Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Тарас Грень: ховати гроші в банку аліментникам вже не вдасться

Чому Тарас Грень повернувся в органи юстиції, з яким з очільників ЛОДА комфортніше працювалось, та чи можуть сховати гроші аліментники? В інтерв'ю для проєкту #ВідвертаРозмова_з.
Тарас Грень

Вітаю вас із нещодавнім поверненням на посаду. Як взагалі відбувся цей процес? Хто був його ініціатором?

Насправді все дуже просто. Питання заступника чи посада заступника голови ЛОДА - це питання політичної діяльності. Я, в силу свого характеру та бачення, не політик. Я завжди прагнув повернутися на державну службу і займатися нею. Мені в процесі чітких взаємовідносин є набагато простіше та комфортніше. Моя стезя це - державна служба. Тут я розумію процеси чіткіше і якісніше. Тут в мене є чітка зона відповідальності. А питання політики - це все-таки зовсім інший світ.

Тобто робота в ЛОДА - це була більше політика, а не господарка?

Коли ми говоримо, до прикладу, про керівника апарату, то це держслужба. А коли про заступника голови Львівської обласної держадміністрації, то це - політика. Тим паче, в мене ж був дуже специфічний блок. Моєю зоною відповідальності були зокрема соцзахист та транспорт. Ви можете собі уявити, в який спосіб це все відбувалось - з урахуванням економічної ситуації в країні, з урахуванням карантину? Робота, з одного боку, дуже цікава, і я дякую Маркіяну Мальському та Максиму Козицькому, що я мав можливість з ними попрацювати.

За якого з голів ЛОДА вам працювалося комфортніше?

Комфортно було з обома. Вони просто були різні. У них зовсім інші підходи до роботи, не кращі чи гірші, це не ті категорії. Чиї підходи ефективніші чи правильніші, це не є питання для обговорення. Але мені було комфортно працювати що з одним, що з другим.

Легко вас відпустили?

Коли я подавав документи на конкурс, то прийшов до Максима Козицького і розповів, що хочу рухатися в тому напрямку. Він це погодив. Тому моя участь у конкурсі була ним погоджена.

Але, я повторюсь, Політика - це все-таки зовсім інший світ. Я завжди мав сміливість сказати, що я не хочу комусь сподобатися чи не сподобатися. Я не беру участі у політичних перегонах і, відповідно, мені не треба здаватися для когось добрим. Я говорю так, як є насправді, чи так, як я вважаю, що є насправді. 

На цій посаді, ви маєте таку можливість?

Так. Незважаючи на збільшений функціонал та набагато швидший ритм життя, мені комфортніше, бо це є те, що мені більше подобається. Тут є чіткі повноваження і норма закону, чітка зона відповідальності. Обласна адміністрації сама по собі є значно  ширшим питанням. Тому саме так.

Вам зараз сформували якісь критерії оцінки діяльності?

Всі мої вимоги чітко записані у контракті та посадових обов’язках, які покладені на мене. У мене є завдання щомісячні, піврічні, річні, все дуже чітко і прозоро.

Ці завдання змінилися у порівнянні з тими, які були за вашого попереднього разу на цій посаді?

Раніше такого не було взагалі. Раніше був випробувальний термін. А зараз в мене є звітування, зараз усе більш регламентовано. І це я вважаю великим плюсом.

Але чи не виріс зараз обсяг роботи? Зокрема у зв’язку з децентралізацією?

Так, кількість роботи значно зросла. Розповім детальніше на прикладах. У нас є три пріорітетні напрямки роботи: Державна виконавча служба, Відділи державної реєстрації актів цивільного стану та нотаріат.

Стосовно Державної виконавчої служби, міністерство ставить завдання, щоб громадян не відчували дискомфорту у випадку звернення, а навпаки швидко і якісно отримували послуги. Відповідно ми залишаємо ті відділи які є, на тих самих місцях. Звичайно, ми будемо дивитись на робоче завантаження, на кількість людей, які там працюють. Очевидно, що будуть певні об'єктивні зміни, але позиція є такою: зараз ми займаємося перереєстрацією відділів ДВСу та визначенням їхньої територіальності. Але вони будуть визначені чітко за територіями, і люди, як ходили в якийсь відділ, так і далі будуть до нього звертатися. Інша справа, що зміниться центр впливу, зміниться навантаженість на працівників, десь ми будемо зменшувати їхню кількість, десь - збільшувати. 

Чи виникне питання скорочення працівників? Так. І це пов'язано не тільки з децентралізацією. Це зокрема пов'язано з діяльністю приватних виконавців, які активно розвиваються, через що роботи в державних виконавців стає все менше. Відповідно я не можу витрачати державні кошти на неефективні речі. Думаю, що на червень-липень у нас буде вже позитивні напрацювання і ми зможемо повернутися до цієї розмови.

Зараз у нас головна проблема - це впровадження процесів з позиції коректності та мінімалізації процесів, які створюють незручності для громадян. Насправді наші мешканці не повинні знати про технічні проблеми. Вони повинні мати ефективне виконання судового рішення і повинні знати, куди звертатися. Це ми і намагаємося зараз зробити.

Стосовно напрямку відділів державної реєстрації актів цивільного стану, тут все майже так само, як і з ДВС, але маємо і певні нововведення. За кожним відділом ми закріпили відповідну територію, але ми додаємо своєрідну екстериторіальність. Це означає, що людина з певного району Львівщини може звертатися за послугами реєстрації актів цивільного стану до будь-якого з відділів у межах свого району.

Кадрові питання будуть вирішуватися так само, як і у випадку з виконавчою службою.

І третій напрямок нашої роботи це - нотаріат. У нас є державний і приватний нотаріат. У зв'язку з децентралізацією найбільш гострим є питання встановлення нотаріальних округів. Тут були різні підходи до цього питання: від обласних округів до повної екстериторіальності, проте, на мою думку, це буде полягати у визначенні районних нотаріальних округів з урахуванням специфіки Львівської області. На сьогоднішній день ясності ще кінцевої немає, бо є багато проєктів, тому чекаємо. Але зараз все залишається так, як і було.

Зазначу, що на Львівщині є  443 державних і приватних нотаріусів.

Чи є принципова різниця між державними і приватними нотаріусами, окрім ціни послуг?

Практично немає різниці. Державний фінансується безпосередньо з бюджету і у нього немає оплати за вчинення нотаріальних дій, у нього є: сума державного мита, додаткові послуги правового та технічного характеру, Адміністративний збір, сплата за бланки нотаріальних документів і отримання інформації та проведення реєстрації в Спадковому реєстрі. У приватного є просто сума за вчинення нотаріальних дій, оплати додаткових послуг правового характеру, за вчинення інших дій, покладених на них відповідно до закону.

Не завжди ціни на послуги приватного нотаріуса є вищими за послуги державного. Приватний нотаріус є значно мобільнішим у визначенні вартості своїх послуг. Тут більше питання довіри і домовленостей людей.

А що у вас загалом стосовно кадрів?

Кадрове питання для нас також є дуже важливим. Я не можу собі дозволити втратити ту ланку, яка робить роботу. Надзвичайно важко навчити людину за короткий період часу. Людей треба берегти.

Зараз у нас є приблизно 170 вакансій у трьох областях. Крім того, є приблизно 120 контрактних посад, які були прийняті по добору, у зв’язку з пандемією. 4 березня президент підписав закон щодо відновлення проведення конкурсів на зайняття посад державної служби. Відтак, ми вже почали оголошувати конкурси на зайняття вакантних посад. 

Чим я можу привабити людей? Я відразу кажу, що тут не буде великих зарплат, але тут буде шалений ритм життя, цікава робота, величезна кількість контактів і можливість навчитися. І саме можливість навчитися є надзвичайно вагомою, оскільки безліч молодих людей, які тільки закінчили університети, у пошуках роботи, а пропозиція у сфері юриспруденції невелика.   

Ми зараз активно розпочали працювати зі студентськими організаціями, і намагаємося залучати студентів на стажування і на роботу.

Але можливість навчитися і велика кількість контактів впливає на великий відтік кадрів?

Звичайно. І я свідомий того. Лише 15% вважають метою свого життя державну службу. Але я не маю іншого варіанту. 

Знаю, що однією з важливих ділянок вашої роботи, є питання стягнення аліментів. Яка зараз ситуація в цьому?

Це реально важливе питання. Якщо подивитись на свіжі дані, то станом на січень 2021 року ми маємо  близько 19  тисяч виконавчих документів щодо аліментів.

І в який спосіб ви можете впливати на ці питання?

Існують так звані тимчасові обмежувальні заходи. Основними є заборона виїзду за кордон, обмеження користування зброєю, обмеження користування транспортними засобами. І коли раніше ми це робили лише за  допомогою звернень до суду, то зараз державний виконавець може це робити самостійно.

Також з 16 лютого цього року з'явився окремий процесуальний документ, який дав нам змогу працювати з банками. Ми зараз просто надсилаємо запит, і банк дає нам номер рахунку з усіма реквізитами та залишком коштів на рахунку боржника. Відповідно, ситуація дуже спростилася. Раніше проблема банківської таємниці дуже заважала нам працювати, адже з одного боку у банку не було обов’язку надавати нам інформацію, а з іншого - у нас було право на її отримання. А зараз все чітко регламентовано і ми маємо чіткий перелік відомостей, які нам повинен надати будь-який комерційний банк.

І ви можете ініціювати блокування такого рахунку потім?

Ми не просто ініціюємо, ми накладаємо арешт на рахунки і подаємо вимогу, і кошти просто списуються. Тут немає ніяких інших варіантів розвитку: якщо є кошти, пішла вимога, кошти списались і крапка. Власнику просто прийде повідомлення про списання аліментів і від нього нічого не залежить. Потім може він може оскаржувати виконавчі дії.

Зазначу, що лише за 2020 рік ми стягнули 183 мільйони гривень аліментів у Львівській області, а за 3 місяці 2021 року - приблизно 44 мільйони.

І ще важливий нюанс. Ми не розглядаємо скарги боржників. Боржник може йти скаржитися лише до суду. Згідно статті 74 ЗУ Про Виконавче провадження Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Львів) розглядає тільки скарги стягувача. 

Бачу, що роботи у вас таки багато, а  які у вас цілі на майбутнє?

Є дуже багато роботи, завершити кінцевий аудит, реалізувати процес децентралізації у Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Львів),  це все робиться не за один день 

Як сім’я ставиться до такого ритму роботи?

Мені з сім'єю дуже пощастило. У мене троє дочок і  мені дуже пощастило з дружиною. Я завжди говорю, що це не вона для мене подарунок, а це я для неї - покарання (сміється).

У вільний час я намагаюся щонайменше двічі на тиждень відвідувати спортивний зал, я люблю бокс. Там поб’ю грушу, скину всю негативну енергетику і стає легше.

Кого уявляєте на місці боксерської груші?

Якщо чесно, то багатьох.  Реально багатьох. І дійсно допомагає. 

Але головне - це розуміти, що не можна ставити свої особисті інтереси над інтересами структури, де працюю. Якщо ти це зможеш, то ти на своєму місці. Я можу помилятися, але таке моє бачення.

Розмовляв Андрій Маринюк

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ