Сказати, що житлово-комунальне господарство Львівської області перебуває у не дуже доброму стані, - це не сказати нічого. Без оновлення основних фондів, без радикального втручання у цю галузь тепер уже не обійтися. Як рятувати ЖКГ Львівщини, а також про ситуацію з тарифною політикою в інтерв’ю із заступником голови Львівської ОДА Володимиром Губицьким.
У чому причина такого занепаду нашого ЖКГ?
За останні рокив галузі житлово-комунального господарства нагромаджено багато проблем, що ставлять під загрозу можливість його подальшого сталого функціонування.
Фізичне та моральне старіння основних фондів, погіршення технічного рівня виробництва та зниження якості послуг, взаємна невідповідність чинних тарифів і реальних витрат на надання послуг на підприємствах житлово-комунального господарства, постійне підвищення вартості енергоносіїв при незмінних тарифах на послуги, зростання заборгованості споживачів щодо оплати наданих послуг, значне зменшення обсягів державного інвестування – ось основні причини неефективного та збиткового функціонування підприємств галузі.
Чи є в керівництва області стратегічне бачення подолання цих диспропорцій?
Одним із шляхів вирішення проблем у сфері теплопостачання, водопровідно-каналізаційному господарстві, житловому секторі тасоціальній сфері є розробка обласних програм, що дозволяєефективно використовувати матеріальні та енергетичні ресурси.
На цей час в області розробляються три Програми: Програма модернізації систем теплопостачання у Львівській області на 2012-2016 роки та Регіональнацільовоїекономічноїпрограмиенергоефективностіу Львівській області на 2012-2015 роки та Регіональна програма “Питна вода України” у Львівській області на 2012-2020 роки.
Проектоднієї з трьох програм «Регіональна програма “Питна вода України” у Львівській області на 2012-2020 рокиоприлюднено для обговорення.
Вже кілька місяців у Бориславі нема води. При цьому в принципі проблема водопостачання цього міста не вирішується вже більше як 5 років. Наскільки така ситуація є типовою для області?
У Львівській області централізованим водопостачанням постачанням забезпечено 44 міста і 24 селища міського типу. Критичним з точки зору водозабезпечення на цей час залишаються Борислав, Турка, Трускавецьк, Мостиська, Рудки Самбірського району, селище міського типу Славське.
Загальна протяжність водопровідної мережі області становить 3749,5 км, Протяжність замортизованих та аварійних мереж –1469,1 км або 39,2 відсотки.
В населених пунктах області в основному функціонує загальносплавна каналізаційна система. Загальна протяжність каналізаційної мережі становить 1700,7 км, в тому числі 683,9 км замортизованої та 313,9 км аварійної.
Перекачка стоків здійснюється 60-ма каналізаційними насосними станціями, які вимагають реконструкції та технічного переоснащення. Як бачите ситуація є, м’яко кажучи, недоброю і потребує ретельного втручання.
Понад те, на сьогодні в області досягнута критична межа зносу основних фондів водопровідного господарства (57,2%). Починаючи з 2006 р. зношеність основних засобів постійно збільшується. Якщо у 2006 році цифра зношеності становила – 51,3%, то у минулому році вона зросла до 57,2 %.
З огляду на сказане зрозуміло, що проблеми, подібні до Бориславської, потребують комплексного і системного підходу і відповідного фінансування. Тактикою поточних ремонтів їй не запобігти.
Як формується тарифна політика підприємств водопровідно-каналізаційного господарства?
У серпні 2011р. введена в діюпостанова Кабінету Міністрів України від 01.06.11 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», у якій затверджено порядок формування тарифів, зокрема на централізоване водопостачання та водовідведення.
В області діапазон тарифів на послуги водопостачання для населення коливається від 1,73 грн./м3 (м. Пустомити) до 7,90грн./м3 (м. Борислав), при середньому тарифі на послуги водопостачання для населення в області -4,89 грн./м3. Відповідно діапазон тарифів на послуги водовідведення для населення становить від 1,22 грн./м3 (м. Борислав) до 8,82 грн./м3 (м. Городок), при середньому тарифі на послуги водовідведення для населення в області -4,02 грн./м3.
А чи впливає невідповідність діючих тарифів і реальних витрат на надання послуг підприємствами житлово-комунального господарства?
Невідповідність витрат на надання послуг підприємствами житлово-комунального господарствадіючим тарифам призводитьдо зростання збитковості діяльності підприємств,відсутності обігових коштів на модернізацію, покращення основних фондів та впровадження прогресивних енергозберігаючих технологій. Така ситуація призводить до збільшення навантаження на бюджет, через процедуру відшкодування різниці в тарифах, а також несвоєчасних розрахунків за спожиті енергоносії.
Який фінансово-економічний стан підприємств водопровідно-каналізаційного господарства області є невтішним?
Рівень оплати послуг водопостачання та водовідведення за 2011р. всіма категоріями споживачів становить 106,5%. Заборгованість із 133314,1тисяч гривень, у порівнянні з 2010 роком зменшилась на 955,7 тисяч.
Збиткипідприємств, що надають послуги з водопостачання та водовідведення, за 2011 року становлять 7 1743.5 тис. грн., щона 1 9453,2 тис. гривень або на 37,2% більше ніж і 2010 році.
Що ж робити?
Проблеми водопровідно-каналізаційного господарства можливо вирішити наступними шляхами:проведення реконструкції міських мереж та будівництва напірно-акумуляційних споруд,проведення реконструкції мереж водопостачання, реконструкції водоочисних споруд водозабору,встановлення знезалізнюючого обладнання на водозаборах та проведення реконструкції магістральних водогонів та насосного обладнання. До цього переліку слід додатибудівництво та реконструкція каналізаційних очисних споруд.
На початку нашої розмови ви говорили про «Регіональну програму “Питна вода України” у Львівській областіна 2012-2020 роки»?
Метою Програми є покращення забезпечення населення області питною водою нормативної якості в межах обґрунтованих обсягів споживання; підвищення ефективності та надійності, функціонування системи водопостачання та водовідведення, відновлення, охорона та раціональне використання джерел питного водопостачання і забезпечення гарантованих Конституцією України прав громадян на достатній життєвий рівень та екологічну безпеку.
Які завдання та заходи Програми?
Насамперед, упорядкування зон санітарної охорони джерел питного водопостачання, модернізація водозабірних споруд, упровадження станцій (установок) доочищення питної води у системах централізованого водопостачання, інвентаризація каналізаційних очисних споруд, розроблення схем оптимізації роботи систем централізованого водопостачання та водовідведення, оснащення лабораторій здійснення контролю якості води та стічних вод сучасним контрольно-аналітичним обладнанням.
Яких результати ви оцікуєте?
Впровадженнязавдань та реалізація заходів Програми дозволить підвищити якість питної води та очищення стічних вод. Як результат поліпшення санітарної, епідемічної та екологічної ситуації в населених пунктах області, зменшення використання електроенергіїпри впровадженні новітніх технологій,цілодобовеводопостачання населенню.
Можете сказати про орієнтовніобсяги та джерела фінансування Програми?
Реалізація Програми складається з двох етапів: 2012-2015 роки та 2016-2020 роки. Орієнтовні обсяги необхідного будівництва тареконструкції системводозабору,водопостачання та водовідведення в населених пунктах Львівськоїобласті, визначених Програмою за рахунок всіх джерел фінансування у 2012-2020 роках,складають 200,4 мільйонів гривень, в тому числі у 2012-2015 роках – 84,9 мільйона, 2016-2020 роках – 115,5 мільйонів.Але хочу зазначити, що програмаще доопрацьовується, уточнюються вартісні показники заході та суми співфінансування з інших джерел.
Чи можна ознайомитися з програмою?
Ця програма знаходиться на сайті Львівської обласної адміністрації, там можна її переглянути. Адреса сайту: www.loda.gov.ua/ua/current-activity/social-policy.
Розмову вів Петро Пакош.