Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Політика  |  Cуспільство

Судді не можуть приймати незалежні рішення, - голова Ради суддів України

Сьогодні, 25 травня, у Львові організували круглий стіл, присвячений Щорічній доповіді Вищої ради правосуддя. Говорили «Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні».

Окрім юристів, європейських експертів та представників відповідних установ захід відвідали журналісти Гал-інфо, аби почути про підсумки діяльності ВРП упродовж 2017 року.

Фото: Гал-інфо

Як відомо, торік Президент України Петро Порошенко підписав Закон «Про Вищу раду правосуддя». Документ був ухвалений Верховною Радою ще 21 грудня 2017 року. В Україні досі триває процес реформування суддівської системи. У рамках цього, судова гілка влади отримує консультації від європейських колег.

У коментарі Гал-інфо Голова Офісу Ради Європи в Україні Мортен Енберг розповів про європейський проект щодо правосуддя.

«В Україні діє проект Ради Європи «Підтримка виконання Україною рішень Європейського суду з прав людини». У зв’язку з недоліками функціонування судової системи його мета – сприяти Україні в удосконаленні національних механізмів виконання рішень Європейського суду щодо порушення шостої статті Конвенції.

Відтак, у 2013 році Європейський суд у справах людини ухвалив рішення у справі «Олександр Волков проти України». Саме для виконання цього рішення Європейського суду були внесені зміни до Конституції України у частині правосуддя. Також було ухвалено нову редакцію Закону Україну «Про судоустрій та статус суддів», і загалом стартувала реформа судової гілки. Варто додати, що внаслідок взаємодії Вищої ради правосуддя та проекту Ради Європи вдалось деполітизувати процедуру призначення та звільнення суддів», - зазначив Мортен Енберг.

Внаслідок цього відбувся перерозподіл функцій органів суддівського врядування і самоврядування. Відтак,  основні повноваження щодо забезпечення незалежності суддів було передано від Ради суддів України до Вищої ради правосуддя.

Порошенко підписав Закон «Про Вищу раду правосуддя»

Фото: Гал-інфо

Звернення суддів, що пов’язані з їхньої незалежністю

Водночас, згідно з даними доповіді, до РСУ у 2017 році надійшло 74 звернення від суддів з питань, пов’язаних із суддівською незалежністю. Більшість звернень стосувалася питань виплати суддівської винагороди, суддівської вихідної допомоги та розміру довічного утримання судді у відставці (19).

Також серед них були повідомлення суддів про неправомірні обшуки в судах та вилучення судових справ, обшуки у адвокатів, втручання у здійснення правосуддя (17), решта – надання роз’яснень щодо відпустки судді, неоднакового нарахування премій і надбавок, ненормованого робочого дня судді, стажу роботи судді, охорони приміщень, порушення вимог щодо розподілу справ, забезпечення житлом тощо. Частина звернень стосувалася також дискреційних повноважень Вищої ради правосуддя щодо дисциплінарної відповідальності суддів.

Фото: Гал-інфо

«Судді не можуть приймати незалежні рішення»

На думку Голови ради суддів України Олега Ткачука, судді не можуть приймати незалежні рішення. Свою позицію він пояснив Гал-інфо наступним чином.

«Заступник генпрокурора надіслав нам лист щодо даних про притягнення суддів до відповідальності за прийняття завідомо неправосудних рішень відповідно до статті 375 ККУ. На жаль, з приводу її змісту ще не висловився Вищий спеціалізований суд Україну, певно, в силу об’єктивних причин.

Тож у 2014 році до Єдиного реєстру досудових розслідувань було внесено 220 справ щодо діяльності суддів. З того часу тільки 7 з них були розслідувані та направлені до суду. Наступного року проти служителів Феміди 388 разів внесли відомості до ЄРДР. З них лише 11 справ вдалось довести до суду. У 2016 році зі 374 справ – 8. А торік тільки 5 справ зі 517 направили до суду. Цьогоріч вже 133 рази внесли відомості про суддів до ЄРДР.

Хіба це не тиск на суд, коли за 4 роки порушено понад 1,5 тис. справ і тільки 20 змогли дійти до суду. Це ж очевидні речі. Загальна картина, що складається, яскраво свідчить про те, що сьогодні судді не можуть вільно почуватись і приймати незалежні рішення. Адже відразу після того як той чи інший суддя виносить вирок, відомості про нього вносять до ЄРДР», - переконаний Олег Ткачук.

Фото: Гал-інфо

"Сучасна судова система позбавлена політичного впливу за усіма напрямками"

Тему незалежності діяльності суддів продовжив Голова Вищої ради правосуддя Ігор Бенедисюк. Тож, у коментарі Гал-інфо він зазначив:

«Відповідно до міжнародних документів кожен має право на справедливий розгляд його справи незалежним і безстороннім судом, визначеним законом. Це є також одним із завдань судової реформи в України.

Забезпечення цього права для українців уже протягом трьох років здійснює діюча судова реформа. На сьогодні зроблено, мабуть, найбільше за останні роки незалежності у цьому напрямку. Перш за все, здійснено внесення змін до Конституції України у частині правосуддя. Наприклад, було прийнято імплементаційні закони «Про судоустрій та статус судів». Це дало можливість створити новий орган з новими повноваженнями – Вищу раду правосуддя. Саме вона тепер має забезпечувати незалежність суддям.

Зараз, фактично, судова система позбавлена політичного впливу за усіма напрямками. Адже відтепер тільки ВРП може рекомендувати суддів на призначення після проведення відповідного конкурсу, проведеного Вищою кваліфікаційною комісією України. Лише ВРП дає рекомендації на переведення судів. А також лише цей орган може звільнити суддів. Додам, що ці повноваження забрали у Верховної Ради України. Окрім того, ВРП наділена повноваженнями здійснювати усі дисциплінарні провадження щодо суддів, наприклад, якщо говорити про звільнення.

Також ВРП наділена новими повноваженнями щодо забезпечення участі у бюджетному процесі на рівні з іншими гілками влади, щоб у подальшому судова система отримувала належне фінансування. А також цей орган має діяти щодо забезпечення незалежності суддів. Саме обговоренню цієї функцій був присвячений круглий стіл.

У межах цієї діяльності ВРП вперше в історії України та органу зокрема, здійснено щорічну доповідь про стан незалежності судової системи України. В цьому документі ми проаналізували  законодавче забезпечення, а також рівень, на якому працює судова система. Це є підставою для широкого обговорення не лише у суддівських колах, а й з іншими гілками влади.

На жаль, згідно з висновками доповіді станом на сьогодні ми не можемо констатувати, що судді у нас незалежні. Тому на шляху вирішення цієї проблеми у нас багато завдань.

Фото: Гал-інфо

"Суддя має володіти тільки однією рисою – справедливістю"

В Україні понад 5 тис. суддів, близько 1 тис. без повноважень, 2,5 тис вакантних посад. Ми робимо все можливе, аби пришвидшити процес наповнення судової системи суддями. Адже, як відомо, впродовж останніх двох років близько 2 тис. суддів було звільнено з різних причин.

Суддя має володіти тільки однією рисою – справедливістю. Сьогодні важко сказати скільки суддів не пройшли Вищу кваліфікаційну комісію суддів, адже цей процес доволі тривалий. Завдання переатестації, яку зараз проводить у ВККС, – оцінити професійність та доброчесність українських суддів та звільнити тих, хто не відповідає критеріям. Тільки на цей рік запланована перевірка до 2 тисяч осіб. Тенденція така, що приблизно 10% суддів не проходять кваліфікаційного оцінювання. Наприклад, через те, що суддя відмовився від оцінювання. Цифра умовна за підсумками вже проведених перевірок», - розповів Ігор Бенедисюк.

Фото: Гал-інфо

Охорона суддів

За словами Голови Ради суддів України Олега Ткачука, проблему щодо охорони працівників Феміди обговорюють щороку, проте результату нема й досі.

«Я старий суддя, але молодий голова Ради суддів. І я от дивлюсь, як з року у рік під час з’їздів приймають рішення щодо забезпечення охорони суддів. Відповідно до цього приймають доручення для усіх інших органів, які дотичні.

Та чи хтось з вас бачив цю охорону суддів? Щодо кожного випадку, кожної справи доводиться відшукувати способи аби забезпечити охорону суддям. А це важливо, адже саме з таких моментів формується внутрішня незалежність суддів.

Потрібно пам’ятати, що центральною фігурою української судової влади є суддя, не якийсь орган, а саме суддя.  А суддівська незалежність – це лише те, що дозволяє нам відправляти чесне та добросовісне правосуддя. Суддівська незалежність - це гарантія захисту прав людей. І саме про це потрібно говорити в першу чергу. Безсумнівно, незалежність має бути в душі, адже вона формується за рахунок особистої гідності кожного», - розповів Гал-інфо Олег Ткачук.

Фото: Гал-інфо

Співпраця правоохоронних органів з судовою гілкою

Відповідно до змісту щорічної доповіді Вищої ради правосуддя, недоліком її діяльності є недосягнення спільного з Генеральною прокуратурою України розуміння стосовно належного (а саме, швидкого та ефективного) реагування на випадки втручання в діяльність суддів щодо здійснення правосуддя.

Зокрема, із числа тих кримінальних проваджень, що розслідувалися у 2017 році за фактами втручання у діяльність суддів, які обліковуються у відповідному реєстрі на офіційному веб-сайті Ради, Вищій раді правосуддя відомо лише про одне кримінальне провадження, що на сьогодні вже направлено до суду з обвинувальним актом . Водночас більшість кримінальних проваджень перебуває на стадії розслідування за фактом вчинення злочину. Вимоги Вищої ради правосуддя щодо виявлення та притягнення до відповідальності осіб, які порушують гарантії незалежності суддів, а також надання інформації про розкриття та розслідування відповідних злочинів у кращому разі мають своїм результатом підтримання формальної переписки між органами державної влади. При цьому іноді правоохоронні органи дозволяють собі взагалі не надавати відповідей на зазначені подання та звернення Вищої ради правосуддя.

Наприклад, правоохоронними органами не надано інформації щодо розкриття та розслідування злочину, передбаченого статтею 376 Кримінального кодексу України, за фактом здійснення журналістами неправомірного тиску на суддю Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ у зв’язку із розглядом конкретної судової справи (звернення Вищої ради правосуддя Генеральною прокуратурою України спрямовано до прокуратури міста Києва).

Фото: Гал-інфо

Заходи у 2018 році щодо забезпечення незалежності суддів

Вища рада правосуддя вважає за потрібне здійснення у 2018 році таких заходів щодо належного забезпечення незалежності суддів:

  1. Необхідним є посилення судової влади у взаємовідносинах із законодавчою гілкою влади під час здійснення законотворчої роботи з питань судоустрою та статусу суддів.
  2. Рада вимагає від державних органів всіх рівнів вжиття швидких та ефективних заходів реагування у кожному випадку звернення до них Вищої ради правосуддя з питань забезпечення незалежності суддів чи авторитету правосуддя.
  3. Нагальним питанням забезпечення незалежності суддів та обов’язковою умовою попередження і подолання корупції є втілення законодавчих гарантій щодо належного рівня оплати праці суддів.

Тож, підсумовуючи щорічну доповідь «Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні» ВРП наголошує на тому, що для дійсного забезпечення незалежності суддів в Україні правоохоронним органам необхідно приділяти належну увагу не лише гучним справам щодо виявлення недобросовісних суддів, але й покаранню осіб, винних у вчиненні злочинів щодо правосуддя.

Довідка Гал-інфо.

Доповідь за 2017 рік – це офіційний документ, у якому вперше систематизовано та проаналізовано інформацію про стан забезпечення незалежності судової гілки державної влади в Україні.

Щорічну доповідь Вищої ради правосуддя «Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні у 2017 році» було презентовано в  Києві 23 лютого 2018 року, а також в  Чернівцях та Харкові 13 та 20 квітня 2018 року відповідно.

У продовження цих заходів у Львові провели круглий стіл «Щорічна доповідь Вищої ради правосуддя про стан забезпечення незалежності суддів в Україні». Заходи організовано спільно Вищою радою правосуддя та проектом Ради Європи «Підтримка виконання Україною рішень Європейського суду з прав людини», який фінансується Фондом з прав людини.

Доповідь спрямована на:

  • відображення сучасного рівня розвитку судової системи у відповідному напрямі,
  • виявлення існуючих проблем у цій сфері 
  • окреслення можливих шляхів їх вирішення.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ