонського процесу, проте існує значна кількість проблем, які гальмують цей процес…

 

 Реформування освітньої галузі, впровадження стандартів Болонського процесу передбачає як мінімум вироблення стратегії розвитку освіти. Чи є вона? Ні, її немає. Стандарти Болонського процесу передбачають передусім загальноєвропейські цінності, нагадаємо деякі з них – демократичність, толерантність суспільства, свобода і відповідальність вибору людини. З одного боку, демократичні процедури прийому на роботу, діяльність спеціалізованих, учених рад з великими повноваженнями, а з другого – не заборонене довічне перебування на керівних посадах у всіх структурних підрозділах вишів. Не доводиться говорити  також про толерантність і свободу вибору у суспільстві. А це фундаментальні, засадничі речі.  А скільки інших проблем у нашій освіті: це катастрофічне погіршення якості вищої освіти, розрив зв’язків між сферою освіти і ринком праці, нехтування передовими науковими технологіями (дослідженнями) і т. ін.

 

 Торкнемося теми приватних вишів та питання якості освіти в таких навчальних  закладах. За минулі роки кілька таких вишів «не витримали» перевірок МОН. Наскільки атестація ґарантує якість надання закладом освітніх послуг?

 

– Сьогодні тільки лінивий не розказує про шкоду, яку завдають освіті приватні вищі навчальні заклади. Я цього не робитиму. Безперечно, поява приватних вишів в Україні – це реалії часу, відповідь на запити ринку. Річ тут, очевидно, в іншому –  наскільки готові надавати приватні, як і державні, до речі, виші якісну професійну підготовку. На ці процеси всі важелі впливу аж до закриття вищого навчального закладу має Державна атестаційна комісія МОН України. Щодо того, чи атестація (я б сказав акредитація) ґарантує якість освітніх послуг, відповім дипломатично – механізм проходження акредитації не бездоганний, він потребує вдосконалення, а тому може давати й збої.

 

 На жаль, молоді люди, які отримали вищу освіту, часто не мають змоги працевлаштуватися за фахом. Ваші поради молодому спеціалісту із дипломом в руках про закінчення освітнього закладу, коли він перебуває на порозі першого працевлаштування.

 

 Я радив би вивчати ринок праці задовго до закінчення вишу. Не розчаровуйтеся при відсутності  роботи за спеціальністю. Шукайте будь-яку роботу. Багато працюйте над собою. І на вас обов’язково звернуть увагу.

 

 Наскільки залежна освітня галузь України від політичних поглядів представників влади?

 

 Освітня галузь України, на жаль, дуже залежна від політичних поглядів влади. Це свідчення папуаського (це слово  запозичено в теперішнього очільника освіти і науки)  розвитку освіти в Україні.

 

 Як філолог як би Ви оцінили питання мовної політики, яку зараз провадять в Україні? 

 

 Питаннями мовної політики, мовної стратегії в Україні жодна влада ґрунтовно не займалася, як і іншими питаннями. Звідси й виникають такі повороти в мовній політиці, які ми спостерігаємо упродовж двадцяти років незалежності. Мовна політика, що зіштовхує, вибачте, лобами своїх громадян, не допустима. У нас вона не просто допустима, а й має успіх. Таке можливе лише в постколоніальних країнах. Багатьох українців чекає складний процес самоідентифікації і самоусвідомлення в культурному та цивілізаційному вимірах.

 

– Розкажіть, будь ласка, про Ваші авторські наукові праці.

 

– Мої наукові зацікавлення пов’язані з лінвокультурологією, актуальними проблемами викладання української мови у вищій школі. Я – автор монографії «Концептосфера БОГ в українському мовному просторі», двох навчальних посібників для вишів, 70 наукових публікацій з окреслених питань.

 

 Ваші захоплення – футбол, більярд,  преферанс. Які якості вони допомагають розвивати?

 

 Будь-яке захоплення цінне своїм виходом за межі буденності. Воно допомагає в іншому ракурсі подивитися на світ, на себе. Захоплення допомагають моєму духовному та фізичному гарту (як би це пафосно не лунало з моїх уст).

 

Віктор Стадник

 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ