Підземелля Львова не менш цікаві своєю історією і архітектурою, ніж Львів наземний. На сьогодні пивниці і підземелля міста відкриті для огляду частково. Втім, мова йде про створення єдиного маршруту підземним Львовом, що сягатиме майже 800 метрів середмістям. Такі проекти реалізовані у польських містах за підтримки Європейського Союзу, а також грант ЄС отримав і Львів.
Залишки міських мурів, середньовічні знаряддя тортур, давні поховання можна побачити вже сьогодні у підземеллях Єзуїтського костелу. А ось підземелля Домініканського монастиря, за припущенням науковців, є першим ярусом княжого двору князя Лева. Стіни і склепіння вузького тунелю ведуть до Порохової вежі і, ймовірно, є стінами споруди з княжих часів. У підвалах аптеки-музею львівські торговці тримали «залізне вино» і різний крам, щоб у холоді довше зберігався. Також можна побувати і в підземеллях Преображенської церкви.
Підземелля міста цікаві для істориків, археологів, архітекторів. Адже Львів у 1527 році згорів. Те, що бачимо назовні, це ренесансне місто. А ось готичний Львів – під землею.
Кажуть, що всі входи і виходи підземних переходів найкраще знали львівські злодії, бо і крамниці грабували і ховали награбоване в підземеллях. Однак сьогодні ті переходи засипані і при реалізації проекту «Підземний Львів», який сягатиме близько 800 метрів, доведеться розчищати і шукати сполучення.
Суцільний маршрут підземним Львовом має розпочинатись від вежі Корнякта, розповіді про давньоруський Львів. А далі вестиме ринковим кварталом, де збережена готична архітектура. Продовжиться підземеллями Ратуші, тягнутиметься під площею Ринок, пивницями кам’яниць, до єзуїтського монастиря, де колись були міська школа і лазня.
Львівські пивниці зберегли найдавніші конструкції від часів заснування міста з ХІІІ століття, розповідає архітектор Роман Могитич, експерт проекту «Підземне місто: розвиток та популяризація транскордонного туристичного маршруту підземними трасами Львова, Жешува, Любліна».
«Далі можна було б пройти до набережної Полтви, там є стічний колектор і десь аж вилізти з люка біля оперного театру. Таким бачиться нам маршрут Роботи дуже багато – пам’ятники потрібно дослідити, реставрувати, законсервувати, організувати сполучення підземелля, щоб воно було суцільним. Така екскурсія тривала б кілька годин. У підземеллях можна було б створити музеї», – каже експерт.
Проект «Підземне місто» розпочався наприкінці 2011 року. Це унікальна можливість для міста, наголошує заступник міського голови Василь Косів, бо можна не лише показати Львів підземний, створити у приміщеннях музеї, проводити екскурсії, але й вивчити і дослідити підземелля, що цікавить науковців. На сьогодні реалізовано половину з проекту за грант Європейського Союзу, а це півмільйона євро, з яких 10% – дофінансування міста.
«Ми ще маємо рік для реалізації проекту за грант ЄС. Цей проект передбачає три речі – дослідження, треба документально багато зробити. Друге – концепція, просторове наповнення, може бути представлена історія міста, археологія, що де має бути, а також проектно-кошторисна документація, для того, щоб цей проект реалізувати», – говорить посадовець.
Щоби реалізувати туристичний проект «Підземне місто», міська влада проситиме кошти у Європейського Союзу, залучатиме державний і міський бюджети. Польське місто Жешув реалізувало такий проект 17 років, було вкладено мільйони євро, але на сьогодні це найпопулярніший туристичний маршрут у місті. Однак найбільшою проблемою для реалізації цього проекту у Львові будуть конфлікти з мешканцями, якщо якась з пивниць, що входитиме у туристичний маршрут, є у приватній власності.
Спустившись між Високим і Низьким муром міста біля вежі Корнякта, кілька годин пройтись підземним Львовом, побачити Полтву і вийти біля оперного театру – наразі це тільки мрія і невідомо через скільки років вона повністю буде реалізована.