1937 рік. Шухевича щойно випустили з польської тюрми. Роботу після цього знайти було практично неможливо. Тож він вирішив почати власну справу і заснував рекламну фірма під назвою “Фама”.
Компаньйоном був Богдан Чайківський. У вільному доступі є його книга-спогад під назвою “Фама. Рекламна фірма Романа Шухевича”.
“Фама” однією із перших застосувала у практиці прототипи сучасних сітілайтів - “на трамвайних стовпах зашклені будочки такі, ніби чотиригранні стовпчики, всередині з поличками. І там щомісяця давали рекламу про український товар”.
Шухевич з Чайківським вигадували неймовірні способи, як популяризувати свою фірму.
“Повідомили в польську і єврейську пресу, що о 10 годині ранку жінка відбере собі життя, скочивши з даху готелю "Жорж". І скидали таку ляльку велику з якоюсь рекламою, її фотографували. Так що "Фама" стала дуже популярна”, - згадував Чайківський.
А починали “Фаму” із того, що домовилися із кількома виданнями про знижку на оголошення. Газета “Діло” давала 75% знижки, газета Палієва - 80-85%, а Іван Тиктор (найбільший український видавець, власник видавничого концерну “Українська преса”) - 65%. Між іншим, Тиктор не одразу погодився, мотивувавши тим, що “українці не надаються до підприємництва й не варто мати з нами діла”. Так згадує компаньйон Шухевича, хоч це дивно, адже Тиктор сам був українцем.
Зрештою з першого разу небагато фірм зголошувалися співпрацювати із ще нікому невідомою “Фамою”.
“Ми звернулися до фірм "Пражінь", "Калина" та інших. Щокілька днів я їздив до них і намагався їх дістати. І вони таки дали нам рекламу”, - писав Чайківський.
“Чим пчолі мід, тим курцеві “Калина”, “Чому “Калина” - бо добра і своя”, “Найкраща хвилина - як курю “Калина” - промовляла із плакатів реклама цигарок (яка тоді ще не була заборонена), або ж паста до взуття - “Вже всі горобці знають, що паста “Елєгант” є найкраща”, в деяких оголошеннях були навіть еротичні жіночі зображення (наприклад, дівчина із відкритим коліном).
“Часами дехто мав застереження: "Нащо ви коліна показуєте? То непристойно! Але то було добре для реклами, як потім переконувалися...Оголошення були дуже цікаві. Тексти розробляли у вигляді порад: наприклад, як вкладати папіроси в папірці "Калина".
За короткий час діяльність “Фами” з оголошень у пресі розширилася до оформлення вітрин магазинів, виготовлення буклетів і навіть мінеральної води. “Фама” робила кінорекламу, яку крутили в кінотеатрах перед фільмами (до цього ринок повністю контролювали поляки). Також створили прототип бізнес-довідника - “адресарію” - книгу адрес установ і фірм. І це все - лише за 2,5 роки.
Крім того, Шухевич з компаньйоном прослуховували конкурентів, для цього мусили приятелювати із телефоністками.
"Коли, наприклад, директор Центросоюзу вів важливу розмову з якимсь іншим директором у політичній чи економічній справі чи проти нас, дівчина, що була в централі, підключала до розмови наше бюро й казала: "Увага". Тоді я сидів тихо й слухав", - згадував Чайківський.
“Фама” вела подвійну бухгалтерію, “чорна каса” йшла на потреби ОУН.
“Ми почали швидко розвиватися, відкривали кожні два-три місяці нові відділи...Набирали в них до праці колишніх політичних засуджених, які не могли знайти роботи, але були патріотами, інтелігентними та добре надавалися до праці”, - згадував Чайківський.
З приходом совітів у вересні 1939-ого “Фама” перестала існувати. Шухевич покинув справу раніше - у грудні 1938-ого, коли поїхав захищати Карпатську Україну.
Джерело: Локальна Історія