Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Експерти розповіли про перспективи діджиталізації процесу видачі ліцензій в українській гемблінг-індустрії

Нещодавно у Верховній Раді було зареєстровано новий законопроєкт №9256, в якому йдеться про ліквідацію КРАІЛ – національного регулятора азартних ігор в Україні.

Автори заявляють, що саме так можна знизити корупційні ризики під час видачі ліцензій гемблінг-операторам та значно пришвидшити весь процес їх отримання. Уряд пропонує повністю автоматизувати діяльність у сфері ліцензування операторів азартних ігор та виключити людський чинник зі всіх етапів реалізації завдання. Михайло Федоров також зазначив, що ліквідація комісії дозволить швидше впровадити систему здійснення онлайн-моніторингу, що дасть змогу державі контролювати гемблінг-індустрію.

Чому видача ліцензій – одне з найголовніших питань в межах легалізації сфери азартних ігор

Під час тривалих обговорень можливості ліквідації КРАІЛ саме необхідність автоматизувати процес видачі ліцензій вважають основним аргументом «за». Експерти говорять про такі переваги, як зменшення термінів та об’єму пакету документів для отримання ліцензії, прозорість алгоритму, виключення ризиків корупції – і, як результат, збільшення коштів, що надходитимуть до бюджету України.

Сьогодні ліцензування гемблінг-операторів і справді є одним із найважливіших питань в сфері. Адже наявність дозвільного документу – це не лише гарантія регулярних сплат мільйонних сум до бюджету, але і можливість здійснення контролю в сфері. КРАІЛ видає дозвільні документи після проведення ретельної перевірки. І може анулювати ліцензію в разі недотримання оператором встановлених правил та норм чинного законодавства.

Саме КРАІЛ та UGC постійно наголошують на необхідності вибирати тільки ті онлайн-казино, БК та наземні заклади, що працюють легально. І завдяки їх зусиллям сьогодні не лише гіганти з ТОП 10 казино, але і невеликі зали, онлайн-ресурси й контори справно сплачують ліцензійні внески і виходять з «тіні». За перший квартал 2023 року гемблінг-індустрія принесла країні 522 мільйони гривень і левова частка цих коштів – саме сплати за ліцензії.

Комісія постійно працює над створенням законодавчого поля задля перетворення азартної сфери на потужний, соціально відповідальний бізнес. Ліцензованим операторам виставляються суворі вимоги щодо чесної роботи та дотримання норм, формуються правила й порядки зі вказанням методів покарання і обмежень для порушників, ведеться просвітницька робота тощо.

КРАІЛ бере участь в різноманітних дослідженнях – нещодавно було проведена масштабна робота в сфері вивчення лудоманії із залученням Favbet, МОЗ та експертів з різних галузей. Результатом стали дані щодо реальної ситуації із ігровою залежністю в Україні, формування алгоритму виявлення хворих осіб, надання рекомендацій для медичних закладів щодо лікування тощо.

Тому наявність дозвільного документу від КРАІЛ сьогодні – це не лише гроші для держави, це юридичні гарантії для клієнта, захист його прав та інтересів, підтвердження чесної роботи онлайн-казино чи БК, постійний моніторинг за їх діяльністю. Як і хто буде реалізовувати всі ці завдання після ліквідації КРАІЛ та заміни комісії автоматизованою системою – невідомо.

До яких наслідків може призвести заміна КРАІЛ автоматизованими системами

Розпуск комісії може призвести до втрати багатьох здобутків легалізації:

  • Збільшення кількості нелегалів через відсутність ефективного контролю за діяльністю учасників ринку.
  • Видання ліцензій операторам, які працюють із порушеннями – автоматизація алгоритму надання дозволів не передбачає індивідуального підходу та ретельних перевірок.
  • Розповсюдження лудоманії – адже КРАІЛ дуже багато кроків робить саме в боротьбі з цією проблемою (соціальна реклама в містах, створення принципів відповідальної гри, ведення реєстру та вимога до операторів перевіряти клієнтів в ньому та обмежувати залежних тощо).
  • Пауза в формуванні актуального для сучасного гемблінг-ринку законодавства, яке б обмежувало порушників та захищало гравців, а ще відповідало потребам операторів, допомагало чесному бізнесу процвітати.
  • Гальмування міжнародного співробітництва зі спілками, радами, об’єднаннями, в засіданнях яких активно беруть участь члени комісії.
  • Зменшення санкційного тиску на операторів, що мають хоч якесь відношення до РФ – зараз у КРАІЛ є повноваження формувати списки таких компаній задля ефективного блокування їх роботи. Хто буде займатися цим пізніше – невідомо.

Всі ці ризики важливі саме в контексті автоматизації видачі ліцензії, яка повинна бути гарантією дотримання оператором всіх законів і вимог, а не просто перетворитися на об’єкт угоди «купівлі-продажу».

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ