За два роки українські автоімпортери виплатили до бюджету понад 4,5 млрд гривень у вигляді спецмита. СОТ позбавила їх цього обов’язку, - Forbes.
Україна програла спір Світовій організації торгівлі, предметом якого стало мито, введене урядом два роки тому, на ввезення нових імпортних легкових автомобілів. Першою скликати експертну панель СОТ і розібратися з діями України попросила Японія. Потім до спору долучилися Австралія, Індія, Євросоюз, Корея, Росія, США і Туреччина. У підсумку 26 червня уряду рекомендували скасувати мито. Міністерство економічного розвитку погодилося з вироком і пообіцяло виконати його якнайшвидше.
Додатковий збір Кабмін ввів у квітні 2013 року. Спочатку за ввезення авто з двигуном об'ємом 1–1,5 л стягували плату в розмірі 6,46%, за авто з об'ємом двигуна 1,5–2,2 л – 12,95%. Потім мито двічі знижували. Тепер воно становить 2,15 і 4,32% відповідно. Тоді уряд називав це вимушеним заходом для захисту українських автовиробників від імпорту. Останнім він так і не допоміг.
За даними асоціації «Укравтопром», 2013 року виробництво легковиків у країні зменшилося на третину, а загальний обсяг автопродажів – на 9%. Зате цей захід суттєво зашкодив автоімпортерам. За словами голови Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД)Олега Назаренка, того ж року їм довелося заплатити близько $253 млн спецмита, незважаючи на те що більшу частину автомобілів вони встигли ввезти до його впровадження. 2014-го імпорт легкових машин знизився на 43%.
У країну було ввезено 62 600 авто на суму $1,2 млрд. Середня митна вартість кожної ввезеної іномарки була на $2 000 вищою, ніж роком раніше. Отже, 2014-го автоімпортери переплатили до бюджету понад $100 млн.
Цьогоріч, за інформацією Назаренка, імпорт знизився ще на 57%. Для них скасування спецмита – безперечно, приємна новина. Але це не виправить ситуацію на ринку. «Ціна на автомобілі з об'ємом бензинового двигуна 1–1,5 л зменшиться на 2,15%», – підрахував генеральний директор компанії «Ніссан Мотор Україна» Андрій Нестеренко.
Наприклад, автомобіль, який коштує $20 000, за його оцінками, подешевшає до $19 600. Та й то не відразу. У країні ще певний час продаватимуть машини, завезені зі сплатою мита.
Головна проблема автоімпортерів – не в податку на імпорт, а в знеціненні національної валюти. «У таких реаліях авторинку досить важко генерувати позитивну дохідність», – кажеЙозеф Граф, директор компанії «Порше Україна», генерального імпортера Volkswagen, Audi і SEAT. Із початку розслідування СОТ ці валюти в Україні подорожчали утричі.
Проте жоден зарубіжний автобренд не поспішає йти з України. Чому? «У країні є колосальний відкладений попит на внутрішньому ринку, – упевнений голова ВААІД. – Ми сьогодні перебуваємо на другому місці у світі після Куби за застарілістю парку легкових автомобілів: їхній середній вік – 21,5 року. За стабілізації економічної ситуації перспективи цього бізнесу тут колосальні».