Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Здоров'я

Українці переплачують за медикаменти до 100%

Стрімке подорожчання цін на товари та послуги в Україні не оминуло й медикаментів. Вартість імпортних ліків підскочила на 90%, вітчизняних – щонайменше на 40%. Проте лікарські засоби – особливий вид товару, придбати який повинні мати можливість всі верстви населення, і саме для цього Кабміном передбачено державне регулювання цін.
Фото - ua.comments.ua.

Втім, фахівці «Публічного аудиту» здійснили повномасштабний аналіз реалій української фармацевтики та з’ясували, що держава впливає на ціноутворення лише 6,5% ліків, які найчастіше купують українці. На решту кількість продавці-фармацевти можуть «накручувати» ціни на власний розсуд та отримувати надприбутки.

Як пояснює заступник керівника «Публічного аудиту» Матвій Холошин, в Україні існує Національний перелік лікарських засобів та виробів медичного призначення, який регламентує максимальні надбавки для постачальників не більше 10% від оптово-відпускної ціни та для продавців не більше 25% від закупівельної ціни. Держава також  встановила  жорсткий  контроль  за  кінцевою ціною на певний перелік ліків, але тільки тоді, коли витрачаються бюджетні кошти. 

Спеціалісти «Публічного аудиту» взяли 30 назв найбільш популярних лікарських засобів серед українців (зріз за останні три роки) та перевірили, чи подані вони в цьому Національному переліку. Так ось, з-поміж 30 найменувань у ньому є лише два – натрій хлорид та сіофор.

«За статистикою, річний обсяг продажу лікарських засобів по країні сягає 35 млрд грн. Виходить, що держава впливає на ціноутворення близько 6,5% ліків, тобто розподіл такий: 2,5 млрд грн – під контролем держави, решта 32,5 млрд грн перебуває у вільному ціноутворенні, де «накрутка» може сягати і 100%, через що й маємо завищені ціни на найбільш популярні ліки», – вказує спеціаліст і додає: «Ми взяли низку препаратів та порівняли ціни на них в різноманітних мережах київських аптек. До прикладу, вартість креона капсульного коливається від 114 до 243 грн. Тобто, різниця між цінами становить понад 100%. Як на це реагує регулятор, питання риторичне – ніяк».

За його словами, фармацевтичний ринок України не стоїть осторонь процесів, які відбуваються в країні протягом останніх 1,5 року. Обсяги продажу товарів «аптечного кошику» за І півріччя 2015 року збільшився на 23,6 % у порівнянні з минулим роком. Вартість товарів цього кошику підвищилася в середньому на 50% і становить 31,50 грн. Причому, в цих 50 % маємо 12% штучного збільшення вартості ліків за рахунок введення державою додаткових податків та зборів.

Так, на сьогодні українці змушені платити за ліки більше ще й через 7-відсотковий податок, введений Кабміном з 1 квітня 2014 року. «Прем’єр-міністром цей закон подавався як такий, що дозволить запобігти фінансовій катастрофі та стабілізувати ціни на фармацевтичному ринку. Мовляв, імпортний препарат коштує $1, а його завозять по $4, і, щоб нібито зупинити стрімке зростання цін, в Уряді вирішили ввести додаткове ПДВ на операції з поставки ліків, змусивши гравців ринку декларувати реальну вартість продукції. Проте Арсеній Петрович помилився, бо ціни на лікарські засоби продовжували помітно щомісячно зростати, й офіційна статистика тому підтвердження. У підсумку введення цього податку лише спричинило додаткове 7-відсоткове підвищення цін для українців – цей податок лягає тягарем не на продавців, а саме на покупців» – зазначає Холошин.

Аудитори підрахували, що з часу введення цього податку українці додатково сплатили $ 180 млн, або близько 4,5 млрд грн. Проте й це ще не все, адже з лютого 2015-го діють додаткові ввізні мита в розмірі 5% (винятком є ліки та медичні вироби для лікування онкохворих людей і гемодіалізу, а також фармацевтичні сполуки), а це ще понад $ 30 млн, або близько 700 млн грн, додатково сплачених українцями.

Звісно, можна говорити, що запровадження нових податків на іноземні лікарські засоби стимулює розвиток вітчизняних виробників і що на ринку частина ліків іноземних виробників становить лише 35  %  від  загальної кількості, але, по-перше, ці 35 % у грошовому еквіваленті оцінюються в 70 % від загального обсягу ринку, а по-друге, вітчизняне виробництво ліків і медичних виробів, хоча й визнається у всьому світі, але йому складно конкурувати з всесвітньо відомими брендами і за якістю ліків, і за їх безпекою для пацієнтів, вже не говорячи, що цілий ряд ліків українські підприємства взагалі не виробляють.

«На тлі катастрофічного зниження купівельної спроможності українців, коли видатки перевищують їхні доходи, а більшість сімей відкинуто за поріг бідності, важливо, щоб держава подбала про те, аби люди могли дозволити собі необхідні ліки за адекватною ціною. Адже очевидно, що тотальне зубожіння неминуче призводить до погіршення стану здоров’я громадян. І на цьому недобросовісні, але підприємливі особи можуть добре наживатися. Лише подивіться: кількість аптек щомісяця росте, як гриби після дощу, – зокрема, за минулий рік було відкрито близько тисячі аптечних закладів у різних регіонах України, крім Криму та зони АТО», –  переконаний керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.

Тому з огляду на вищезазначене незалежні аудитори пропонують зобов’язати вітчизняних фармацевтів розпочати виробництво лікарських засобів і виробів медичного призначення для імпортозаміщення популярних дорогих іноземних препаратів вітчизняною, більш  дешевою  продукцією. «Причому, за невиконання цієї вимоги мають бути впроваджені відповідні міри. Наприклад, не хочуть найпотужніші українські виробники виробляти оригінальні  субстанції – тоді нехай сплачують спеціальний податок, а додатково залучені кошти держава спрямовуватиме громадянам у вигляді адресної допомоги. На закиди, що вітчизняна сировина може бути менш якісною, треба зазначити, що наші виробники, як правило, завозять сировину з Китаю та Індії, і вона низької якості, а в багатьох європейських країнах взагалі заборонена до використання при виробництві ліків»,  – розповідає Гольдарб.

«Публічний аудит» також пропонує тимчасово ввести максимальну націнку на увесь перелік лікарських засобів і виробів медичного призначення, які продаються в аптеках на території України. Крім того, необхідно скасувати 7 % ПДВ  і 5% додаткового митного збору на імпортні медпрепарати, зобов’язавши великих дистриб’юторів і власників аптек зменшити вартість таких ліків, які будуть ввезені на територію України за новим законодавством, на 12 %.

До того ж, на переконання незалежних аудиторів, важливо, аби Державна служба України провела моніторинг цінових пропозицій медикаментів, а в Кабміні відреагували на виявлені випадки завищення вартості під час їх реалізації в аптечних закладах України. 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ