Волонтер, журналіст та адміністратор проєкту “Медіа-кава” Мирослав Ватащук розповів Гал-інфо про залаштунки благодійного аукціону.
Початкову версію проєкту “Медіа-кава” було створено ще у 2015 році під назвою “Кава з волонтером”. Розкажіть, як з’явилася ідея “продавати” кавові зустрічі з медійними особами?
Насамперед підкреслю, що я не є автором проєкту. Фактично ідейною натхненницею, керівницею проєкту “Кава з волонтером” була Вероніка Федосова-Цибульська, а навколо неї об’єдналась група волонтерів-адмінів, серед них і я. Зокрема були Ната Толмачова, Христя Лесюк, Таня Должко, Коля Дмитрук, Віра Олійник, тобто група була чималенька.
Це був квітень 15-ого року, країна живе вже рік локальною війною на Донбасі. Економіка загальмувала, люди виснажені не тільки матеріально, але й морально. Збирати кошти на потреби хлопців, які боронили нас на Донбасі, стало дуже важко. Ну і так подумали: “Ну що ж робити будемо? Давайте будемо продавати хоч самих себе, може щось зберемо”. Так і з’явилась ідея “Кава з волонтером”.
Тоді зібрали доволі серйозну по тих часах суму, не пам’ятаю точно, але десь понад 50 тисяч грн. Тоді це був разовий проєкт.
Але не дивлячись ні на що, життя тривало, люди займались іншими справами. Десь через рік-два у мене з’явилась ідея відновити оцю “Каву з волонтером”, оскільки я сам медійник і мені ближча галузь медіа, а це якраз формат “Медіа-кави”, тобто спілкування насамперед з медійниками та частково з ньюс-мейкерами.
Акценти залишилися ті самі?
Раніше “Медіа-кава” збирала гроші на потреби Волинського госпіталю ветеранів війни, тобто на гуманітарні цілі. Зараз мова насамперед йде про допомогу бійцям Сил Спеціальних Операцій ЗСУ.
Яка найвідоміша людина ставала лотом у вашому благодійному проєкті?
Як на мене, то всі люди впізнавані, хтось - на локальному рівні, хтось - на національному, хто де. Тому у нас всі автори каволотів є дуже круті і виділяти когось я не готовий.
Чи є якісь особливі критерії за якими Ви обираєте кандидатів?
Головний принцип добору авторів каволотів - принцип добровільної ініціативи. На Волині є така закрита група “Медіа срач по-волинськи”, де журналісти обговорюють стандарти професійної етики. Перед початком “Медіа-кави” зазвичай кидається клич: “Люди, хто готовий - приєднуйтесь стати автором каволоту!” і отак вони зголошуються, дають інформацію про себе і, відповідно, набирається стартовий запас каволотів.
На початках нинішньої “Медіа-кави” було близько 15-20 авторів каволотів. Але оскільки я вже не перший рік її проводжу, то розумію, що традиційно люди додаються під час безпосереднього тривання, отже лотів буде більше ніж на початку.
Автором каволоту може стати будь-хто. До речі, за сім років не було ще жодного лота, який не був проданий.
Розкажіть про найдорожчий проданий лот за весь час існування “Медіа-кави”.
На цей момент автором найдорожчого каволоту є Меланія Подоляк, координаторка фонду Сергія Притули. За можливість поспілкуватися з нею за кавою в режимі онлайн було сплачено сто тисяч гривень.
Це була анонімна оплата?
Ні, не анонімна. Аноніми тоді пробували змагатися за цей лот, але прийшов в “Медіа-каву” Андрій Журжій, відразу зробив ставку сто тисяч гривень і аноніми пішли воювати між собою у каволот від Віктора Винника.
Зазначу, що цьогорічна “Медіа-кава” б’є всі рекорди.
Чи часто стаються казуси при оплаті за лот?
На жаль, це життя. Звичайно, якусь верифікацію покупців ми намагаємося робити, але трапляються різні випадки.
Часом буває таке, що ставка була неоплачена і скасована через те, що в переможця виникли якісь обставини, коли йому необхідно скерувати кошти на інші життєві потреби, які виникли несподівано і на той момент були набагато вагоміші й актуальніші.
Хоча так, була одна ставка, яка була зроблена реальною людиною, автор каволоту також знав цього чоловіка особисто, але, на жаль, з невідомих причин покупець не відповідав, не реагував на повідомлення. Відповідно цю ставку було скасовано, а користувача заблоковано в групі, як і всі майбутні пов’язані з ним акаунти. Тобто в таких випадках реакція проста і пряма - блокування акаунту.
Була також цікава ситуація, що в нас були два автори каволотів - члени одного подружжя, тобто чоловік і дружина. Обидва каволоти викупив один анонім і просто передав сертифікат на каву подружжю, таким чином зробивши їм приємний сюрприз.
Ще було таке, що на торгах лоту з Винником аноніми влаштували битву між собою. Якщо відстежити торги, то там спочатку змагалися публічні користувачі, а далі до завершення лоту вже приходили анонімні ставки. В результаті, анонім подарував можливість попити кави з Винником і поспілкуватися з ним, користувачці, яка просто торгувалася відкрито.
Розкажіть про свої майбутні цілі стосовно “Медіа-кави”. Чи планується можливо якесь розширення проєкту?
Це залежить не від мене, а від “збірної солянки анонімів на секретній базі НАТО в Естонії”. Можу зазначити, що проєкт, який був суто волинським, на цей момент вже давно вийшов за межі Волині і маю підстави припускати, що може вийти за межі України. Я не планую, воно саме йде.
Солянка анонімів на секретній базі НАТО в Естонії, це хто?
Це “моторошна” у позитивному розумінні банда анархістів. Вони знають мене особисто, я їх обожнюю, але керувати ними нереально. Буває таке, що аноніма три тижні немає на проєкті, а потім прийшов, поробив ставок, запросив когось із крутих авторів каволотів і знову зник. Це така група користувачів, які фактично згуртувались навколо “Медіа-кави” за сім років її існування. Тобто це люди, яким це в кайф.
Тут сенс більше в донаті, а не в самій каві. Для когось донат - це підтримка Збройних Сил. “Медіа-кава” - це анархія, це волонтерка, і тому планувати щось абсолютно нереально. Вона непрогнозована і в цьому вся цінність проєкту.
Спілкувалась Соломія Притула
Як повідомили на офіційній Facebook-сторінці проєкту "Медіа-кава", станом на 17 липня, вдалося зібрати понад 1 мільйон гривень.