Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Псевдобандерівці з «Криївки» на вихідні влаштовують «полювання на москаля»

«До зали забігло кілька агресивних чоловіків з автоматами та кулеметами в уніформі УПА. Сказали, що шукають «москаля». Схопили за плечі, підняли і заламали руки за голову. Голосно кричать і люто погрожують. Поставили обличчям до стіни. Обмацали по кишенях, ногах, стегнах»...

У центрі Львова є відоме, мабуть, кожному галичанину специфічне тематичне кафе «Криївка». Родзинкою цього закладу є оформлення в стилі давніх боївок та криївок Української повстанської армії, націоналістичних дух, автомати, кулемети та довоєнна військова форма, у яку вбраний персонал. «Криївка» давно стала місцем зібрання як українських патріотів, так і численних туристів, переважно зі Сходу та Півдня України, а також зі столиці.Часто бувають в Криївці і громадяни Російської Федерації. Заклад є цікавим, гумористичним, патріотичним за змістом та атмосферою, і де-факто не лише візиткою Львова, а для багатьох туристів – наочним прикладом ОУН та УПА і всього українського націоналістичного руху.

Зайти в «Криївку» можна лише сказавши черговому при вході пароль «Слава Україні» – інакше не впустять, і обов’язково слід випити чарку медовухи, яку підносить «бандерівець» з автоматом. Це типова процедура перевірки «на москалів» – «хто москаль, в того на лобі має з’явитися червона зірка», як стверджує черговий з автоматом. Саме цей черговий нерідко кричить до російськомовних туристів слово «москаль», повідомляючи, що «москаляку треба на гіляку».

Як же виглядає випадковий недільний вечір в «Криївці»? Приблизно так, як побачив його автор цих рядків. За дерев'яними столиками збитих з грубих дощок, в атмосфері автоматів та кулеметів, а також плакатів і давніх фотографій на тему УПА сидять десятки відвідувачів, здебільшого російськомовні туристи. Це переважно українці з російськомовних регіонів України, люди, які не лише приносять величезні прибутки туристичній інфраструктурі та бюджету Львова (місто щороку відвідує близько одного мільйона туристів), але й формують тут своє уявлення про УПА, про українських націоналістів, про галичан та й про всю Західну Україну.

Раптом в кафе вимикають світло. Здалеку долинають скажені крики. До зали заходить кілька агресивних чоловіків з автоматами та кулеметами в формі УПА. Вони кричать в гучномовець, що шукають «москаля», який замовив пельмені. Вони безцеремонно хапають відвідувачів за плечі та шарпають за одяг, піднімають людей з їхніх місць і змушують закласти руки за голову. При цьому агресивно і голосно кричать, люто погрожують, заламують та ставлять до стіни обличчям. Мацають руками по кишенях, ногах та стегнах. Одного клієнта вдарили коліном під зад. Іншого, звіряючи з якоюсь фотографією, брали руками за вуха і ніс. До всіх безцеремонно і нахабно звертаються на «ти» і вимагають зізнатися, хто «москаль», на всіх кричать та залякують своєю хамською поведінкою. Потім пішли в інший зал і невдовзі, після криків, один з них виніс на плечі відвідувача в цивільному, перевернутого обличчям до підлоги. Знайшли «москаля» і понесли на розстріл – заявили відвідувачам кафе.

На запитання клієнтів, кого понесли і куди, маленька чорнява офіціантка цілком серйозно відповіла, що це понесли не їхнього співробітника, а звичайного клієнта і справді на розстріл.

Дехто сміявся, дехто намагався робити вид, що йому від такого смішно і весело, але серед них не було тих, до кого прямо підходили «бандерівці». Більшість освічених та інтелігентних людей, особливо російськомовних, були вражені та обурені. Котрийсь пішов скаржитися адміністратору, інший заявив, що це порушення законів та прав громадян.

У відповідь: « Ну ... це ж «Криївка» і це ж «бандерівці», або «Що ж ви хотіли, хіба не знаєте, куди прийшли?». Але річ у тому, що більшість відвідувачів не знала. Про «виведення москаля» не писалося і не попереджувалося.

Мабуть, у кожної освіченої і цивілізованої людини виникне з цього приводу кілька логічних та справедливих запитань. А саме: чому адміністрація та персонал «Криївки» дозволяють собі по-хамськи ставитися до клієнтів, шарпати та трусити їх, обшукувати і агресивно кричати їм в обличчя? Адже відвідувачами кафе можуть бути – вагітні жінки, вразливі люди, хворі на серцеві недуги, іноземні громадяни, які жодним чином не поінформовані про дикість та нахабство, притаманні цьому закладу.

Чому не можна подібні «гумористичні» «циркові вистави» влаштовувати зі своїми співробітниками, а не з безневинними відвідувачами, які жодним чином не попередженні про можливість подібних скандальних та нецивілізованих інцидентів?

Чому персонал «Криївки» дозволяє собі грубо ображати честь та гідність російськомовних громадян України, обзиваючи їх «москалями»? Це вже є елементами розпалювання міжнаціональної ненависті та дискримінації за національною і мовною ознакою – і подібні речі вільно та регулярно лунають в «Криївці»?

Чому кафе «Криївка» подібними діями своїх працівників дискредитує честь та пам'ять воїнів УПА, які гідно боролися за волю своєї Батьківщини, і зовсім не ганялися з агресивними криками за «москалем», при цьому ображаючи та шарпаючи за одяг ні в чому невинних і непопереджених громадян. Сам вислів «москаляку на гіляку» є шовіністичний та містить ознаки заклику до геноциду – адже пропонується повісити людину лише тому, що вона розмовляє російською мовою чи приїхала з Російської Федерації – тобто підпадає під термін «москаль», згідно з уявленнями співробітників «Криївки». Складається враження, що саме такими й були бійці УПА, і воювали вони з підрозділами НКВД та МГБ лише тому, що їм хотілося повісити «москаля». Агресивні, дикі, хамські та нетолерантні дії з клієнтами з боку так званих «бандерівців» з «Криївки» ганьблять всю історію УПА, образ українського повстанця та зводять нанівець всю просвітницьку і дослідницьку роботу численних державних та недержавних установ, інститутів та організацій, зокрема Академії наук України, Інституту національної пам’яті, Центру досліджень визвольного руху, якінамагаються подолати образ «жорстокого та тупого бандерівця-бандита», роздмуханий ще радянською пропагандою.

Що думатимуть про УПА та український націоналізм наші співвітчизники з інших регіонів України, побачивши таких «бандерівців» в «Криївці»?

Чому Управління захисту прав споживачів крізь пальці дивиться на хамське ставлення до клієнтів? Чому правоохоронні органи не реагують на розпалювання міжнаціональної ненависті та дискримінацію за національною ознакою? В цивілізованих державах Європи,куди так хоче Україна, за слово «негр», «циган», а тим більше образливу національну кличку суворо карають штрафами та виправними роботами, а тут захищену законодавством України честь та гідність громадян паплюжать регулярно.

І чи взагалі варто приходити в подібне кафе, де тебе «випадково» обізвуть «москалем», наставлять на тебе автомат, пригрозять повісити на гіляці, підірвуть з місця, пошарпають за одяг, обшукають, поставлять обличчям до стінки, жирний мужик потягне пальцями за носа, копне коліном у зад або й потягне на розстріл. Чи варто українцям своїми візитами в таке кафе фінансувати хамство та дискредитацію героїчної національної історії?

Валерій Майданюк, політолог.

Коментарі:

Менеджер «Криївки»: «Москаль», якого виносять на розстріл, - це штатний співробітник в цивільному, який грає спеціально відведену роль, хоча були випадки, коли виносили як «москаля» звичайного відвідувача, не попередженого про подібну атракцію. Влаштовують такі вистави – «полювання на «москаля» - у нашому кафе не кожен день, а лише на вихідні дні та на свята – коли багато відвідувачів.

Слово «москаль» не є ні для кого образливим, і кафе не має на меті нікого ображати. Навпаки, таким чином відбувається популяризація української мови та патріотизму. Ніякої дискредитації образу воїнів УПА нема, навпаки, кафе рекламує повстанський стиль життя. І жодної дискримінації відвідувачів нема – це весела і прикольна забавка, гумористична гра, яка не має цілеспрямованої мети ображати клієнтів. Якщо когось із клієнтів це образило – в цьому немає нічого страшного, поображається трішки, а потім сам сміятиметься».

Володимир Остудін, історик: «Подібні речіє профанацією національної історії, приниженням воїнів УПА, їх дискредитацією. Тут можна провести аналогії з скандальним російським кінофільмом «Ми з майбутнього-2». Найгірше, що це роблять не якісь «вороги», а самі українці, зображуючи воїнів-упівців як агресивних хамів. Крім того, противниками УПА були не лише «москалі», але й поляки, німці, тому дивно, що увага в цьому кафе зосереджена лише на «москалях». Не відповідає дійсності і образ «ворога-москаля», який начебто панує на Галичині, адже є чимало прикладів, коли росіяни мирно і спокійно живуть в західноукраїнських селах від 1940 року, і ніхто їх не «розстрілює». Таким чином ми, українці, самі собі шкодимо більше за справжніх ворогів, паплюжимо свою історію».

Євген Гузєєв, Генеральний консул Російської Федерації у Львові: «Криївка» – це комерційний проект, і вони просто заробляють гроші на історії. Нічого страшного в «Криївці» нема, хоча подібні вистави є посміховиськом та карикатурою на ОУН-УПА. Щодо «москалів», то ними називали східних українців, на сході від Збруча, а росіян цей термін не стосується».

Олесь Гуменюк, голова Братства воїнів ОУН-УПА: «Такі речі є провокаційними, це профанація, приниження боротьби УПА. Не потрібно перегинати палицю. Воїни УПА не воювали проти москалів, а боролися проти комуністичної системи, проти НКВД. Такі «вистави» роблять посміховисько ташкодять репутації УПА».

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ