Львівщина саме себе засипає сміттям. Грибовицьке сміттєзвалище – найбільш зловісний символ цього екологічного лиха. Замість того, щоб запропонувати стратегічний план дій, чуємо лише від владних структур та політиків популізм і демагогію. Таке враження – глухий кут. Але це не так.
Проблема складна, однак її розв’язання є. Такий категоричний висновок випливає зі статті лауреата Державної премії України 2008 року в галузі науки і техніки з екології, академіка АГНУ Івана Зозулі. Пропонуємо увазі наших читачів його Пропозиції до дорожньої карти на 2012-2016 роки з розв’язання проблеми поводження з твердими побутовими відходами (ТВП) на території Львівської області, в тому числі в с.Великі Грибовичі.
"Створена розпорядженням голови Львівської ОДА дорадча робоча група з ТПВ в складі більше як 30 чоловік є не дієвою: вона не працює. Відбулось лише одне засідання. Слід внести зміни та доповнення до регламенту її роботи, зменшивши численність мінімум в 2-3 рази. Залучити більше фахівців взамін чиновників та представників політичних сил. Забезпечити постійну її роботу, проводити засідання щомісячно для напрацювання рішень, які мають затверджувати депутати, а виконавчі служби виконувати. Необхідно рекомендувати Львівській ОДА активізувати роботу цієї групи. Адже це єдина площадка, де в процесі дискусій можна виробити правильні рішення. Ця робота має бути постійною, а не лише від виборів до виборів.
Скоро завершиться поточний бюджетний рік, тому настав час визначити організацію, фірму, яка має внести зміни та доповнення до "Обласної програми поводження з ТПВ" за передбачені в обласному екологічному фонді кошти в сумі 55 тис. грн. Додатком до програми необхідно розробити документ "Порядок та умови залучення інвестиційних коштів для вирішення проблеми ТПВ на території області". В цьому документі необхідно прописати, що ми хочемо від інвестора, які гарантії та пільги влада йому надає, умови співпраці з громадами прилеглих територій, хто які рішення приймає, хто за що відповідає, динаміка зміни тарифної політики та інше. Громадські організації мають долучитись до цієї роботи.
Цей документ має бути розглянутий дорадчою радою, органами місцевого самоврядування, затверджений Обласною радою, має бути чинним на території усієї області та незмінним хоча б протягом 5-ти років. Лише цей документ відкриє очі та шлях для інвесторів. Сьогодні область має одну концепцію, місто Львів свою, райони, міста та селища свою, або взагалі не мають. В такій ситуації інвестор ніколи не зайде на наш ринок, а без інвестора, лише за бюджетні кошти, ніколи проблему не вирішимо. Бюджетні кошти будуть, як правило, або частина втраченими, або не раціонально використаними, або зроблено буде не так, як належиться. Приклад тому – довгобуд в Червонограді. Тому інвестор нам потрібен, щоб зробити справу швидко та якісно.
В першу чергу при коригуванні Обласного бюджету на 2012 рік внести зміни і доповнення та передбачити необхідні кошти на проведення просвітницько-виховної роботи по проблемі ТПВ, визначити виконавця та розпочати цю роботу в поточному році. На сьогоднішній день ця робота цілком не проводиться. Зобов'язати та рекомендувати усім управлінням освіти області, районів та міст здійснювати планомірно дану роботу в дошкільних, шкільних та інших закладах освіти. Дану роботу необхідно проводити, залучаючи громадські організації, фахівців-лекторів постійно протягом 3-5 років, в ЗМІ, іншим шляхом, використавши досвід Євросоюзу, розробити та розповсюдити друкований матеріал. Проблема виховної роботи по проблемі ТПВ стала загальнонаціональною.
З метою вивчення придатності територій області для розташування об'єктів з приймання та переробки ТПВ визначити виконавця робіт згідно передбаченого заходу в обласному екологічному фонді на 2012 рік та спільно з інвестором (інвесторами) розробити конкретний бізнес-план хоча б на одну з територій. Цей матеріал подати на сайт ЛОДА та на інвестиційний ярмарок.
Не просте, але необхідне рішення має прийняти обласна рада, що будь-які переговори з потенційними інвесторами на першому етапі здійснювати виключно у відкритому режимі на засіданні дорадчої робочої групи із залученням громадськості. Необхідно зупинити проведення переговорів, закордонні відрядження по проблемі ТПВ з потенційними інвесторами керівників області, районів, міст, політичних сил та чиновників різних рангів, оскільки це створює негативний імідж області перед інвесторами з різних причин.
Прийшов час вибрати одного (або декілька) інвесторів та створити спільно з ними перший (або перші) пілотні проекти на території області на потужність та з місцем розташування по вибору інвестора, незважаючи на загальну концепцію області. Це дасть можливість спростити процедуру погодження з громадами при виборі ділянок для інших об'єктів. Люди мають знати і погодити, що будується, який вплив на природу, вигода громаді. Сьогодні люди знають біду Грибович, бачать несанкціоновані сміттєзвалища, тому не погоджуються на нові об'єкти, хоча самі розуміють, що проблему потрібно вирішувати.
Щоб мати достовірні дані необхідно ЛОДА доручити силовим структурам, митниці, податковим, екологічним та іншим службам здійснити аналіз збору коштів на території Львівщини та їх використання за застосування та ввезення упаковки, який ресурс по області за останні 5 років, чи всі сплачують і що за ці кошти зроблено в області, направити цей ресурс на вирішення проблеми ТПВ в області, в тому числі і на просвітницьку роботу та на іншу підготовчу та реальну роботу.
Доцільно попросити заборонити керівникам та політичним силам надавати інформацію в ЗМІ про створення нових об'єктів без погодження з місцевими громадами. Це призводить до втрати потенційних придатних місць розташування об'єктів з приймання та переробки. Приклад – Н.Розділ. Ми цим лише дратуємо людей.
Якщо в Червонограді вирішено складне питання ділянки, то доцільно рекомендувати Кам'янко-Буській, Радехівській та Сокальській райрадам, Добротвірській міській раді скооперувати накопичені кошти за екологічний збір, які знаходяться, в т.ч. на депозиті в банках, з Червоноградською міською радою та направити їх на створення регіонального об'єкту з приймання та переробки ТПВ, який зможе обслуговувати Сокальський, Кам'янко-Буський, Радехівський райони та м.Червоноград. Внести відповідні зміни до проекту та створити в м.Червонограді перший на Львівщині регіональний об'єкт.
Має бути розроблена методика розрахунку плати мешканців за ТПВ та динаміку змін тарифної політики. Цей матеріал може бути одним з додатків до скоригованої обласної програми.
Найголовніше те, що в умовах бурхливого політичного життя необхідно проводити постійний моніторинг і контроль реалізації прийнятих рішень на дорадчій робочій групі та згідно "Обласної програми поводження з ТПВ", залучаючи громадські організації, постійно інформувати громадськість в ЗМІ. Якщо не виконуються рішення, приймати невідкладні заходи по виправленню ситуації.
Окрема розмова про львівський об'єкт в Грибовичах
Як перший реальний крок до закриття Грибовицького сміттєзвалища – забезпечити повноцінне фінансування та завершити розробку проекту рекультивації полігону, провести його експертизу і мати програму конкретних дій.
На основі кошторису проектних даних влада Львова повинна одати бюджетний запит, добитись фінансування реалізації фізичних робіт згідно із сітковим графіком комплексного проекту на 2013 рік. Громада має побачити, що щось робиться.
Під час коригування обласного та міських бюджетів на 2012 рік передбачити кошти на "Проведення досліджень, видачі вихідних даних, розробку проекту та реконструкцію існуючої установки з очистки фільтрату із збільшенням потужності в 5 разів". Помилкою є те, що будували 5 років установку з очистки фільтрату на таку мізерну продуктивність. З цієї причини різко погіршилась ситуація на об'єкті в Грибовичах, бо накопичено великий об'єм фільтрату, який є основним джерелом забруднення.
В 2013 році здійснити реконструкцію та запустити в постійну експлуатацію установку з очистки фільтрату на Грибовичах.
Наступним реальним кроком є за рахунок кооперації коштів бюджетів різних рівнів, збору за використання упаковки, коштів потенційних недержавних інвесторів створити на території одного з майданчиків, який належить м.Львову, не полігон, а сортувальну лінію, включаючи вузол перевантаження та відвантаження залишків ТПВ після сортування на Грибовичі. Реальний термін реалізації – 2013 рік.
Щоб ефективно працювала сортувальна лінія та зменшити навантаження на Грибовичі на 50% необхідно впровадити у місті та на прилеглих територіях роздільне зберігання ТПВ, окремо сухе, окремо мокре (2013-2014 рр.), передбачити це в договорах з фірмами-перевізниками. Цьому допоможе просвітницька робота.
При цьому потрібно скоригувати тарифну політику, плату за ТПВ з врахуванням роздільного зберігання та сортування.
Екологічний моніторинг та інформування громадськості в зоні впливу Грибовицького об'єкту з приймання ТПВ мусить проводитись постійно, щоб була інформація про зміни.
Можливо протягом 2013 року визначити з потенційними інвесторами по створенню двох об'єктів з приймання та переробки ТПВ, які будуть направлятись після сортування, в тому числі спільно з Миколаївським цементним заводом з метою отримання альтернативного палива: один об'єкт в Миколаївському напрямку, другий – в протилежному напрямку.
Мусимо запровадити нову схему пошуку нових ділянок для розміщення об'єктів з приймання та переробки ТПВ. Можливо доцільно це робити наступним чином:
·обласна адміністрація спільно з міською владою м.Львова знаходить декілька ділянок, придатних згідно нормативної бази України з відповідними заключеннями та пропонує потенційним інвесторам (без інформації в ЗМІ) для подальшого опрацювання;
·інвестори пропонують технологію, зустрічаються з громадами прилеглих територій, організовують екскурсію на аналогічний діючий об'єкт, пропонують умови співпраці з громадами і домовляються;
·владні структури, політичні сили в процесі переговорів з громадами участі не приймають, щоб не нашкодити.
Наступним кроком є розробка проектної документації на будівництво двох нових об'єктів з введенням в експлуатацію в 2014-2015 роках взамін Грибовицького.
Тоді, починаючи з 2016 року, об'єкт в Грибовичах завершує експлуатацію і переходить в режим післяексплуатаційного обслуговування.
Так крок за кроком можна досягнути реального позитивного результату.
Розумію, що не всі погодяться з моїми міркуваннями, але якщо хоча б деякі будуть реалізовані, то вважаю, публікація є корисною. Ідеально мати постійну рубрику, дискусію, вислуховувати інші пропозиції, щоб дійти до істини. Легше критикувати, чим пропонувати".
Іван ЗОЗУЛЯ, заступник голови комісії з екології Громадської ради при голові Львівської ОДА, заступник президента Львівського відділення ОПОЛ, член президії організації роботодавців Львівщини, лауреат Державної премії України 2008 року в галузі науки і техніки по екології, академік АГНУ.