Про деталі впровадження е-квитка у Львові журналіст Гал-інфо поспілкувався з керівником проекту автоматизованої системи оплати проїзду «Львівавтодору» Сергієм Журбенком.
Пане Сергію, розкажіть нам, що ж таке електронний квиток який планують запровадити у Львові ?
В цілому електронний квиток це засіб оплати проїзду, який буде побудований так щоб максимально відійти від готівкових розрахунків і зробити оплату більш зручною, ще він дозволить вести гнучку тарифну політику і вводити різні тарифи. Насправді тарифна політика це є складова міської мобільності, це не просто транспортна стратегія і використання транспорту, це в цілому спосіб пересування людей по місту. Сюди входить як громадський транспорт, приватний транспорт, велосипеди, пересування пішки. Зробити громадський транспорт таким щоб він вписався в цю політику мобільності і дозволить електронний квиток.
Ми у Львові робимо його не таким як у інших містах. Основна відмінність полягає в тому, що ми хочемо перейти на оплату за транспортну роботу. Жодне місто яке впровадило в Україні електронний квиток не використовує його в такий спосіб.
Поясню що це таке. Буде оператор електронного квитка який збиратиме гроші за проїзд, на даний час це ЛКП «Львівавтодор», і він буде платити підприємствам перевізникам за ту відстань яку вони проїдуть по графіку.
Тобто фактично перевізнику не буде різниці скільки він перевезе пасажирів? Йому будуть платити за рейс? Але чи можливо це проконтролювати ?
Так. Ми замовляємо разом з системою оплати проїзду систему контролю транспортних засобів. Всі транспортні засоби будуть під контролем «Львівавтодору». Ми будемо бачити як рухався транспорт, як він дотримувався графіків і чи зупинявся він на зупинках, в транспорті будуть встановлені датчики відкриття дверей, так що просто так повз зупинку він не проїде. Крім того ми розраховуємо на активність громадян, які будуть скаржитись на якість перевезень.
Отже нам прийдеться відмовитись від формату маршруток ? І автобуси будуть змушені зупинятись на зупинках не зважаючи чи є там пасажири ?
Так. Нагадаю, управління транспорту планує на днях провести конкурс на перевезення у Львові і там вже не буде маршруток. Також можливо будуть корективи в схемах руху автобусів.
Як виглядатиме сам електронний квиток, його принцип роботи?
Умовно це буде пластикова картка яка міститиме свого роду кошти на рахунку, пасажир при вході в транспорт повинен прикласти її до валідатора і відмітити свою поїздку. Ми плануємо біля кожних дверей встановити один або навіть два валідатори.
Чи отримає пасажир якийсь квиток після того як він приклав свою картку до валідатора ?
Ні. Ми не плануємо ніякого друку квитків, це додаткові витрати і це зменшує надійність самої системи. Перевірку того чи пасажир завалідував свій квиток будуть здійснювати контролери. При вході контролера в транспорт будуть вимикатись валідатори і під час перевірки буде відсутня можливість недобросовісним пасажирам швидко оплатити проїзд як побачив контролера. Контролери будуть мати спеціальні пристрої-зчитувачі до яких будуть прикладати картки і на них відобразиться інформація чи картка була завалідована.
Чи плануються різні види карток для різних категорій населення, пенсіонерів, студентів, учнів, тощо ?
Всі картки будуть однакові на вигляд для всіх. Якщо будуть збережені пільги в такому форматі як є зараз, то картки для пільговиків будуть іменними, для інших категорій по бажанню. Картки можна буде купити в будь якому кіоску, і там їх можна буде також поповнити. Так само поповнити картку можна буде в банкоматі, платіжному терміналі, через інтернет. По бажанню можна буде оформити іменну картку адже якщо ви покладете на неї певну суму коштів і загубите її то лише іменну картку можна буде відновити не втративши кошти.
Можна буде якимось чином побачити чи є ще кошти на твоїй картці ?
Так, ми плануємо, що це можна буде зробити на тих самих валідаторах. Буде додаткове меню яке дозволить як подивитись баланс так і заплатити за інших пасажирів крім себе.
Чи введення електронного квитка автоматично запровадить безкоштовну систему пересадок ?
Так. Ми плануємо, що основний наш квиток буде на певний термін часу. Наразі мова йде про 60 хвилин. Якщо ми будемо бачити, що пасажири не встигають то ми можемо збільшити цей період наприклад до 70 хвилин. Але є розрахунки, що для Львова 60 хвилин є більш чим достатньо щоб дістатись з пересадками між двома точками.
При пересадці пасажир повинен буде також завалідувати свою картку в новому транспортному засобі. І на екрані побачить сповіщення, що він перебуває в межах вже оплаченої поїздки і додаткові кошти списані не будуть (при умові, що не закінчився час оплаченої поїздки).
А якщо під час поїздки в новому транспорті час таки закінчився ? Потрібно якось додатково оплатити поїздку ? Хто це буде контролювати ?
Ми плануємо, що пасажир повинен встигнути сісти в новий транспорт під час оплаченого ліміту часу, а вже час цієї поїздки не буде враховуватись, навіть якщо він вийде за межі однієї години.
А якщо будуть поломки ? Чи можна якось отримати назад оплату за проїзд якщо не доїхав ? Наприклад зараз водії маршруток віддають гроші якщо поламаються і не довезуть пасажирів.
У випадку електронного квитка всі пересадки будуть безкоштовними, у вас є квиток терміном на годину, якщо зламався один транспорт просто пересідаєте на інший. Якщо будуть якісь глобальні ситуації, то відповідно наша система відстежить, що там було і може бути незначно збільшений час для цих пасажирів, або в подальшому будемо якось це якось компенсовувати за зверненнями.
Дуже важко передбачити всі можливі випадки які можуть статися і закласти їх в систему. Але більшість з цих варіантів ми закладаємо і технічне завдання вже на етапі завершення. Ми плануємо його вже на днях передати на затвердження.
Чи можливі поломки валідаторів ? Як пасажир буде знати, що система працює ?
Буде світлова і звукова індикація. Пасажир приклав картку – засвітивcя зелений сигнал і прозвучав звуковий. Крім того всі термінали будуть віддалено контролюватись. Якщо якийсь з них вийде з ладу, то туди одразу буде виїжджати ремонтна бригада. Поміняти валідатор це хвилина часу.
Чи збережеться готівкова форма оплати за проїзд ?
Так. Але планується, що квиток у водія за готівку буде десь на 70-100% дорожчим. Умовно ми розраховували на сьогоднішній день які повинні бути тарифи, то це 6 гривень за годину користування транспортом у випадку електронної оплати і 10 гривень якщо ви оплачуєте проїзд готівкою.
Тобто у Львові вже не буде різниці у вартості проїзду в електротранспорті чи автобусі ?
Так. Буде оплата 1 години проїзду незалежно від виду транспорту і видів пересадок між ними.
Чи плануються інші часові проміжки крім оплати за одну годину ? 20 хвилин півтори години ?
Ми закладаємо в технічні умови таку можливість, але наразі не відомо чи запровадимо таке. Будемо вивчати попит. Як правило коли міста стартують систему електронних квитків то спочатку робиться мала лінійка послуг, а потім вона розширюється. Система буде універсальна і дуже гнучка.
Чи означає це, що з впровадженням електронного квитка у Львові ще раз піднімуть ціни на проїзд ?
Ні. Ми будемо робити так як зараз робить «Львівелектротранс». Тобто квиток на місяць дешевий, а разова поїздка дорога. Це загальноєвропейська практика яка спрямована на те, щоб заохотити громадян користуватись міським транспортом. Ми плануємо так, щоб місячний квиток був дешевшим ніж 50 поїздок на місяць. За європейською практикою розрахунок йде виходячи з 2.5 поїздок на кожен робочий день.
А якщо людина їздить лише два рази на день транспортом то їй вигідніше купувати разові квитки ?
Як показують дослідження, ті хто користується громадським транспортом їздить більше 2 разів на день. Крім того, якщо людина буде мати безлімітний проїзд на місяць то кількість користування транспортом зростає.
Чи плануються якісь акції, різні пакети для оплати, сімейні картки і т.д ?
Наразі ми не думали про такі речі, але все це можливо. Насправді механізм регулювання тарифів який дає впровадження електронного квитка дає великі можливості. Ми зможемо наприклад в певний день тижня певним мешканцям давати якусь умовну знижку. Наприклад безкоштовна поїздка на день міста, абощо.
Чи готові з електронним квитком працювати приватні перевізники ?
Ми проводили багато переговорів з приватними перевізниками, насправді вони всі хочуть електронний квиток.
Ну в Тернополі ніби теж хотіли, а тепер там великі проблеми з цим питанням.
В Тернополі з самого початку підійшли не правильно до впровадження електронного квитка. Ті гроші які збираються через систему забирає оператор е-квитка, який отримує свій відсоток, а потім перераховує гроші перевізникам. В Тернополі оплата йде саме за кількість перевезених пасажирів. Відповідно гроші надходять не готівкою, а пізніше ще й мінус відсоток. Це зовсім інша система електронного квитка. Там водій на своєму валідаторі відмічає картку кожного пасажира, друкується відповідно квиток, і водій віддає картку і квиток пасажиру. Це досить умовна автоматизація.
Наші перевізники погоджуються саме на формат який ми запропонували, тобто оплата за транспортну роботу, за рейси які заплановані графіком, а не пасажирів. Перевізника не цікавить пустий він чи повний їде. Тобто перевізники зохочуть їздити більше, і управління транспорту буде мати реальні важелі впливу, щоб перевізники їздили і задовольняли потреби пасажирів.
А як система буде працювати з пільговиками ? Вони теж повинні мати свої електронні картки ?
Так. Всі пасажири навіть ті які мають право на безкоштовний проїзд повинні прикласти свою картку до валідатора і зафіксувати свій проїзд. Так написано в законі. Пасажир крім посвідчення яке дає право на пільговий проїзд повинен мати зареєстрований в системі електронний квиток. А вже в системі буде запрограмована вартість проїзду по цьому квитку, чи повна оплата, чи пільгова, чи взагалі безкоштовна.
А як пільговики отримають свої е-квитки ?
Всі міста які вводили е-квитки і де є велика кількість пільговиків стикались з проблемою першої видачі цих квитків. Ми плануємо розгорнути Центр обслуговування пасажирів громадського транспорту на Горбачевського, а також в кожному ЦНАПі.
Чи буде захищена така система ? Чи можливо буде підробити е-квиток ?
Система яку ми запроваджуємо є досить захищена. Сам електронний квиток не містить жодної інформації про власника, кошти і т.д. Він містить лише ідентифікатор абонента, а база буде розміщена на спеціалізованих серверах, і там будуть прописані всі правила за якими їздить власник того чи іншого е-квитка. Відповідно сама картка буде дешевша, безпека буде значно вища, а головне система буде дуже гнучкою, при будь яких змінах не потрібно буде замінювати картки.
Тобто це буде своєрідна картка львів’янина до якої крім проїзду можна буде прив’язати різноманітні функції ? Квитки на стадіон, різні акції, театри і т.д ?
На даний час ми плануємо прив’язати до цього електронного квитка ряд супутніх послуг. Перш за все транспортних. Це і оплата паркування, велопрокат, почали переговори з залізницею щоб можна було цією карткою оплатити приміські перевезення, але наразі там все дуже складно. Також ми запланували щоб ця картка одночасно була учнівським квитком для учнів. Для студентів це складніше, бо більшість закладів прив’язали студентські квитки до банківських карток, але ми ведемо переговори щоб об’єднати банківську картку з електронним квитком.
Який можливий термін впровадження електронного квитка ?
Насправді ми нічого не чекаємо, так вийшло, що спочатку ми чекали погодження міністерства фінансів щоб погодити кредит, потім була затримка виділення грантових коштів. Реально ми почали працювати над проектом з грудня 2017 року. З середини січня ми працюємо над технічним завданням і воно практично готове.
А скільки часу необхідно для самого запуску системи ? Це зробиться одномоментно за одну ніч ?
Ми оцінюємо, що на сам процес монтажу обладнання потрібно до 6 місяців, це максимальний термін. Все буде залежати від того чи буде монетизація пільг. Якщо всі пільги будуть монетизовані то ми зможемо запустити всю систему за один день. Не потрібно буде виготовлення пільгових карток з персональними даними, всі картки з’являються в продажу люди їх купують і їздять. Якщо пільги збережуться в такому форматі як зараз то спочатку потрібно буде видати біля 150 тисяч пільгових квитків з нульовою оплатою, і до 200 тисяч пільгових для учнів та студентів. Це зробити дуже складно. Тому ми можливо будемо видавати їх раніше, до того як запустимо систему, а потім будемо стартувати частинами - трамваї, тролейбуси потім автобуси. Все буде дуже залежати саме від цього процесу. Відповідно автобуси будуть відкладатись до того часу поки пільговики не будуть забезпечені своїми картками.