Впродовж більше як пів року в мережі не вщухають гострі дискусії щодо законності діяльності територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.
Закиди про те, що територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) в непередбачений законом спосіб перейняли функції військкоматів, мають на меті отримання прибутку, оскільки на печатці мають код ЄДРПОУ та не мають права займатись мобілізацією, оскільки не є державними органами - настільки примітивні, що і не заслуговують на витрачений час для їх спростування.
Однак, на жаль, така інформація, сто відсотків, поширюється задля імплементації ворогом у свідомість українців недовіри до державних органів, послаблення авторитету військовослужбовців і, безумовно, з метою деморалізації військовозобов’язаних в такий нелегкий для усіх нас час. Саме тому вважаю, що і мені не зайве, як юристу, спростувати пропагандистську маячню.
Отож. Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки діють на підставі Постанови КМУ №154 від 23 лютого 2022 року «Про затвердження Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», оскільки відповідно до ч.8 ст.1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» Положення «Про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки» затверджується Кабінетом Міністрів України.
Отже, видається очевидним факт того, що ТЦК та СП діють на підставі Закону України та Положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України, що свідчить про законність підстав утворення таких органів, їх існування та діяльності.
Крім того, незайвим буде нагадати, що після затвердження Положення «Про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», очевидно, що і у зв’язку із затвердженням цього Положення, втратили чинність ряд Постанов КМУ, якими регулювались питання повноважень та діяльності військових комісаріатів (військкоматів), зокрема йдеться про:
Постанову Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2007 року № 1054 «Про затвердження Положення про територіальний центр комплектування військовослужбовцями за контрактом»;
Постанову Кабінету Міністрів України від 3 червня 2013 року № 389 «Про затвердження Положення про військові комісаріати»;
Постанову Кабінету Міністрів України від 4 червня 2015 року № 369 «Про внесення змін до Положення про військові комісаріати».
Йдемо далі.
Відповідно до п.1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки ТЦК та СП є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов’язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації. Як бачимо, фейк про відсутність у ТЦК та СП повноважень провадити процес мобілізації розвіюється сам собою)
Для того, щоб з’ясувати чи наявність коду ЄДРПОУ на печатці свідчить про отримання таким підприємством, установою чи організацією прибутку, визначимось, що ж таке цей код ЄДРПОУ.
Отож, код Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) – це унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному реєстрі підприємств та організацій України, створеному у 1996 році.
Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України – це автоматизована система збирання, накопичення та опрацювання даних про юридичних осіб всіх форм власності та організаційно-правових форм господарювання, відокремлені підрозділи юридичних осіб, що знаходяться на території України, а також відокремлені підрозділи юридичних осіб України, що знаходяться за її межами.
Суб’єктами ж ЄДРПОУ є юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб всіх форм власності та організаційно-правових форм господарювання, що знаходяться на території України та провадять свою діяльність на підставі її законодавства.
ЄДРПОУ ведеться з метою забезпечення:
- єдиного державного обліку та ідентифікації суб’єктів;
- класифікації суб’єктів для отримання статистичної інформації у формалізованому вигляді;
- проведення спостережень за структурними змінами в економіці щодо видів діяльності, створення, реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) та ліквідації суб’єктів;
- удосконалення статистичного обліку суб’єктів та створення й ведення реєстрів респондентів статистичних спостережень (статистичних реєстрів);
- взаємодії з інформаційними системами інших органів державної влади.
Отже, приходимо до висновку, що ЄДРПОУ є важливим компонентом інфраструктури державної статистики України, а не ознакою отримання власником такого коду прибутку. Законодавчі акти, які ми вже проаналізували та якими регулюється діяльність ТЦК та СП теж не визначають ці органи такими, що мають на меті отримання прибутку.
Довкола діяльності ТЦК та СП та їх уповноважених осіб точиться ще багато бурхливих дискусій, як і багато фейкової інформації закидається із сторони ворога, про це теж обов’язково поговоримо).
Соломія Глинська-Кривонос, юрист