Україна стала 120 державою у світі, де права споживачів фінансових послуг захищені законом. Про це Гал-інфо повідомили у прес-службі НБУ.
Національний банк відтепер стоятиме на захисті прав споживачів фінансових послуг. За відповідний Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів фінансових послуг” (до цього – законопроект № 1085-1) у першому читані та в цілому проголосували 309 народних депутатів.
Упродовж останніх восьми років захистом прав споживачів фінансових послуг в Україні не опікувався жоден із держорганів. Як наслідок, тільки за 2018 рік і лише Національний банк отримав понад 13 тис. скарг від споживачів, обурених якістю фінансових послуг. Водночас через відсутність відповідного мандату НБУ не мав можливості ані попередити зловживання, ані вжити заходів до порушників.
Ухвалений Закон має це змінити. Документ покладає на Національний банк зобов’язання із захисту прав споживачів фінансових послуг та надає йому інструменти регулювання поведінки учасників фінансових ринків щодо клієнтів. Отже, Україна стане 120-ю країною, де держава забезпечуватиме захист прав споживачів фінансових послуг. А Національний банк стане 98 центральним банком у світі, який реалізуватиме цю функцію.
Одна з головних новацій закону – обов’язкове розкриття інформації про реальну вартість фінансових продуктів та послуг.
ʺСьогодні оманливо вказані процентні ставки за кредитами різних як банківських, так і не банківських фінансових установ є одним з найпоширеніших порушень і одночасно однією з найбільших проблем громадян під час отримання фінпослуг. Адже реальні відсотки, які іноді у сотні разів перевищують зазначені в рекламі, можуть ставити людей у неочікуване, скрутне становище, підвищуючи соціальну напругуʺ, – прокоментував ухвалення Закону Голова Національного банку Яків Смолій.
За його словами, такі приховані відсотки стануть неможливими після появи спеціального уніфікованого формату розкриття інформації.
ʺЦе має позитивно вплинути на вартість кредитів, адже з ринку буде усунута асиметрія інформації, і фінустанови почнуть конкурувати не рекламними, а реальними ставкамиʺ, – додав Голова НБУ.
Також ухвалений Закон дозволить усунути нав’язування фінансовими установами непотрібних послуг, зміну істотних умов договорів без попереджень чи в односторонньому порядку, а також передачу персональних даних третім особам. Це не вичерпний перелік порушень, проте саме з ними найчастіше стикаються українці, згідно з дослідженням USAID.
У Національному банку вже створений профільний підрозділ – Управління захисту прав споживачів фінансових послуг, який відповідатиме на скарги споживачів, розроблятиме нормативну базу, встановлюватиме вимоги до прозорості та достовірності інформації, яку банки та небанківські установи розкривають, проводитиме перевірки установ.
Також Національний банк вже опублікував проект Концепції захисту прав споживачів фінансових послуг, яка пропонує зобов’язати банки розкривати на своїх веб-сайтах та у рекламі достовірну та повну інформацію про продукти, а також розробити зручні “калькулятори” для порівняння вартості послуг.
Упродовж трьох місяців після ухвалення Закону НБУ сформує нормативно-правові акти, які міститимуть нові правила для небанківських фінансових установ, що дозволять зменшити частоту порушень.