Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Політика  |  Cуспільство

Місцеві вибори - тільки на два роки

Експерти, яких опитало «Гал-інфо», кажуть, що час до місцевих виборів, який невблаганно спливає, вкупі з низкою інших чинників дедалі більше схиляють політиків до ідеї проведення місцевих виборів за чинним законом. Пропонується обрання місцевих органів влади терміном на два роки. Автоматично принаймні на два роки відсувається й реформа місцевого самоврядування.

Чинник війни

Реформа місцевого самоврядування в контексті децентралізації передбачатиме передання частини повноважень на місця. В умовах воєнного часу розширення прав місцевих органів влади створюватиме додаткові ризики. Директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик зазначає, що значна частина політикуму побоюється примари сепаратизму.

«Внаслідок місцевих виборів місцеві ради на сході та півдні будуть значною мірою сформовані симпатиками «Опозиційного блоку». Немає сумніву, що депутати від цієї сили почнуть активно педалювати питання децентралізації, в тому числі створення незалежної муніципальної міліції, незалежних суддів. Ризики проголошення Херсонської народної республіки чи Чорноморської народної республіки є актуальними. Відтак, я не виключаю, що реформа місцевого самоврядування буде відкладена», – сказав він.

Втім, експерт уточнив, що це – лише одна (хоч і найбільш вірогідна) з трьох обговорюваних сьогодні моделей проведення місцевих виборів.

Три моделі проведення місцевих виборів

Перша модель передбачає збереження чинної  пропорційно-мажоритарної виборчої системи, чинного адміністративно-територіально устрою. За цих умов обрані органи місцевого самоврядування матимуть чинні повноваження.

«Ми не встигаємо провести повноцінну реформу конституції та місцевого самоврядування, але ми можемо на два роки обрати органи місцевого самоврядування, а через два роки провести нові вибори під нову виборчу систему, під новий адміністративно-територіальний устрій, під нові повноваження. І це прописати в перехідних частинах конституції», – сказав Віталій Кулик.

Другий варіант передбачає проведення виборів за міжоритарною системою.

«Тобто прийняти теж перехідний новий закон, провести вибори за мажоритарною основою в усіх радах, запровадити два тури при обранні мерів, і теж обрати місцеві ради на перехідний період», – уточнив експерт. 

Третій варіант, за словами Віталія Кулика, передбачає ухвалення закону про проведення виборів за пропорційною системою з відкритими списками, як це визначено коаліційною угодою. Цей варіант, на відміну від перших двох, потребує негайних змін до конституції, тому є найменш імовірним.

«Найменш ризиковано для учасників процесу провести вибори за чинною змішаною системою, але як крок назустріч запровадити два тури при обранні мерів міст. Таким чином, влада покаже, що вона готова до якоїсь конструктивної позитивної діяльності, але, з іншого боку, збережеться стара система і зменшаться політичні ризики», – резюмував політичний експерт.

Хитромудра комбінація Адміністрації Президента

На думку директора з розвитку Центру політико-правових реформ Тараса Стецьківа, майже напевно вибори пройдуть за чинним законом. В розмові із «Гал-інфо» політик припустив, що в Адміністрації Президента знайшли вихід, яким чином уникнути прописаного в коаліційній угоді пункту про проведення виборів за пропорційною системою з відкритими списками. 

«Я думаю, сценарій буде такий. Спочатку внесуть якусь недолугу версію закону про пропорційну систему з відкритими списками, але він не набере більшості. Тоді «від безвиході» скажуть: ну, що ж, жоден закон не пройшов, значить, треба керуватись старим законом. Я думаю, що це хитромудра комбінація Адміністрації Президента», – сказав він.

Тарас Стецьків уточнив, що затягування процесу підготовки змін до закону (і ширше – відповідних змін до конституції) скоріш за все пов’язано з уже прийнятим рішенням провести вибори за старою системою.

«Я з кожним днем стаю дедалі більшим песимістом. На мою думку, все це затягування з прийняттям закону, коли він ще фактично навіть не написаний, пов’язано з тим, що, радше за все, в Адміністрації Президента перемагає думка про проведення виборів за старим законом за змішаною мажоритарно-пропорційною системою. Хоча в коаліційній угоді прямо записано, що має бути пропорційна система, та ще й з відкритими списками», – нагадав він.

На думку експерта, місцеві вибори за старою системою й зі старими повноваженнями місцевих органів влади позбавлені сенсу в контексті процесу децентралізації.

«Це погано для країни. Проводити вибори за старим законом та ще й в умовах нереформованої конституції і за відсутності децентралізації влади – значить перетворити місцеві вибори в тренувальний забіг. В цьому немає сенсу», – наголосив він.

Розмову вів Сергій Стуканов.

Фото - tsn.ua.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ