Вже найближчим часом у Львові можна очікувати чергового скандалу між підприємцями та міською владою. Не встигли міські посадовці врегулювати ситуацію з МАФами, як визріла нова проблема з підприємцями. Цікаво, що і цього разу – з вини посадовців. Причиною чергового конфлікту між бізнесом і владою, на цей раз, є зовнішня реклама у місті. Все було б добре, якби міські чиновними не надумали змінити правила її розміщення. Як це не парадоксально звучить, але відтепер вивіски магазинів та закладів громадського харчування мерія, чомусь, вважає рекламою. Справа в тому, що виконавчий комітет міської ради ще в лютому цього року прийняв рішення, яким внесено зміни до існуючого положення про затвердження Порядку встановлення вивісок у місті Львові. Таке рішення міськвиконкому викликало чимало дискусій серед посадовців та міських депутатів, і призвело до масового обурення підприємців.
Пан Кашуба розповів, що Представництво Держкомпідприємництва зверталося до міськвиконкому стосовно питання вивісок ще 2006 року. Тоді на ім’я мера Львова Андрія Садового було відіслано лист у якому пропонувалося скасувати рішення щодо процедури погодження вивісок, яке суперечило законодавству. Тоді Держкомпідприємництву надійшов лист від імені юридичного управління, в якому йшлося про те, що дійсно вимоги Держкомпідприємництва мали всі підстави.
Натомість вже у лютому 2008 року з’явилася нова ініціатива внести зміни у діюче положення щодо демонтажу вивісок, які, на думку Львівської міської ради, встановлені з порушеннями.
Кого ж з міських посадовців не задовільняла стара редакція Правил розміщення зовнішньої реклами?
«Проект рішення виконкому розробляло КП „Адміністративно-технічне управління”, яке очолює Інна Свистун», — зазначив пан Кашуба. Цікаво, що перед тим, як приймалося це рішення не відбулося громадського обговорення, однак мерія вважає, що це рішення є чинним, оскільки усім підприємцям розіслали приписи про усунення порушень і самовільне встановлення вивісок. В іншому випадку, якщо вивіски будуть встановлені без дозволів – їх будуть демонтовувати. Як повідомив Кашуба, тим, хто відмовиться самостійно демонтувати вивіски — загрожує штраф. Натомість, у свою чергу підприємці дивуються, адже раніше вже погоджували свої вивіски з Львівською міською радою. Крім того, підприємцям пропонується оплачувати за вивіску у розмірі 40 гривень за 1 квадратний метр.
„Згідно із законом, вивіски на зразок „Хліб”, „Молоко”, „Мовна школа International House”, „Магазин „Каштан”, „Бар „Квітка” не можуть вважатися рекламою, а тому підприємцям не потрібно виконувати приписи міськради, демонтовувати їх чи отримувати нові дозволи, затрачаючи на це кошти”, – говорить Кашуба. Разом з тим він переконаний, що коли підприємці звертатимуться до суду — суд буде на їхньому боці.
За його словами, брати гроші за вивіски, як за рекламу, обмежувати розміри вивісок, погрожувати демонтажем і штрафами, – ці положення суперечать діючому законодавству, зокрема Закону «Про рекламу» і потребують негайного скасування.
«Наразі цю справу вивчає прокуратура», — зазначив він.
На захист підприємців стали також міські депутати. На останній сесії міськради прозвучало депутатське звернення до виконавчого комітету міськради із вимогою скасувати нещодавно внесені зміни, яким вводиться новий порядок встановлення вивісок у Львові. Як розповідає депутат Львівської міської ради, член постійної комісії архітектури містобудування та охорони історичного середовища Андрій Чіпко, в нього склалося враження, що у Львівському міськвиконкомі, ігноруючи думку підприємців, просто взяли калькулятор й порахували, скільки у Львові магазинів, скільки вивісок, скільки вони займають метрів, і скільки відповідно отримає від цього міська казна.
Як повідомив Чіпко, у питанні вивісок держава має свою думку, а міськрада свою, яка суперечить законодавству і йде на шкоду місцевому малому і середньому бізнесу.
Ще один цікавий нюанс у цій справі. Львівська мерія, продовжуючи практику проведення громадських слухань «заднім числом», таки провела громадські обговорення 16 травня (а рішення виконкому датується 18.02.2008) Про затвердження Правил розміщення зовнішньої реклами у місті Львові у новій редакції.
«Обговорення проекту нової редакції Правил розміщення зовнішньої реклами у Львові, що відбулося у сесійній залі міськради важко назвати громадськими слуханнями», — заявила юрист Асоціації зовнішньої реклами України Ірина Степанова. За її словами, це зібрання не має статусу громадських слухань, оскільки порушено ЗУ «Про регуляторну політику у сфері господарської діяльності». Також не було опубліковано оголошення про оприлюднення проекту регуляторного акту. Ірина Степанова зазначила, що Асоціація зовнішньої реклами має зауваження до багатьох пунктів проекту нової редакції Правил, і якщо вони не будуть враховані мерією, Асоціація буде врегульовувати це питання у судовому порядку. Юрист підкреслила, що проект нової редакції Правил розміщення зовнішньої реклами у місті Львові має багато протиріч із Правилами розміщення зовнішньої реклами, які були затверджені Кабміном.
А мерія продовжує переконувати — все відбувається у правовому полі. Перш ніж вносити зміни у рішення виконкому міської ради, яке регулює порядок встановлення вивісок у місті Львові, робоча група опрацьовувала законопроект про зміни до закону України „Про рекламу”. Про це в коментарі „Гал-info” заявила директор КП „Адміністративно-технічне управління” Львівської міської ради Інна Свистун.
„Робоча група працювала тривалий час і одним з документів, який вона вивчала, це був законопроект про зміни до закону України „Про рекламу”, – каже Свистун. – Порядок встановлення вивісок не суперечить закону України «Про рекламу».
За її словами, єдиною відмінністю є встановлення розміру вивіски, який встановив рішенням своїм виконавчий комітет, а саме 0,5 кв.м. За словами чиновника, орган місцевого самоврядування може приймати такі рішення.
„Саме цим було продиктовано внесення розміру вивіски. В цьому ж рішенні виконкому всім підприємцям давався термін. Ми зробили багато роботи для того, щоб попередити всіх, що до 15 травня відповідно до рішення виконавчого комітету підприємцям потрібно привести свої конструкції на фасадах у відповідність до рішення. Якщо на пам’ятках архітектури – то погодити місце розташування, якщо рекламні конструкції – то подати заявки на отримання дозволу. Рекламні конструкції завжди були рекламою. Не можна говорити, що відповідно до старого порядку розміщення вивісок вони були вивісками” , – стверджує Інна Свистун.
На думку Свистун, вивіска – це табличка. „Вивіскою не може бути конструкція розміром 6 м на 1 м, – каже Свистун. – Всім підприємцям справді були скеровані приписи”.
На її думку, півметра квадратного достатньо, щоб повідомити мешканців про послуги. Законодавець має певні нормативні документи, де встановлює, що вивіска, наприклад, національних закладів, університетів є розміром 0, 48 м кв. Ми не винаходили щось абсолютно нове. Ми проаналізували існуючі нормативні документи і на підставі них прийняли рішення, яке було б максимально найкращим для міста.
Остаточну крапку у цій справі мусить поставити прокуратура. А до цього часу підприємцям залишається або виконувати нові вимоги мерії і демонтовувати свої вивіски, якщо їх розмір не відповідає вимогам міськради, або ж ігнорувати їх і звертатися до суду. Ярослав Кашуба рекомендує останнє.
Підготувала Ірина Курій
Фото - www.lakor.com.ua