Ким є для влади вимушені переселенці: постраждалі громадяни, рейдери чи шахраї? Про це під час прес-конференції заявила Наталія Целовальниченко, юрист Донецької обласної організації «Комітет виборців України», керівник ГО «Луганська правозахисна група».
Порушення конституційного правового поля щодо громадян України, які є ВПО чи мирними жителями неконтрольованих Україною територій є тим негативним явищем, що ставить під сумнів європейський вектор розвитку нашої держави, надає підстави для притягнення держави до юридичної відповідальності.
Нагадаємо, що виплати пенсій і соціальних пільг жителям окупованого Донбасу були зупинені постановою Кабміну від 7 листопада 2014 року. Виплати повинні бути відновлені після повернення регіонів під контроль української влади. Але ще 16 жовтня 2015р. Вищий адміністративний суд України прийняв остаточне рішення у судовій справі проти КМУ, визнавши незаконним рішення Кабміну припинити виплату пенсій жителям окупованого Донбасу.
В цьому аспекті також цікавим є Рішення Європейського суду з прав людини «Пічкур проти України» від 11 листопада 2013 року, згідно з яким державу визнано порушником прав людини (право власності, заборона дискримінації) внаслідок відмови Пенсійного Фонду України виплачувати пенсію громадянину України, який виїхав для постійного місця проживання за кордон. Заявнику було виплачено компенсацію у розмірі 5 000 євро.
Рішенням Конституційного Суду України від 7 жовтня 2009 року у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень підпункту 2 пункту 1 статті 49 та другого речення статті 51 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» визнано неконституційним положення щодо припинення виплати пенсій громадянам України, які проживають за кордоном, та скасував відповідне положення статті 51 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
«Позбавлення громадян України пенсійних виплат, з посиланням на те, що вони втратили статус ВПО чи є жителями неконтрольованих територій – є порушенням Конституції України (ст.ст. 24, 46) і є проявом дискримінації за ознакою місця проживання та походження.
Верифікація ВПО за допомогою СБУ є непрозорою неправовою процедурою (не визначені критерії таких дій, спосіб отримання та підготовки таких даних), сама процедура в законодавстві не передбачена, тобто є незаконною, ані органи соціального захисту, ані самі переселенці не знають, чим саме потрібно керуватися у ситуації з т.з. «списками СБУ», внаслідок цього грубо порушується принцип правової визначеності, верховенства права в Україні та права ВПО.
Наслідком неадекватної соціальної політики держави є втрата довіри з боку ВПО до органів влади України, фактично примусове повернення на окуповані та неконтрольовані території ВПО, які не змогли адаптуватися, соціальна та гуманітарна криза на непідконтрольних територіях Донбасу», - наполягає Наталя Целовальниченко.
Проблеми місць компактного проживання ВПО - чи вдасться центральним органам влади та органам місцевого самоврядування знайти дієвий механізм захисту житлових прав ВПО? Зараз не має правового механізму реалізації ст. 9 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод ВПО», адже відсутня налагоджена співпраця між органами місцевого самоврядування (місцевих громад, де проживають ВПО) та органами центральної влади з питань забезпечення житлом, компенсації вартості такого проживання для осіб приватного права. Тому на практиці виникають конфлікти щодо порядку та умов надання житла для ВПО, зокрема, такі ситуації мають місце у гуртожитку за адресою м. Київ, вул. Кустанайська, 6, у центрі поселення ВПО за адресою м. Київ, вул. Каштанна, 6А, та у декількох санаторіях, розташованих на території м. Києва. Наразі, багато ВПО з МКП проживають там під загрозою примусового виселення з боку влади. Зараз ВПО з таких місць проживання звертаються до Київради та КМДА, мера м. Києва Віталія Кличка, а також до Мінсоцполітики з проханням створити дієвий механізм захисту житлових прав ВПО у м. Києві.
«У соціальній сфері спостерігається тенденція, коли держава бере на себе зобов'язання, та замість того, щоб їх виконувати, починає від них відмовлятися або встановлює нереальні для виконання бюрократичні умови. Відсутність послідовної державної політики у соціальній сфері щодо внутрішньо переміщених осіб призводить до втратити довіри до влади, а як наслідок - небажання виконувати правила, що нею встановлюється», - додала юрист Ресурсного центру для вимушених переселенців Ольга Куришко.
Прес-конференція проходила в рамках ініціативи «Маєш право. Маєш знати!», що реалізується Донецької обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» за підтримки Програми Розвитку ООН в Україні (в рамках Проекту «Швидке реагування на соціальні та економічні проблеми внутрішньо переміщених осіб в Україні») та Уряду Японії.
Для отримання безкоштовної юридичної консультації можна звернутися за телефоном (095) 418 8050 (пн-пт, з 9:00 до 17:00) або письмово на електронну адресу: [email protected]. Адвокат Наталя Целовальниченко дає відповіді на актуальні для переселенців питання – дистанційно або під час особистого прийому за адресою: м. Київ, вул. Хмельницького, 10, блок 3.