Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн

В Україні пальне дорожчає через політичні «бійки»

Після невеликого березневого здешевшання нафтопродуктів ціни на пальне знову пішли вгору. Експерти прогнозують, що ріст цін продовжуватиметься. До прикладу, в середині травня ціна бензину А-95 може перетнути позначку 6.30 грн. за літр, і це ще не межа. Здорожчання має кілька причин, про них „Гал-іnfо” розповіли експерти.
Як зазначає експерт ринку нафтопродуктів Леонід Тєплов, «на світових біржах дорожчає «чорне золото», відтак на Нью-Йоркській біржі ціна на барель нафти ще декілька днів тому становила рекордну суму - $117,76, а вже на сьогодні – $119,7. Що стосується Токійської сировинної біржі, то там «чорне золото» також подорожчало. Загалом нафта дорожчає кожного дня. Це зумовить, що в Україні буде значний зріст цін до середини травня. Вже з п’ятнадцятих чисел А-95 може побити межу 6.30, і зростатиме надалі». 

За його словами, головна причина зростання цін не змінилася: падіння курсу долара стосовно інших валют світу та спекуляції на світових біржах. А от, що стосується України, то тут проблема полягає в тому, що Національний банк України (НБУ) з 30 квітня 2008 року підвищує облікову ставку з 10% до 12% річних.

Ще декілька факторів здорожчання пального назвав у коментарі «Гал-info» доктор економічних наук, професор кафедри банківської справи Львівського банківського інституту Ростислав Слав’юк, Як головну причину він назвав політичні «бійки» між Кабміном і Секретаріатом Президента. «Балансувати ситуацію на ринку пального у кризові моменти має Держрезерв, але цього він не робить через заборону, яка не дозволяє викидати пальне на ринок в кризові випадки, а це, як ми розуміємо, політична гра. Також слід наголосити, що значна частина паливних ресурсів сконцентрована у руках декількох осіб, які для того, щоб збагатитись, просто навмисне передчасно провокують ріст цін. Єдиним плюсом у ситуації на ринку пального в Україні є відкриття реконструйованого нафтопереробного заводу на півдні країни», - зауважив пан Слав’юк.

Пальне традиційно дорожчає з початком весни, а саме з початком сільськогосподарських робіт. Цьогорічна весна – не виняток. Заступник голови Львівської облдержадміністрації з питань АПК Іван Стефанишин наголосив, що на зростання цін сільськогосподарських продуктів вплине чотири чинники: ріст цін на пальне, збільшення орендної плати за землю, ріст цін на добрива та збільшення зарплатні працівникам у сільськогосподарській галузі. „Звичайно, подорожчання пального вплине на ціни закупівлі і, в результаті, на собівартість товарів. Хоча, з огляду на ситуацію, перш за все постраждають закупівельники. Споживач не має відчути значного стрибка цін”, -- каже він. Стефанишин додав, що собівартість сільськогосподарської продукції зросте до осені не менше, як на 20%.

Окрім того, є ще й внутрішньобласні чинники, які частково впливають на здорожчання пального. Так, Львівське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України зафіксувало припинення з 25 лютого 2008 року, як роздрібної, так і безготівкової реалізації нафтопродуктів на АЗС ВАТ "Укрнафта".

„Зазначене припинення реалізації нафтопродуктів усунуло конкуренцію між учасниками ринку товару, які за умови відсутності діяльності на ринку ВАТ "Укрнафта", яке є одним з найкрупніших його операторів, реалізовували нафтопродукти за щораз вищими цінами, намагаючись отримати максимальний прибуток. Дії ВАТ "Укрнафта" та ТзОВ "Оптіма-Трейд", які полягають у необґрунтованому припиненні реалізації нафтопродуктів за готівку та безготівковий рахунок на своїх АЗС у Львівській області, що призвело до стрімкого підвищення роздрібних цін на нафтопродукти на АЗС інших операторів регіонального ринку, створило соціальну напругу в суспільстві та ущемило інтереси великої кількості споживачів”, - розповіли в ЛОТВ АМКУ. За виявленими ознаками порушення Львівським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України розпочато розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Втім, для пересічних мешканців Львівщини є і хороші новини: як зазначив у коментарі «Гал-іnfо» заступник голови ЛОДА Тарас Федак, в області наразі немає передумов щодо підвищення ціни на приміські і міжміські перевезення. На його думку, наразі перевізникам вдається вкладатися у верхню і нижню межу затверджених тарифів на перевезення, а тому підняття ціни, як це сталося нещодавно у Львові, наразі не передбачається. „Зараз питання про підняття ціни не стоїть, - каже Федак. – Є мінімальна та максимальна ціна і перевізникам вдається регулювати вартість у цих рамках”.

 
Оксана МИРУТЕНКО
 
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ