26-го грудня відбулась прес-конференція, де учасники представили результати громадських перевірок кафе, барів та ресторанів, у яких порушують права споживачів та антитютюнове законодавство. Спікери наголосили на тому, що відсутність тютюнового диму в приміщеннях вже стала соціальною нормою, а найбільша кількість порушень пов’язана саме із курінням кальянів.
Впродовж листопада-грудня 2016 р громадські організації та волонтери провели рейди у Києві, Дніпрі, Запоріжжі, Харкові, Одесі та Львові з метою виявлення та усунення порушень законодавства про заборону куріння у приміщеннях закладів ресторанного господарства. Якщо під час перевірок у приміщенні закладів курили, то волонтери надсилали скарги до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. За результатами рейду у 6 містах написано близько 120 скарг.
«В українському законодавстві чітко визначено, що курити у закладах ресторанного господарства заборонено. Тут не існує жодних виключень, оскільки куріння є загрозою для життя та здоров’я людей. Функція Держпродспоживлужби якраз і полягає у контролі за дотриманням виконання антитютюнового законодавства у кафе, барах та ресторанах. Ефективність роботи у цьому напрямку також залежить від співпраці служби із громадськими організаціями та безпосередньо споживачами», - зазначила Лілія Стиренко, в. о. заступника голови Держпродспоживслужби.
Департамент захисту споживачів Держпроспоживслужби має окремий відділ контролю за рекламою та дотриманням антитютюнового законодавства. Саме цей підрозділ відповідальний за здійснення державного контролю за дотриманням положень Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення», який забороняє курити тютюнові вироби, кальян та електронні сигарети у приміщені закладів ресторанного бізнесу.
«Кожен споживач має право захистити себе від тютюнового диму в будь-якому закладі громадського харчування, написавши скаргу до Держпродспоживслужби. Це дуже простий, але водночас дієвий механізм відстоювання своїх прав», - зауважив Петро Король, юрист проекту «Київ без тютюнового диму» Центру демократії та верховенства права.
Зразок скарги можна завантажити за посиланням http://bit.ly/skarha1. При написанні скарги важливо вказати назву закладу, його адресу та юридичну особу суб’єкта господарювання. Цю інформація можна знайти у фіскальному чеку чи у книзі відгуків та пропозицій, що міститься у куточку споживача закладу та має бути надана на вимогу клієнта. Готову скаргу можна надіслати на електронну адресу Держпродспоживслужби [email protected] або поштою на адресу: вул. Б. Грінченка, 1, м. Київ, 01001.
«У грудні цього року виповнилось вже 4 роки, як в українських ресторанах перестали курити. Ця норма позитивно сприймається у суспільстві. За результатами моніторингу вкінці 2015 р., 84% кафе, барів та ресторанів були бездимними. На жаль, з кожним роком рівень виконання закону дещо знижується. Це пов’язано із тим що понад рік споживачі не мали права захистити себе через мораторій на перевірки бізнесу. А недобросовісні заклади через безкарність нехтували законом. Тому цьогоріч ми вирішили зосередитись саме на порушниках, щоб антитютюнове законодавство виконувалось на належному рівні», - наголосив Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя»
У процесі рейду учасники зіткнулись із тим, що адміністрація закладів часто не розуміє, що як активне так і пасивне куріння кальянів становить небезпеку для здоров’я.
Проте Всесвітня організація охорони здоров’я чітко зазначає1, що дим кальяну токсичний: містить канцерогенні речовини, важкі метали, чадний газ та інші небезпечні сполуки. Окрім того, дослідження підтверджують, що куріння кальяну викликає порушення функцій серця, легень, провокує втрату свідомості, отруєння чадним газом, є фактором ризику виникнення онкологічних захворювань, порушує психічне здоров’я. До того ж навіть «безнікотинові» чи «безтютюнові» суміші для куріння кальянів також є небезпечними, адже окрім нікотину вони містять ті ж самі токсиканти, які мають аналогічну біологічну активність, що й вироби на основі звичайного тютюну.
«Порушення антитютюнового законодавства часто супроводжуються й іншими порушеннями прав споживачів у кафе, барах та ресторанах. Зокрема у багатьох недобросовісних закладах нема куточку споживача, істотним порушенням є відсутність інформації про суб’єкта господарської діяльності, яка має бути на вивісці належності закладу ресторанного господарства, в фіскальному чеку, меню, а також у книзі відгуків та пропозицій. Часто адміністрація це робить навмисно, щоб споживач не зміг отримати необхідну інформацію для написання скарг. Але про такі випадки також потрібно повідомляти Держпродспоживслужбу, а у разі конфліктів з персоналом обов'язково викликати поліцію», - зауважив Андрій Лига, член правління Всеукраїнської федерації споживачів "ПУЛЬС", ГО «Новий день України».
Під час прес-конференції учасники наголосили на тому, що високий рівень виконання законодавства із захисту прав споживачів залежить від ефективної взаємодії між державними органами, громадськістю та добросовісним бізнесом.