Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Начальниця управління охорони здоров’я Львова розповіла про реформу поліклінік

Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
Візуалізація
1/6
У Львові стартувала реформа міських поліклінік – їх перетворять у клініко-діагностичні центри з якісно новим наповненням. Ці зміни мають покращити, впорядкувати і спростити надання медичних послуг, а ще зробити їх більш якісними та доступними. Йдеться про консультації у сімейного лікаря та вузьких спеціалістів, лабораторні дослідження, апаратні обстеження, зокрема УЗД, МРТ, рентген, ендоскопія тощо, – зазначають у ЛМР.

Як пояснюють у міському управлінні охорони здоров’я, зараз для отримання послуг пацієнтам доводиться щоразу переміщатись поверхами у пошуках потрібного кабінету. Після реформи усі медичні послуги згрупують за напрямками, щоб мешканцям було легше зорієнтуватись у медичному закладі. Для цього у поліклініках проведуть ремонти та оновлять медичне обладнання. Після модернізації закладів пацієнти відчуватимуть затишок та комфорт під час візиту до лікаря, бо буде зручність, доступність і замість ліків тут буде пахнути кавою, – запевняє начальниця міського управління охорони здоров’я Марта Матюшко. 

Більше про реформу поліклінік у Львівській громаді – у запитаннях-відповідях з очільницею медичного напрямку.

Усі поліклініки міста стануть діагностичними центрами?

Так, йдеться про усі міські поліклініки, які мають статус комунальних некомерційних підприємств та розміщені у типових для закладів охорони здоров’я будівлях. Це 2-га поліклініка на вулиці Симоненка, 4; 3-тя поліклініка на вулиці Повітряній, 99; 4-та поліклініка на проспекті Червоної Калини, 68; 5-та поліклініка на вул. Виговського 32 та 6-та поліклініка на вул. Медової Печери, 1.

Чому місто вирішило реформувати поліклініки?

Найперше, ми хочемо розвантажити наші територіальні медичні об’єднання, оскільки багато пацієнтів приходять у стаціонарні відділення на планові консультації. Так не повинно бути. Коли людина має якусь проблему зі здоров’ям, вона, найперше, повинна звернутися до сімейного лікаря. А він, у разі необхідності, скерує до вузького спеціаліста, наприклад, кардіолога, невролога, офтальмолога. Відтак, для того, щоб отримати якісну консультацію у вузьких спеціалістів, не обов’язково одразу бігти у стаціонарний заклад, тому що там лікарі зайняті наданням медичної допомоги тим пацієнтам, які потребують стаціонарного лікування.

По-друге, ми розпочали реалізацію концепції перетворення наших поліклінік у якісні клініко-діагностичні центри. Одразу скажу, щоб не виникало у когось хибної думки, що йдеться про оптимізацію чи скорочення. Ні. Йдеться про перетворення наших поліклінік у якісні та доступні діагностичні центри. Ми робимо акцент на доступності – не просто фізичній, яка теж реформою передбачена, а доступності до комплексу медичних послуг, які мешканцям часто доводиться шукати чи то на сьомому поверсі поліклініки, чи то на третьому, чи взагалі у стаціонарних закладах. Станом на сьогодні, може бути так, що на 1-му поверсі є сімейний лікар, хірург - на 2-му, а рентген – на 4-му поверсі. Через це ми хочемо правильно організувати роботу: розміщення вузьких спеціалістів, діагностичних кабінетів, логістику і доступність до послуг. Наприклад, якщо людині необхідно пройти низку діагностичних чи лабораторних обстежень – щоб все було зосереджено на одних площах і пацієнт не бігав між поверхами, не витрачав свій час в пошуку потрібного кабінету.

Ми хочемо, щоб це було доступно та сучасно. А це передбачає проведення, в першу чергу, якісного ремонту, оновлення медобладнання. Хочемо почати з рецепції поліклініки, адже так як театр починається з гардеробу, так візит до лікаря починається з місця першого контакту. Тому плануємо тут забезпечити затишок і комфорт для пацієнтів, щоб було багато світла і простору – так званий open space, де стіни пофарбовані у приємний колір, де є дитяча зона, озеленення, невеличка фуд-зона, де можна випити чаю чи кави. Такі приємні дрібнички заспокоюють людину, навіть якщо вона приходить із тривогою через проблеми зі здоров'ям.

Будемо також покращувати фізичну доступність для маломобільних груп населення. Якщо раніше вхідні двері були механічними, то тепер у всіх поліклініках двері відкриватимуться автоматично.

Зараз ми завершуємо розробляти проектно-кошторисну документацію реконструкції наших поліклінік. У двох закладах – 4-тій та 5-тій поліклініках уже розпочали ремонти на перших поверхах, тому просимо мешканців з розумінням поставитись до тимчасових незручностей.

Як зразок для реконструкції вхідної частини поліклініки, тобто першого поверху, ми беремо наш реабілітаційний центр UNBROKEN, оскільки хочемо, щоб наші заклади були такі ж впізнавані і доступні.

Як виглядатимуть поліклініки після ремонту?

Це можна побачити на візуалізації, яку розробили поліклініки. Але після реконструкції всі вони приблизно виглядатимуть так: 1-й поверх – рецепція, кабінети для прийому осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, кабінети для прийому ветеранів війни, кабінети діагностики та інклюзивні санітарно-гігієнічні приміщення; 2-й поверх – реабілітаційне відділення, лабораторна діагностика; 3-й поверх – відділення сімейної медицини, 4-й – жіноча консультація і денний стаціонар; 5-й – адміністрація поліклініки, 6-й – відділення клініко-діагностичних обстежень: УЗД, ендоскопії тощо та кабінети вузьких спеціалістів, 7-й – рентген-діагностичне відділення. Відтак будуть правильно організовані маршрути надання амбулаторної медичної допомоги.

А як з ліфтами? Чи всюди вони працюють, щоб доїхати, скажімо, на 7 поверх маломобільним пацієнтам?

Ліфти працюють у всіх закладах і на 80% вони оновлені.

Які зараз послуги можуть отримати мешканці у поліклініках?

Насамперед, це консультація сімейного лікаря, низка діагностичних послуг – зокрема ультразвукове, рентгенологічне, лабораторне обстеження, консультації вузьких спеціалістів для дітей і дорослих, а також, що не менш важливо, консультації спеціалістів у центрах ментального здоров’я.

Чи будуть поліклініки надавати нові послуги, якщо стануть діагностичними центрами?

З 2025 року, у разі запровадження Програмою медичних гарантій пакету медичних послуг про хірургічні операції дорослим та дітям в амбулаторних умовах, плануємо відкрити таку медичну послугу в усіх поліклініках. Зараз пакет «Хірургічні операції дорослим та дітям в умовах стаціонару одного дня» діє лише у стаціонарних закладах. Коли ми будемо мати можливість впровадити його в амбулаторних умовах, це розвантажить лікарні і покращить доступність послуги. В наших поліклініках працюють фахові хірурги, є операційні. Зараз ми чекаємо на включення такого пакету до Програми медичних гарантій на 2025 рік. Станом на сьогодні наші поліклініки готуються до впровадження такої послуги на амбулаторному рівні, оновлюючи хірургічні відділення – ремонтують їх та закуповують хірургічні столи, операційні лампи та інші інструменти.

Крім того, у планах є відкриття на базі 5-ї міської поліклініки відділення магнітно-резонансної терапії. Це покращить доступність до цієї послуги в амбулаторних умовах, оскільки МРТ-апарати, які є у Першому медоб’єднанні, першочергово призначені для обстеження людей, які перебувають на стаціонарному лікуванні.

Також 5-та міська поліклініка планує за кредитні кошти купити терапевтичний рентгенівський апарат, з допомогою якого лікують новоутворення шкіри. Вартість такого апарату – близько 20 мільйонів гривень.

Звідки берете гроші на ремонт і реконструкцію міських поліклінік?

Це співфінансування міста та медичних закладів, адже наші поліклініки також надають платні послуги, які передбачені законодавством. Наприклад, 4-та поліклініка проводить ремонтні роботи на 1-му і 8-му поверхах (пр. Червоної Калини, 68) за власні кошти, а реконструкцію системи водопостачання та водовідведення – за кошти бюджету розвитку Львівської МТГ. Аналогічна ситуація і з оновленням медичного обладнання. Те, що заклад охорони здоров’я може, то купує самостійно. Так, наприклад, 5-та поліклініка для цілодобового травмпункту купила новий сучасний рентген-апарат, 3-тя і 4-та поліклініки за власний кошт придбали мамографи. А 2-га поліклініка закуповує рентген – апарат за понад 7 мільйонів гривень, з яких 6,5 мільйонів виділило місто, а решту дофінансовує поліклініка.

Загалом цього року міська рада виділила майже 31,2 мільйони гривень для міських поліклінік, які вони скеровують на капітальні ремонти приміщень та придбання обладнання.

А на одній з останніх сесій міської ради для того, щоб залучити кошти на цю модернізацію, прийняли рішення надати дозвіл 2-гій, 3-тій, 4-тій та 5-тій міським поліклінікам залучати кредитні кошти. Це дозволить закладам залучити кошти для покращення сервісу і послуг, зокрема створення безбар’єрних просторів, закупівлю якісного сучасного обладнання тощо.

Коли мешканці побачать оновлені діагностичні центри?

Сподіваємось, що наступного року львів’яни вже побачать перші зміни насамперед у 4-ій та 5-ій міських поліклініках, оскільки там вже розпочали реконструкцію. Будемо поетапно це робити, і повністю завершити реформування закладів ми зможемо не раніше, ніж за 2 роки.

Увесь цей процес уповільнює, насамперед, війна і брак навіть не коштів, а ремонтних бригад, оскільки багато чоловіків-будівельників мобілізовано. Також є затримки у постачанні будівельних матеріалів. Крім того, для швидкої і ефективної реконструкції поліклінік необхідно одночасно вивільнити усі приміщення, а цього зробити ми не можемо.

Раніше мешканець, якщо не мав декларації з лікарем, все одно міг звернутися за медичною допомогою. Як буде зараз?

Для мешканців ця реформа не змінює правил надання медичних послуг. У разі  відсутності декларації з сімейним лікарем, людина може звернутися до чергового лікаря найближчого закладу охорони здоров’я (поліклініка, амбулаторія сімейної медицини), який її огляне та дасть усі необхідні рекомендації щодо подальшого лікування. Але, наголошую, без укладеної декларації з сімейним лікарем будь-яка людина може отримати безоплатно лише невідкладну медичну допомогу.

Якщо пацієнт взагалі не має декларації і категорично відмовляється її укладати, уся медична допомога, крім невідкладної, буде надаватись йому на платній основі.

Також наголошу, що без скерування від сімейного лікаря пацієнт може звернутися до: стоматолога, гінеколога, фтизіатра, психіатра, нарколога та лікаря, у якого перебуває під наглядом у разі хронічного захворювання. 

Довідково

Загалом у шістьох міських поліклініках Львова працює 836 лікарів та 715 медичних сестер. 

До слова, саме визначення “поліклініка” є пережитком і в законодавстві про охорону здоров’я практично не вживається – тепер все частіше говорять про центри первинної медичної допомоги, амбулаторії та клініко-діагностичні центри. Та в місті наголошують, що важлива навіть не назва, а наповнення таких закладів. І якраз реформування дозволить зробити ці заклади якісно новими.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ