«Я би дуже хотів, щоб славу міста, яке робить ухил на електротранспорт, ми тримали й надалі», — Андрій Садовий.
Комунальний громадський транспорт Львова оновлюється. Львів робить ставку на екологічні види транспорту — трамваї, тролейбуси, електробуси, та активно працює над покращенням сфери перевезень пасажирів, оновленням і збільшенням кількості одиниць громадського транспорту. Так, місцевий виробник — ТзОВ «Спільне українсько-німецьке підприємство «Електронтранс» (Україна) і ПрАТ «Концерн-Електрон» (Україна) — виготовляє на замовлення міста 50 нових тролейбусів. Поставка тролейбусів, яка розпочалася вкінці минулого року, продовжується. Станом на зараз ЛКП «Львівелектротранс» вже отримало 30 нових тролейбусів. Нові «Електрони», які пройшли тестовий огляд, вже курсують на маршрутах. Відтак, 10 нових тролейбусів, які ще комунальне підприємство тестує, сьогодні оглянув міський голова Львова.
«Також приємна новина, що «Електрон» дав ще 5 нових тролейбусів. Фактично, ми вже їх маємо 30. Ще 20 мають нам в березні поставити. Все йде по плану.
Також оголошений тендер на 100 автобусів, очікуємо на квітень вже фінальне рішення, хто власне буде постачати автобуси для Львова. Також на квітень у нас вже має бути фіналізований початок тендеру на 100 нових тролейбусів, які ми маємо купити. Плануємо також електробуси. Я би дуже хотів, щоб цю славу міста, яке робить ухил на електротранспорт, ми тримали і надалі. Тому плануємо закуповувати велику партію електробусів", — зазначив Андрій Садовий, міський голова Львова.
«Нові тролейбуси «Електрон», що поповнюють комунальний парк ЛКП «Львівелектротранс», дещо відрізняються від тих, що місто придбало раніше. Враховуючи побажання замовника, концерном удосконалено салон та ряд систем тролейбусів. У нових тролейбусах «Електрон» є камери відеонагляду, встановлено вдосконалені системи GPS відстежування, зарядні USB пристрої для телефонів та гаджетів, а також роутери Wi-Fi. Кожен тролейбус обладнаний двома кондиціонерами: для салону і для кабіни водія. У салоні встановлені нові, запатентовані пасажирські сидіння власної розробки та виготовлення. Вони відлиті зі склонаповненого поліаміду — безпечного і негорючого матеріалу. Кузови тролейбусів — з низьколегованої нержавіючої сталі з додатковим антикорозійним покриттям і облицьовані алюмокомпозитними панелями (заводська гарантія на кузов — 20 років)", — повідомили у ПрАТ «Концерн-Електрон».
Нагадаємо, співпраця Львова з «Електронтранс» розпочалася у 2013 році із замовлення першого низькопідлогового трамвая. Наступний аналогічний трамвай місто замовило у 2014 році, а у 2015 році місто отримало від «Електрону» електробус.
Найбільше і різнопланове замовлення виробник отримав від Львова у 2016 році: 10 тролейбусів, 9 трамваїв, які було замовлено спеціально для сихівського напрямку, та замовлення на автобуси, які місто повністю отримало у 2017 році. У 2018 році — 50 автобусів.
Загалом за останні 5 років Львів замовив у «Електронтрансу» 135 одиниць транспорту: 10 тролейбусів, 9 трамваїв, 1 електробус та 105 автобусів — 50 з них замовлено торік.
Закупівля нових 50 тролейбусів відбувається завдяки співпраці між Львівською міською радою і Європейським банком реконструкції та розвитку. Відповідно до договору, Львівська міська рада виступає гарантом щодо кредитних зобов’язань ЛКП «Львівелектротранс» перед Європейським банком реконструкції та розвитку.
ЄБРР організовує пакет фінансування в сумі до 17,5 млн. євро на придбання до 50 нових тролейбусів, який складається з 13-річного кредиту ЄБРР в сумі до 15 млн. євро і кредиту Фонду чистих технологій в сумі до 2,5 млн. євро. Кошти будуть надані ЛКП «Львівелектротранс», яке експлуатує в місті 10 тролейбусних маршрутів загальною протяжністю майже 75 км.
«Місто Львів є найбільшим партнером ЄБРР серед інших міст України. Всі тендерні процедури, коли ми працюємо з ЄБРР, відбуваються за європейським законодавством. Це суттєво мінімізує будь-які корупційні ризики і це дає можливість купувати продукцію високої якості.
Чим цікава співпраця з банком? Отримуючи кошти, ми отримуємо велику грантову підтримку від різних фундацій Європейського Союзу.
Співпраця з ЄБРР є найбільш вигідна, якщо порівнювати співпрацю з будь-яким іншим інвестором. Банк — це інвестор, будь-яка сума, що дається на термін до 10-ти чи більше років, є інвестицією", — зазначив міський голова Львова Андрій Садовий.
Паралельно із придбанням нових одиниць електротранспорту, ЛКП «Львівелектротранс» ремонтує наявний. У середньому ремонт коштує від 500 до 700 тис. грн. Це капітальний ремонт. Завдяки цьому вдалося збільшили кількість електротранспорту на маршрутах.
«Завдяки проведеним ремонтним роботам і оновленню рухомого складу, нам вдалося у 10 разів зменшити технічні з’їзди електротранспорту з рейсів через поломки. А це важливий показник для мешканців — пасажирів електротранспорту. Також ми пришвидшили рух електротранспорту завдяки виділеним смугам для руху громадського транспорту. Пришвидшився рух трамваїв, тролейбусів, а також автобусів.
Також вдалося забезпечити гідну заробітну плату для водіїв. У 2017 році вона становила 7 920 грн, а у 2019 році — 14 362 грн. І станом на сьогоднішній день ми не маємо браку водіїв на цю кількість електротранспорту, яка у нас є", — повідомив Андрій Свищо, директор ЛКП «Львівелектротранс».
Так, інвестиція в розвиток електротранспорту Львова за останні 10 років становить 884 млн. грн — це закупівля трамваїв і тролейбусів, ремонт контактної мережі, трамвайних колій, модернізація тягових підстанцій тощо. У наступні три роки в розвиток ЛКП «Львівелектротранс» буде інвестовано 1,9 млрд грн.
Щодо планів на 2020−2023 рік, то передбачається закупівля 10 нових і 40 вживаних трамваїв; закупівля 100 тролейбусів з автономним ходом; реконструкція і ремонт усіх депо; реконструкція контактної мережі та капітальний ремонт трамваїв із влаштуванням низькопідлогових вставок.
«Прагнемо, щоб мешканці Львова активно користувалися електротранспортом — це екологічний і соціальний вид транспорту. Адже в трамваях і тролейбусах безкоштовно їздять усі наші пільговики», — додав посадовець.
Нагадаємо, торік Львів закупив найбільше нового комунального транспорту, порівняно з іншими містами України. Зокрема, в Україні торік міста закупили 269 одиниць техніки. З них місто Львів купило 150 одиниць. Відповідно таких інвестицій у комунальний транспорт, як зробив Львів, не зробило жодне з міст України.